تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از پروتئین به میان می آید همه یاد محصولات لبنی و گوشت قرمز می افتند. اما منابع گیاهی این ماده کم نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 ماده ی غذایی حاوی پروتئین گیاهی

وقتی صحبت از پروتئین به میان می آید همه یاد محصولات لبنی و گوشت قرمز می افتند. اما منابع گیاهی این ماده کم نیستند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
بادام

هیچ گاه نباید پروتئین از رژیم غذایی حذف شود. این مواد مغذی به احیای سلول ها کمک کرده و برای متابولیسم یا سوخت و ساز بدن مفید است. برای لاغری و در عین حال سالم بودن باید مصرف پروتئین های گیاهی افزایش داده شود. با این کار بسیاری از بیماری ها از شما دور مانده و پوست و عضلاتتان سالم تر می مانند. در این مطلب شما را با 10 منبع گیاهی پروتئین بیشتر آشنا می کنیم.

بادام
متخصصان توصیه می کنند که روزانه بین 10 تا 15 گرم بادام مصرف شود. بادام سرشار از کلسیم، آهن و پروتئین های گیاهی است. این ماده ی غذایی بخصوص برای گیاهخواران فوق العاده است. علاوه بر این بادام سرشار از سیالیسیلات است که باعث ساخت اسید سالیسیلیک آسپرین می شود. به این ترتیب اگر بادام به طور منظم مصرف شود به تسکین دردهای استخوانی کمک می کند.

لوبیا از هر نوع و شکلی که باشد خوشمزه و مفید است. این مواد غذایی حاوی میزان اندکی چربی است اما در عوض به میزان زیادی پروتئین های گیاهی، فیبر و کربوهیدرات دارد

برنج کامل
با وجود اینکه برنج کامل سالم تر است اما باید بدانید که همه ی انواع برنج ها سرشار از پروتئین های گیاهی هستند. این ماده ی غذایی حاوی کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای متابولیسم بدن است. این نوع برنج را به برنامه ی غذایی تان افزوده و از فواید آن بهره ببرید.

جو دوسر
جو دوسر نیز جزو مواد غذایی فوق العاده ی موجود است. مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدآمینه های ضروری موجود در این ماده ی غذایی ارزش بالایی دارند. جوی دوسر باعث بهبود گوارش، کاهش اسیدهای صفراوی و بهبود عملکرد روده ها شده و ایجاد احساس سیری می کند. جو دوسر همچنین به کنترل میزان قند خون نیز کمک می کند.

عدس
عدس سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی محسوب می شود. عدس حاوی میزان زیادی فیبر و چربی اندکی است. این ماده غذایی برای لاغری به شیوه ی سالم و همچنین افزایش انرژی بدون دریافت چربی مؤثر است. با مصرف عدس ویتامین های A،B1،B2،B3،B6،C و E و همچنین پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و سدیم به بدن می رسد.

لوبیاها

لوبیاها
لوبیا از هر نوع و شکلی که باشد خوشمزه و مفید است. این مواد غذایی حاوی میزان اندکی چربی است اما در عوض به میزان زیادی پروتئین های گیاهی، فیبر و کربوهیدرات دارد. لوبیاها چربی بد خون را کاهش می دهند و به سلامت روده ها کمک می کنند. علاوه بر این قادر به تنظیم قند خون نیز هستند.

گردو
گردو را گنجینه ی مواد مغذی بدانید. می توانید روزانه بین 15 تا 30 گرم گردو مصرف کرده و از یک منبع خوب پروتئین گیاهی بهره مند شوید. گردو به دلیل دارا بودن پولیفنول ها و دیگر آنتی اکسیدان هایش باعث بهبود ارتباط بین نورون ها می شود. گردو بخشی از رژیم مدیترانه ای را تشکیل می دهد و از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند چون حاوی اسیدهای چرب سالم است. مصرف منظم گردو و بادام باعث کاهش احساس گرسنگی، کاهش تجمع ترکیبات التهاب زا و بهبود خلق و خوی می شود.

کینوا
کینوا شاخص گلیسمی پایینی دار و یکی از منابع گیاهی پروتئین محسوب می شود. این ماده ی غذایی برای داشتن یک رژیم لاغری بسیار مناسب است. کینوا حاوی فیبر و 9 اسید آمینه ی ضروری است و انرژی خوبی به بدن می رساند. میزان بالا چربی های اشباع نشده ی موجود در آن به کنترل کلسترول و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. کینوا فاقد گلوتن بوده و برای افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند مناسب است.

جلبک

جلبک ها
جلبک ها ده برابر کلسیم بیشتری نسبت به شیر دارند. علاوه بر این جلبک ها سرشار از پروتئین گیاهی هستند و جزو مواد غذایی بسیار مفید محسوب می شوند. البته خواص جلبک ها به همین جا ختم نمی شود. این مواد غذایی سرشار از ویتامین های A،C،D،E،B1،B2 و فسفر، پتاسیم، آهن، ید، فیبرها و غیره هستند. بهترین کار این است که این جلبک ها به میزان اندک اما منظم مصرف شوند. مصرف منظم جلبک ها به تنظیم قند خون، تمیزی دستگاه گوارش و تصفیه ی خون کمک زیادی می کنند. پروتئین موجود در آن ها برای بهبود متابولیسم بدن کارساز است.

بادام سرشار از کلسیم، آهن و پروتئین های گیاهی است. این ماده ی غذایی بخصوص برای گیاهخواران فوق العاده است

پسته
اگر پسته دوست دارید می توانید روزانه بین 15 تا 30 گرم از آن میل کنید. به این ترتیب انرژی و پروتئین خوبی نصیبتان می شود و از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به میزان زیادی دور می مانید. پسته سرشار از چربی های اشباع نشده ی مونو و پولی است و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند.

گندم سیاه
آیا با خواص گندم سیاه آشنا هستید؟ می توانید این گندم را از فروشگاه ها یا عطاری ها تهیه کنید. گندم سیاه یکی دیگر از منابع پروتئین گیاهی است و برای تقویت رگ های خونی و بهبود جریان خون مؤثر است. بنابراین برای افرادی که از هموروئید (بواسیر) و رگ های واریسی رنج می برند مفید است. گندم سیاه به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و باعث پیشگیری از مشکل تصلب شرایین می شود. این ماده ی غذایی فاقد گلوتن است و برای افرادی که دچار مشکل عدم تحمل گلوتن هستند مفید است. اگر می خواهید لاغر شوید می توانید گندم سیاه را به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید چون علاوه بر سیری انرژی و مواد مغذی خوبی به بدن می رساند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.