تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران معتقدند که اگر به دنبال بهتر کردن حافظه و بهبود تمرکز خود هستید راه حل آن در نوع برنامه غذایی و نحوه تغذیه شماست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخور نخورهای تقویت حافظه

پژوهشگران معتقدند که اگر به دنبال بهتر کردن حافظه و بهبود تمرکز خود هستید راه حل آن در نوع برنامه غذایی و نحوه تغذیه شماست.

فرآوری: مریم مرایان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تقویت حافظه با مواد غذایی

افزایش دهنده های حافظه

با توجه به تحقیقات اخیری که انجام شده است شواهدی وجود دارد که نشان می دهند اجزای خاصی از سبزیجات، میوه ها، غلات، و انواعی از ماهی ها می توانند خطر از دست دادن حافظه را در سنین بالا کاهش دهند. پس می توان با انتخاب یک رژیم غذایی صحیح و سالم باعث تقویت حافظه شد. مواد غذایی مؤثر در بهبود عملکرد حافظه و مغز عبارتند از:

تخم مرغ
زرده تخم مرغ منبع غنی از کولین است که این ماده یک نوع ماده مغذی از خانواده ویتامین B می باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از مواد غذایی حاوی کولین بیشتر مصرف می کنند امتیازات بالاتری را در آزمون های حافظه ی کلامی و بصری دریافت می کنند. کولین همچنین در کاهش سطح میزان خونی که می تواند باعث بیماری های قلبی، سرطان و زوال عقلی شود مفید است. پس همواره سعی کنید که تخم مرغ را بیشتر در وعده صبحانه خود جای دهید.

انواع توت ها
توت ها با داشتن آنتوسیانین ها، فیتوکمیکال های قدرتمندی در زمینه تقویت حافظه به شمار می آیند پس می توان با مصرف تمشک، زغال اخته، توت فرنگی همراه با ماست و یا غلات و یا نان های شیرینی باعث تقویت عملکرد مغز شد.

مصرف زیاد قند موجب مقاومت به انسولین و در نتیجه کاهش قدرت حافظه می شود. زیرا انسولین در تنظیم سلول های مغز برای استفاده و ذخیره قند جهت تأمین انرژی مورد نیاز برای پردازش افکار و عواطف نقش دارد

گل کلم و بادام زمینی
سیتی کولین ها که یک نوع ماده طبیعی هستند با مصرف گل کلم و بادام زمینی در دسترس سلول های بدن قرار می گیرند. این دو ماده غذایی هر دو از منابع کولین می باشند که در مغز تبدیل به سیتی کولین ها می شوند. وجود حداقل 500 میلی گرم از مکمل سیتی کولین در روز (که با مصرف 16 میلی گرم بادام زمینی در روز برای مردان و 14 میلی گرم در روز برای زنان و یا مصرف روزانه یک کلم متوسط به صورت خام و یا یک ونیم گل کلم به صورت آب پز تأمین می شود) کمک بسیار زیادی به تقویت میزان انرژی ذهن می کند.

ماهی
مطالعات نشان می دهند که از خواص مهم اسید چرب امگا 3 تقویت میزان حافظه می باشد که در نوع خاصی از ماهیان مانند ماهیان آزاد، ساردین و شاه ماهی وجود دارد. خوردن این نوع از ماهی ها در یک روز از هفته نقش بسیار مهمی در جوان نگه داشتن فکر و حافظه شما دارند.

قهوه
محققان دریافتند که مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین نقش بسیار مهمی در بهبود مهارت های حافظه، زمان واکنش و عملکرد نورون ها دارد؛ البته در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

چغندر
همان طور که افزایش سن باعث کاهش جریان خون می شود، می تواند باعث کاهش سطح توانایی مغز شود اما تحقیقات نشان می دهند نیترات طبیعی موجود در چغندر می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی و بهبود جریان خون در مغز شود که باعث بهبود عملکرد مغز می شوند. البته باید توجه داشت که میزان بالای نیترات در بدن با تبدیل به نیتروزآمین قابلیت سرطان زایی را در گونه های مختلف جانوری به وجود می آورد.

