تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه عنوان می شود با روندهای فعلی در سال های آینده شاهد بحران جمعیت خواهیم بود، علاوه بر اینكه تمایل به فرزندآوری در برخی از خانواده ها در هاله ای از ابهام قرار دارد، ده ها هزار سقط جنین در سال، فرزندآوری در ایران را با چالش رو به رو كرده است. وزا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چالشی برای فرزندآوری 

در حالی كه عنوان می شود با روندهای فعلی در سال های آینده شاهد بحران جمعیت خواهیم بود، علاوه بر اینكه تمایل به فرزندآوری در برخی از خانواده ها در هاله ای از ابهام قرار دارد، ده ها هزار سقط جنین در سال، فرزندآوری در ایران را با چالش رو به رو كرده است. وزارت بهداشت اعلام كرده كه پیش نویس مشاوره ای سقط از سوی این وزارتخانه تدوین شده است.

فرآوری : پاک نهاد  _ بخش اجتماعی تبیان
سقط جنین


در حالی كه عنوان می شود با روندهای فعلی در سال های آینده شاهد بحران جمعیت خواهیم بود، علاوه بر اینكه تمایل به فرزندآوری در برخی از خانواده ها در هاله ای از ابهام قرار دارد، ده ها هزار سقط جنین در سال، فرزندآوری در ایران را با چالش رو به رو كرده است. وزارت بهداشت اعلام كرده كه پیش نویس مشاوره ای سقط از سوی این وزارتخانه تدوین شده است.
 
 با توجه به اینكه جمعیت جوان امتیازی برای كشورها محسوب می شود اما در سال های اخیر همواره هشدارهایی نسبت به كاهش زاد و ولد در كشور و پیر شدن جمعیت مطرح بوده است؛ معضلی كه بسیاری از كارشناسان آن را حاصل تداوم سیاست كنترل جمعیت در دهه های گذشته عنوان می كنند.

ایران همچنان در معرض هشدارهای جهانی نسبت به روند نزولی جمعیت جوان قرار دارد؛ كشوری كه طبق پیش بینی های صورت گرفته، طی دهه های آتی همچون كشورهای توسعه یافته، با پدیده كاهش جمعیت جوان مواجه خواهد بود. آخرین پیش بینی های انجام شده در زمینه وضعیت جمعیت جوان جهان، حاكی از آن است كه سهم جمعیت جوان ایران از 25 درصد كل جمعیت در سال 2013، به 14 درصد در سال 2050 كاهش خواهد یافت. در سال های اخیر در زمینه ارتقای بهداشت و سلامت مادران و نوزادان اقدامات گوناگونی انجام شده است. سقط جنین های قانونی را نیز می توان به عنوان یكی از اقدامات برای افزایش سلامت نوزادان و مادران كشور برشمرد. با وجود این، همچنان سقط های غیرقانونی رواج دارد.

آخرین پیش بینی های انجام شده در زمینه وضعیت جمعیت جوان جهان، حاكی از آن است كه سهم جمعیت جوان ایران از 25 درصد كل جمعیت در سال 2013، به 14 درصد در سال 2050 كاهش خواهد یافت.

در ایران کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به صورت پراکنده در سال 1337 شروع شد و از سال 1348 به صورت متمرکز ادامه یافت. در همین سال در وزارت بهداری «واحد بهداشت و تنظیم خانواده» استقرار یافت تا جمعیت را کنترل کند. در سال های بعد واحد مزبور به نام «واحد جمعیت و تنظیم خانواده» معروف شد. پس از اجرای برنامه های تجربی محدود و پراکنده از جانب مراجع مختلف، در مدت چند سال، این واحد تحت عنوان «سازمان تنظیم خانواده» شهرت یافت و به این طریق، ایران به جمع کشورهای عامل به تحدید موالید پیوست، در آن زمان نرخ رشد به طور متوسط سالانه 1/3 درصد بود که با اجرای سیاست های«فرزند کمتر، زندگی بهتر» در دهه 1355 - 1345 فقط با اندکی کاهش به 7/2 درصد رسید. پس از پیروزی انقلاب این سیاست ها از سوی برخی دست اندرکاران به دلایل مختلفی مانند جنگ تحمیلی و میل روانی به داشتن فرزند بیشتر در زمان جنگ تعطیل شد، اما مرحله دوم سیاست های تحدید موالید و برنامه های تنظیم خانواده در ایران، از سال 1368 (پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق) اتخاذ و به اجرا گذاشته شد. اکنون اما با کاهش جمعیت جوان کشور، ایران تصمیم به افزایش جمعیت گرفته است. در حالی که سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم، بسیاری از زوج ها دست به سقط جنین زده و این با استراتژی این روزهای کشور در تضاد است. بنا به آمارهای جدید بالغ بر 220 هزار سقط در سال صورت می گیرد که از این بین فقط 7000 مورد از مسیر قانونی انجام می شود.

