تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه هشتم مهر 1394 هجری خورشیدی، شانزدهم ذی الحجه 1436 هجری قمری، سی ام سپتامبر 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه هشتم مهر 1394 هجری خورشیدی، شانزدهم ذی الحجه 1436 هجری قمری، سی ام سپتامبر 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

8 مهر 1369

آیت اللَّه سیدمحمد صادق لواسانی فقیه بزرگ و یار دیرین امام خمینی در 84 سالگی درگذشت. این عالم مجاهد پس از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام، بارها حمایت قاطع خود را از ایشان عنوان کرد و پس از تبعید امام خمینی به ترکیه، نماینده ی ایشان با اختیار کامل در تهران شد.

8 مهر 1366

سنای آمریکا با تحریم نفت و سایر کالاهای صادراتی ایران موافقت کرد. لایحه ی سنا به وسیله ی سناتور ریچارد دال از کاندیداهای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه به مجلس سنا ارایه و به اتفاق آراء تصویب شد.

8 مهر 1358

لایحه ی قانونی تشکیل وزارت نفت به تصویب شورای انقلاب رسید. این در حالی است که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه ی صنعت نفت در قالب شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته بود و وزارت نفت، وجود خارجی نداشت.

8 مهر 1357

در جریان رویدادهای انقلاب اسلامی، عده ای از دانش آموزان در تظاهرات علیه رژیم پهلوی در بوکان زخمی شدند.

8 مهر 1332

سفارت بریتانیا در بیروت به وزارت امور خارجه ی انگلیس پیشنهاد کرد که از دولت جدید ایران بخواهد محمد مصدق نخست وزیر برکنار شده، رژیم پهلوی تبعید و حسین فاطمی وزیر امورخارجه ی کابینه ی وی اعدام شود. این پیشنهاد به وسیله ی دولت زاهدی به اجرا گذاشته شد.

8 مهر 1320

کشتی حامل رضاخان که مامور خارج ساختن وی از ایران بود، بندر عباس را به قصد بمبئی ترک کرد. در همین روز چرچیل نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام گفت که ما دیکتاتور ایران را به تبعید فرستادیم و جای او پادشاهی را نشاندیم که قول داده، مجموعه ای از اصلاحاتی را که بسیار دیر شده و سخت مورد نیاز است، انجام دهد.

8 مهر 1318

به دنبال حمله ی نظامی شوروی به فنلاند، وزیر دارایی ایران در دیدار با وزیر مختار آمریکا در تهران، نگرانی دولت ایران را درباره ی احتمال توافق محرمانه ای میان استالین و آدولف هیتلر بر سر یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت ملی ایران تکرار کرد.

8 مهر 1314

بخشنامه اعلام اصطلاحات بحریه(نیروی دریایی) به وزارت مالیه فرستاده شد.

8 مهر 1306


بزرگترین موافقتنامه ایران و شوروی با عنوان «عهدنامه تأمینیه، ودادیه، فرهنگی، بازرگانی و شیلات» در مسکو به امضا رسید.

8 مهر 1305

روزنامه اطلاعات نوشت: ماموران روس برای تعیین عمق دریای خزر، چندین بار به طور غیرقانونی وارد ایران شدند و در شهسوار، رودسر و لنگرود تحقیق هایی انجام دادند.

8 مهر 1303

مسیو گالدی وزیر مختار جدید ایتالیا در عمارت گلستان با ولیعهد محمدحسن میرزا

دیدار کرد.

8 مهر 1303

مجلس شورای ملی به ریاست موتمن الملک تشکیل و در این روز لایحه هایی از طرف وزیر مالیه برای تصویب تقدیم مجلس شد.

تنظیم: هومن بهلولی