کاهش دهنده های حافظه

نیاز مغز به آب

کم آبی
مطالعات اخیر نشان می دهند که حتی از دست دادن میزان کمی از آب بدن می تواند باعث کاهش انرژی ذهن و اختلال در عملکرد مغز شود. بنابراین هر فرد بایستی در طول روز حداقل 4 لیتر آب (حدود8 لیوان) مصرف نماید.

آخر شب غذا خوردن
نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد غذا خوردن در اواخر شب می تواند سبب کاهش حافظه شود و به مغز آسیب برساند. خوردن مواد غذایی به خصوص در ساعاتی که بدن تصور دارد زمان خواب است می تواند فرایند یادگیری و قدرت حافظه را با اختلال روبرو کند. نتایج این مطالعه ممکن است نه تنها برای افرادی که دیر وقت اقدام به غذا خوردن می کنند بلکه برای افراد شاغل در شیفت شب هم هشداردهنده باشد.

مطالعات نشان می دهند که از خواص مهم اسید چرب امگا 3 تقویت میزان حافظه می باشد که در نوع خاصی از ماهیان مانند ماهیان آزاد، ساردین و شاه ماهی وجود دارد

سبک زندگی مدرن که مستلزم کار کردن در طولانی مدت است به بدن اجازه نمی دهد برای حفظ سلامتی برنامه مرتبی را دنبال کند. ساعت زیستی یک چرخه 24 ساعتی را دنبال می کند و تنظیم کننده تمامی عملکردهای بدن از جمله هورمون ها و رفتارهاست. هر گونه اختلال در این چرخه برای سیستم ایمنی ضرر دارد و مخصوصاً می تواند به دیابت نوع 2 منجر شود. در این بررسی متخصصان به موش های آزمایشگاهی اجازه دادند تا در زمان های طبیعی غذا بخورند در حالی که گروه دوم تنها در ساعات طبیعی خوابیدن اجازه خوردن داشتند. متخصصان مشاهده کردند موش هایی که تنها در مدت زمان طبیعی خواب اجازه خوردن داشتند در به یاد سپردن آنچه که یاد گرفته اند با مشکل روبرو بودند. همچنین در شناخت اشیاء جدید دچار درد سر شده و در ساختاری از مغزشان که با حافظه و آموزش درگیر بود تغییراتی شکل گرفته بود.

رژیم غذایی سرشار از قند
معمولاً اغلب افراد برای افزایش تمرکز از مقادیر بیشتری شکلات، شیرینی جات و نوشیدنی های صنعتی استفاده می کنند، در حالی که مطالعات اخیر نشان می دهند که افراط در مصرف قند و شکر، فعالیت مغز، حافظه و فرآیند یادگیری را کاهش می دهد. همان طور که می دانید مصرف زیاد قند و شکر خطراتی همچون دیابت، چاقی، کبد چرب و سرطان را نیز به همراه دارد.
محققان معتقدند که آنچه می خوریم، تفکر ما را تحت تأثیر قرار می دهد. مصرف قند و شکر زیاد به مدت طولانی، توانایی مغز برای یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات را کاهش می دهد. بنابراین رژیم های غذایی زندگی مدرن به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد قند اثرات زیان آوری بر مغز دارند.
یکی از مشکلات تغذیه ای در زندگی ماشینی این است که اغلب افراد به دلیل کمبود وقت از محصولات آماده صنعتی مانند آبمیوه ها استفاده می کنند و این محصولات حاوی مقادیر بالایی قند هستند. در این تحقیق نشان داده شد که مصرف زیاد قند موجب مقاومت به انسولین و در نتیجه کاهش قدرت حافظه می شود. زیرا انسولین در تنظیم سلول های مغز برای استفاده و ذخیره قند جهت تأمین انرژی مورد نیاز برای پردازش افکار و عواطف نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از قند موجب آزاد شدن انسولین بیشتر و مقاوم شدن سلول ها به این هورمون می شود.


منابع:
سیمرغ
میزان
ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.