تبیان، دستیار زندگی
شکستگی لگن یک آسیب دیدگی جدی است و عوارضی دارد که می تواند جان فرد را به خطر بیندازند. افراد مسن بیشتر در معرض این نوع شکستگی هستند، زیرا با افزایش سن استخوان ها ضعیف می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکستگی لگن زمین گیرتان می کند

شکستگی لگن یک آسیب دیدگی جدی است و عوارضی دارد که می تواند جان فرد را به خطر بیندازند. افراد مسن بیشتر در معرض این نوع شکستگی هستند، زیرا با افزایش سن استخوان ها ضعیف می شوند.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
شکستگی لگن

دکتر عبدالحسین مهدی نسب ، متخصص ارتوپدی می گوید:
«شکستگی لگن شایع ترین شکستگی در سالمندان است؛ این در حالیست که با برخورداری از زندگی سالم و فعالیت بدنی کافی در سنین جوانی می توان از این حادثه جلوگیری کرد.

شکستگی لگن در سالمندان شایع ترین شکستگی منجر به نقص عضو و زمین گیر شدن می باشد و علت اصلی آن پوکی استخوان است.

در سنین بالا به دلیل بروز بیماری استئوپروز (پوکی استخوان) با وارد شدن کمترین ضربه به استخوان ها در اثر افتادن یا زمین خوردن، شکستگی لگن ایجاد می شود.

توصیه می شود افراد مسن به تنهایی، جایی نروند و حتما کسی همراه آنها باشد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است

پوکی استخوان که معمولا بیشتر افراد مسن به آن مبتلا می شوند، بدن را مستعد انواع شکستگی ها می کند که شکستگی لگن شایع ترین آنها است.

در زنان یائسه نیز به دلیل کاهش ترشح هورمون استروژن، پوکی استخوان سه تا پنج برابر بیشتر از مردان است.

ناتوان شدن در راه رفتن و ایستادن با وجود ظاهر سالم اندام تحتانی بیمار، درد در کشاله ران یا لگن، تغییر شکل و کوتاه تر به نظر رسیدن پای آسیب دیده نسبت به پای سالم و ایجاد چرخش به خارج پای آسیب دیده بیمار که هر گونه حرکت آن به شدت دردناک خواهد بود، از علائم شکستگی لگن است.

گاهی ممکن است شکستگی اولیه تنها به صورت ترک خوردن استخوان لگن باشد و بیمار اهمیتی برای آن قائل نشود و حتی به پزشک هم مراجعه نکند؛ این درحالیست که استخوان در مراحل بعد به شدت دچار شکستگی می شود و در این صورت احتمال دارد بیمار به جراحی سنگین تری نیاز پیدا کند.

با انجام یک رادیوگرافی ساده از استخوان های لگن می توان شکستگی لگن را تشخیص داد، اما پس از تشخیص شکستگی، استخوان باید جراحی شود که نوع جراحی نیز به محل شکستگی استخوان، شدت شکستگی و سن بیمار بستگی دارد.

تقریبا یک چهارم سالمندانی که دچار شکستگی لگن می شوند، ممکن است در سال اول، فوت کنند، حدود یک چهارم این بیماران زمین گیر می شوند و درصد کمی از آنها پس از شکستگی، حالت طبیعی و اولیه خود را باز خواهند یافت.

با افزایش سن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود. لذا افراد مسن باید برای آگاهی از سلامت استخوان های خود و انجام آزمایش های لازم به پزشک مراجعه نمایند و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

توصیه می شود افراد مسن به تنهایی، جایی نروند و حتما کسی همراه آنها باشد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.»

شکستگی استخوان

فاطمه اسدی، فیزیوتراپیست نیز بیان می کند:
«افراد مسن بیشتر در معرض شکستگی لگن قرار دارند، زیرا با افزایش سن استخوان ها ضعیف می شوند.

کاهش بینایی و مشکلات تعادلی در افراد مسن باعث می شود بیشتر زمین بخورند و دچار شکستگی لگن شوند.

جلوگیری از پوکی استخوان و زمین خوردن باعث پیشگیری از شکستگی های فشاری لگن می شود.

شکستگی های شدید لگن نیاز به عمل جراحی دارد و پس از آن برای بازگشت عملکرد طبیعی لگن، به چند ماه فیزیوتراپی نیاز می باشد.

پس از جراحی، پزشک از شما می خواهد که در سریع ترین زمان ممکن، حرکت را آغاز کنید. این کار باعث جلوگیری از بروز عوارضی مثل ذات الریه، لخته های خونی و زخم بستر می شود

معاینه کاملی که توسط فیزیوتراپ صورت می گیرد، برای تشخیص شکستگی لگن کفایت می کند. آزمایشات تشخیصی دیگر مثل تصویربرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر ای یا اسکن استخوان معمولا برای تایید تشخیص شکستگی مورد نیاز هستند.

درمان انواع شکستگی های لگن به شرح زیر است:
شکستگی ناگهانی و شدید

در موارد شکستگی ناگهانی و شدید، احتمالا برای ترمیم لگن به جراحی نیاز دارید. جراحی عموما به خوبی جواب می دهد، اما مدت زمان زیادی برای بهبودی لگن نیاز است که در این مدت باید حتما فیزیوتراپی انجام شود.

جراحی پس از تشخیص شکستگی لگن در سریع ترین زمان ممکن، اغلب در طی بیست و چهار ساعت اولیه پس از آسیب دیدگی صورت می گیرد.

در صورتی که جراحی در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد، زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان کاهش پیدا می کند و درد و عوارض نیز کاهش می یابد.

گاهی اوقات جراحی یک تا دو روز به تاخیر می افتد تا مشکلات دیگر، پیش از آن درمان شوند. این کار باعث می شود که خطرات جراحی کاهش پیدا کند.

نوع جراحی که روی شما باید صورت بگیرد به محل شکستگی و شدت آن بستگی دارد.

پس از جراحی، پزشک از شما می خواهد که در سریع ترین زمان ممکن، حرکت را آغاز کنید. این کار باعث جلوگیری از بروز عوارضی مثل ذات الریه، لخته های خونی و زخم بستر می شود.

پزشک شما را تشویق می کند تا برنامه توانبخشی که شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی است را داشته باشید.

شکستگی فشاری

درمان شکستگی فشاری لگن شامل یک دوره استراحت اولیه و سپس فعالیت تحمل کننده وزن است.

دوره دوم شامل فعالیت کم و یا استفاده از عصا برای چندین هفته است. پس از این دوره، فعالیت ها و ورزش های تحمل کننده وزن در صورتی که باعث تشدید علائم نشوند، به صورت تدریجی افزایش پیدا می کند.

این کار باید در یک دوره چند هفته ای تا چندین ماه بر طبق دستور فیزیوتراپ صورت بگیرد و بسته به شدت آسیب دیدگی و نحوه درمان عوامل دخیل دیگر، این مدت متغیر است.

درمان های دستی فیزیوتراپ مثل ماساژ، کایروپرکتیک، سوزن خشک (dry needling)، متحرک کردن مفصل، حرکات کششی و الکتروتراپی باعث بهبود دامنه حرکتی، کاهش درد و عملکرد می شوند و درمان را تسریع می کنند.

فیزیوتراپ زمانی این روش های درمانی را شروع می کند که تشخیص دهد انجام آنها خطری را برای بیمار به همراه ندارد.

بیماران باید ورزش های انعطافی و استقامتی مخصوص و بدون دردی را به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی خود انجام دهند تا نتایج بهینه ای را بدست بیاورند.

تاکید ویژه ای بر بهبود ثبات لگن و ثبات مرکز ستون فقرات وجود دارد. فعالیت هایی که کمترین فشار را بر استخوان آسیب دیده وارد می کنند، باید به منظور حفظ تناسب صورت بگیرد که از جمله این فعالیت ها می توان به شنا، دوچرخه سواری و دویدن در آب اشاره کرد.

فیزیوتراپ، حرکات و فعالیت های ورزشی مناسب برای بیمار و زمان شروع آنها را مشخص می کند.»


منابع:
ایسنا
کلینیک اسدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.