تهیه پیش نویس بسته مشاوره سقط

رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت از تهیه بسته پیش نویس مشاوره سقط جهت جلوگیری از سقط غیرقانونی خبر داد و گفت: اجرای این بسته تا پایان سال اجرایی می شود. محمد اسلامی درباره برنامه های وزارت بهداشت برای جلوگیری از سقط های غیرقانونی و غیرشرعی اظهار داشت: در گذشته در این زمینه ما برنامه خاصی نداشتیم و از سال پیش این مساله پس از سیاست های ابلاغی در اولویت كاری وزارت بهداشت قرار گرفت. او درباره موضوع سقط جنین گفت: به طور كلی این موضوع را می توان در سه دسته تقسیم بندی كرد. دسته اول كسانی كه دچار سقط خود به خودی شده و گاهی آنقدر علائم آن در زنان خفیف است كه متوجه سقط نشده و آن را با خونریزی قاعدگی اشتباه می كنند، چه بسا بر این اساس افراد زیادی خواهان بارداری بوده ولی دچار سقط خودبه خودی شدند.

رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت ادامه داد: دسته دوم در رابطه با موضوع سقط در زنانی است كه باردار می شوند و پس از بارداری متوجه بیماری خود شده و بر همین اساس پس از اخذ مجوز از پزشكی قانونی، اقدام به سقط جنین می كنند. اسلامی بیان داشت: دسته سوم موضوع سقط جنین در زنانی است كه به هر دلیل ناخواسته باردار شده و اقدام به سقط جنین به صورت غیرقانونی می كنند. او با اشاره به اینكه وزارت بهداشت به گروه اول كمك كرده كه با متوجه شدن در تاخیر قاعدگی بارداری خود را چك كنند و تحت مراقبت قرار گیرند تا سقط خودبه خودی انجام نشود، افزود: برای دسته دوم نیز مراقبت های پیش از بارداری پیش بینی شده و آمادگی بارداری در آنها كنترل می شود كه اگر مادر بیمار است یا قبل از بارداری درمان شود یا بارداری با درمان بیماری همراه باشد و آسیبی به جنین وارد نشود. رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت تصریح كرد: برای دسته سوم كه بارداری ناخواسته داشته و تمایل به سقط دارند.

در ایران کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به صورت پراکنده در سال 1337 شروع شد و از سال 1348 به صورت متمرکز ادامه یافت.

رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت از تهیه بسته پیش نویس مشاوره سقط جهت جلوگیری از این اقدام خبر داد و اعلام كرد: این بسته در حال حاضر از سوی وزارت بهداشت تهیه شده و یك برنامه جهت جلوگیری از سقط های عمومی به شمار می رود. او با بیان اینكه گفته می شود آمار سقط جنین غیرقانونی 40 برابر سقط جنین قانونی است، تصریح كرد: این آمار نادرست است و نمی توان آمار قطعی در این زمینه ارائه داد ولی آمار سقط غیرقانونی از قانونی در كشور بیشتر است ولی نمی توان گفت چند برابر بوده چرا كه در بررسی صحت عدد تردید است.

بحران جمعیت، بحران آینده

یك جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره بحران جمعیت و كاهش نرخ باروری در كشور می گوید: نباید واژه بحران را برای جمعیت به كار برد، آن هم به این دلیل كه هم اكنون نارسایی تحت عنوان بحران جمعیت در جامعه وجود ندارد. شهلا كاظمی پور با بیان اینكه كاهش باروری منجر به سالخوردگی و رشد منفی جمعیت در كشور می شود، می افزاید: هم اكنون در كشور رشد منفی جمعیت یا بحران جمعیت وجود ندارد. به گفته این جمعیت شناس اگر وضعیت كنونی فرزندآوری در كشور به همین منوال پیش رود در آینده رشد منفی جمعیت را شاهد خواهیم بود. كاظمی پور تصریح می كند: در سال های اخیر با افزایش فرزندآوری مواجه بوده ایم و این اقدام در افزایش جمعیت ثمربخش خواهد بود. او با بیان اینكه جمعیت از طریق موالید رو به افزایش و از طریق مرگ كاهش می یابد، می افزاید: مرگ و میرهای ناشی از حوادث، آلودگی های زیست محیطی و سقط جنینی در كشور وجود دارد كه اگر سقط جنین به شكل عمدی یا غیرعمدی اتفاق نیفتد بالطبع باروری نیز افزایش می یابد. كاظمی پور تصریح می كند: اگر سیاست ها بر اساس فرزندآوری برنامه ریزی و در كشور اعمال شود به نسبت این امر كاهش ناباروری مادران را به دنبال دارد. به گفته او سقط جنین، مرگ و میرها و مهاجر فرصتی را می توان از عوامل كاهش باروری برشمرد.

منابع : شهر خبر / آرمان