تبیان، دستیار زندگی
آرتریت به مجموعه چند بیماری از جمله آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و ... گفته می شود که مشخصه همه آن ها التهاب مفصل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبتلایان به آرتریت، احتیاط کنید

آرتریت به مجموعه چند بیماری از جمله آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و ... گفته می شود که مشخصه همه آن ها التهاب مفصل است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آرتریت

در مبتلایان به آرتریت مصرف داروهای ضد التهابی که پزشک تجویز کرده است، علائم متعدد آن مانند درد مفصل یا التهاب را کاهش می دهد. با مصرف درست دارو می توان جلوی تشدید بیماری را گرفت. در واقع آرتریت هیچ درمانی ندارد و برنامه خاص غذایی برای آن توصیه نشده است اما برخی مواد غذایی می تواند باعث تشدید درد آرتریت شود.

چاق ها کارشان سخت تر است

پزشکان به تازگی پی برده اند که درمان بیماری آرتریت در افراد چاق بسیار سخت تر از افراد لاغر است. افراد چاق مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید کمتر احتمال دارد که در مراحل اولیه بیماری بهبود پیدا کنند و نیاز به درمان های بسیار سنگین تری به نسبت افراد لاغر دارند.
گفتنی است در این مطالعه که بر روی نزدیک به 350 نفر بیمار صورت گرفت این نتیجه به دست آمد که پس از 6 ماه درمان دارویی افراد لاغر به داروها و درمان، بسیار بیشتر از افراد چاق پاسخ نشان دادند.

افراد چاق مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید کمتر احتمال دارد که در مراحل اولیه بیماری بهبود پیدا کنند و نیاز به درمان های بسیار سنگین تری به نسبت افراد لاغر دارند

بررسی ها نشان می دهند همین طور میزان داروی مورد استفاده قرار گرفته برای درمان بیماری در افراد چاق در حدود 2 برابر افراد لاغر است که سبب بروز عوارض جانبی شدیدتری در این افراد می شود.
بیماری آرتریت روماتوئید در حدود 1 از هر 100 نفر در جهان تحت تأثیر قرار می دهد و موجب درد، سفتی و پیشرفت تخریب مفاصل و بروز ناهنجاری و کاهش عملکرد فیزیکی و نیز کاهش کیفیت و امید به زندگی در افراد می شود.
گفتنی است بروز این بیماری در میان زنان بسیار شایع تر از مردان است و در رده بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد.

مواد غذایی تشدید کننده آرتریت

گوشت قرمز
مصرف هفته ای یک یا دو وعده گوشت قرمز کمک می کند تا پروتئین و آهن در بدن جذب شود. از آن جا که گوشت قرمز غنی از اسیدچرب امگا ۶ است، از مصرف آن بیش از حد توصیه شده، بپرهیزید. ماده ای به نام اسید آراشیدونیک (arachidonic) باعث تشدید ورم و درد مفصل می شود.

مواد غذایی سرخ شده
اگر دچار آرتریت هستید، از مصرف غذاهای سرخ کردنی بپرهیزید؛ از جمله غذاهایی که در روغن گیاهی سرخ شده است زیرا روغن گیاهی سرشار از اسید چرب امگا ۶ است و باعث تشدید بیماری می شود. در میان روغن های گیاهی، روغن زیتون پایین ترین میزان اسید چرب امگا ۶ را دارد. تنها مشکل این است که روغن زیتون نقطه دود پایینی دارد و درجه حرارت بالا می تواند ساختار آن را بشکند.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده
ماده شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری شده می تواند التهاب ایجاد کند و این امر باعث تشدید علائم آرتریت می شود.

بعضی از گیاهان
سیب زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و فلفل گیاهانی است که همه ما مصرف می کنیم. اگرچه شکی در سالم بودن آن ها نیست اما به علت التهابی که ایجاد می کند برای مبتلایان به آرتریت و بیماری های خودایمنی مضر است. مصرف هر یک از این گیاهان باعث درد، ورم و سفتی مفصل می شود.

با مصرف قهوه، بدن اسیدی می شود و این امر به التهاب و تشدید علائم آرتریت منجر می شود. از مصرف قهوه عاری از کافئین نیز پرهیز کنید زیرا می تواند مشکل ساز باشد. به مصرف چای سبز یا چای گیاهی روی بیاورید

مصرف زیاد لبنیات
هر چند مصرف لبنیات بخش عمده ای از پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می کند اما به دلیل نوع پروتئینی که دارد، می تواند باعث آزردگی بافت های اطراف مفصل ها شود و در نتیجه باعث تشدید آرتریت شود. خوشبختانه سبزیجاتی مانند لوبیا، اسفناج و همچنین انواع مغزها حاوی پروتئین است که می توان از آن ها استفاده کرد.

قهوه
با مصرف قهوه، بدن اسیدی می شود و این امر به التهاب و تشدید علائم آرتریت منجر می شود. از مصرف قهوه عاری از کافئین نیز پرهیز کنید زیرا می تواند مشکل ساز باشد. به مصرف چای سبز یا چای گیاهی روی بیاورید.

نوشیدنی های شیرین
نوشیدنی های شیرین از جمله آب میوه طبیعی سرشار از قند است و باعث ایجاد التهاب می شود و در نتیجه علائم آرتریت را تشدید می کند. سعی کنید آب یا چای گیاهی مصرف کنید یا این که آب میوه طبیعی را به میزان مساوی با آب مخلوط کنید. البته افراد مبتلا به آرتریت نباید آب پرتقال مصرف کنند.


منابع:
خبرنگاران جوان
خراسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.