تبیان، دستیار زندگی
اهداف، مقاصد مورد انتظار در دوره های زمانی بلند مدت می باشند. اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبیین می شوند که در راستای اهداف سازمان بوده و مسیر را برای نیل به این اهداف هموار سازند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیین اهداف مدارس هوشمند - مقاله هفتم

با توجه به آنچه گفته شد اکنون به بیان اهداف مداری هوشمند خواهیم پرداخت:

مدرسه هوشمند

امقاصد مورد انتظار در دوره های زمانی بلند مدت می باشند. اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبیین می شوند که در راستای اهداف سازمان بوده و مسیر را برای نیل به این اهداف هموار سازند.


همچنین اهداف مدارس هوشمند در راستای چشم انداز مدارس هوشمند تدوین می گردند تا نیل به این اهداف،رسیدن به چشم انداز را ممکن تر سازند. اهداف سازمان جهت گیری های کلان آن را مشخص و مصوب نموده اند.این جهت گیری های کلان به عنوان مبنایی برای هم راستایی اهداف مدارس هوشمند با سازمان مورد نظر قرار می گیرد.


1-استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه
2- ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان
3- افزایش حضور، پشتیبانی و مشارکت والدین و گروه های ذینفع در فرایند یادگیری دانش آموزان
4- همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندی های جامعه دانش بنیان
5- ایجاد محیطی مناسب جهت ارزیابی های مستمر و متناسب با استعداد و پیشرفت دانش آموزان
6- فراهم نمودن فضای مشارکت و تمایل دانش آموزان و معلمین در فرایندهای یاددهی یادگیری
7- ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش آموز محوری در فرایندهای آموزشی
8- توسعه ی مهارت های ادراکی، کلامی،اجتماعی،حرفه ای تخصصی دانش آموزان
9- تدوین راهبردهای توسعه مدارس هوشمند


راهبردها، مسیرها و راهکارهایی برای رسیدن به اهداف هستند. در صورتی که اهداف را از جنس مقصد به شمار آوریم راهبردها از جنس مسیر رسیدن به مقصد هستند.


یکی از مهم ترین ارکان برنامه های راهبردی فناوری اطلاعات، راهبردها می باشند. در قالب راهبردها راهکارهای کلان برای رسیدن به اهداف مشخص و مدون می شوند.هر راهبرد در اصل راهکاری است که از میان چندین راهکار و یا گزینه انتخاب می شود.


برای تعیین راهبردها از تحلیل ها و ابزار های مختلفی استفاده می شود. در برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات معمولا از تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید استفاده می شود.


در تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید سعی می شود تا با شناسایی نقاط قوت وضعف مدرسه هوشمند و تعیین فرصت ها و تهدیدهای موجود در زمینه بهره گیری از فناوری اطلاعات، راهبردها به گونه ای تبیین می شوند تا حداکثر استفاده از نقاط قوت و فرصت ها صورت گرفته، نقاط ضعف برطرف شده و برای رویارویی با تهدیدها چاره اندیشی شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا