تبیان، دستیار زندگی

8 واقعیت درباره سرطان

سرطان همچنان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان است. متاسفانه در خصوص این بیماری اطلاعات غلطی وجود دارد که همه را به اشتباه می اندازد. اینکه همه ی سرطان ها کشنده هستند، سرطان می تواند مسری باشد، شیمی درمانی اجباری است و غیره جزو اطلاعات غلطی است که باید به آنها پرداخته شود. در این مطلب هشت واقعیت در خصوص سرطان را عنوان می کنیم تا اطلاعاتتان در خصوص این بیماری بیشتر شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سرطان

سرطان مسری نیست

با وجود اینکه متخصصان تاکید می کنند سرطان مسری نیست، اما هستند افرادی که از امکان سرایت این بیماری هراس دارند و حتی از فرد سرطانی دوری می کنند. اما باید بدانید که سرطان سرایت نمی کند.

بروز سرطان ناشی از تکثیر سلول‌هایی است که در بدن « شورش» می کنند و بی رویه زیاد می شوند (تصویر بالا). البته برخی سرطان‌ها از بیماری مسری ویروسی HPV  یا همان ویروس پاپیلومای انسانی (بیماری های مقاربتی) منشا می‌گیرند؛ مانند سرطان گردن رحم که سلول‌های سالم آن در طی چند سال به سلول‌های سرطانی تبدیل می شوند. اما سرطان به خودی خود به فرد دیگری منتقل نمی شود.

تاکنون نتایج قطعی و هشدار دهنده‌ای درخصوص تاثیر استفاده از اسپری‌ها و خوشبوکننده‌ها و ضدتعریق‌ها (مانند مام) در ابتلا به سرطان سینه به اثبات نرسیده است

 

کسی که سرطان گرفته، محکوم به مرگ نیست

شنیدن خبر ابتلا به سرطان، هر کسی را زیر و رو می کند. اولین فکری که بعد از اطلاع از خبر ابتلا به ذهن فرد می رسد، مرگ بر اثر این بیماری است.

بر اساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 منتشر کرده است، 30 درصد مرگ و میر مردم جهان به دلیل سرطان است. در نتیجه اولین عامل مرگ در کره ی خاکی است.

اما آنچه کمتر در خصوص این بیماری صحبت می شود، پیشرفت های پزشکی و علمی در این خصوص است که هر روز روش های جدیدی برای مقابله و درمان این بیماری کشف می شود.

آمارهای جدید نشان می دهند که در کشورهای غربی بین 50 تا 55 درصد سرطان‌ها را درمان می کنند. در موارد دیگر نیز درمان هایی کشف شده است که طول عمر بیمار را بیشتر می کند.

برای درمان، همه چیز به نوع سرطان بستگی دارد، مثلا برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس تهاجمی است و متاسفانه غیرقابل درمان است. اما در موارد دیگر پیشرفت های پزشکی نشان داده است که سرطان پایان راه نیست.

شیمی درمانی اجباری نیست

در حوزه ی درمان های سرطان، در اغلب موارد از شیمی درمانی استفاده می شود. این نوع درمان رایج تر بوده و البته درمان سنگینی است و با عوارضی مانند ریزش مو، حالت تهوع، خستگی و غیره همراه است. داروهای مورد استفاده در این شیوه، به تمام سلول‌ها حمله می کنند، به همین دلیل نیز عوارض آن جدی و سنگین است.

واقعیت این است که سرطان از داخل به بدن حمله می کند و برای درمان آن نیز لازم است تمام توان را برای مقابله با سلول‌های بیمار انجام داد. اما بر خلاف آنچه تصور می شود شیمی درمان اجباری نیست.

همه چیز به نوع سرطان، مرحله ی پیشرفت آن و برخی عوامل دیگر بستگی دارد. گاهی صرفا یک عمل جراحی یا رادیوتراپی برای درمان سرطان کافیست.

اگر مادرتان سرطان دارد، الزاما شما نیز سرطان نخواهید گرفت

درست است که هنگام مراجعه به پزشک، در خصوص سوابق خانوادگی از شما سوال می شود. اما با این حال بیمار بودن یکی از والدین به این معنی نیست که شما نیز حتما دچار این بیماری خواهید شد. تنها 5 تا 10 درصد سرطان‌ها ارثی هستند.

البته اخیرا محققان به وجود ناهنجاری های ژنتیکی ای پی برده اند که منشا انواعی از سرطان خانوادگی هستند. عوامل ژنتیکی بیشترین دخالت را در ابتلا به سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان کلیه و سرطان تخمدان دارند.

هر نوع خال پوستی، سرطانی نیست

گاهی پیش می آید خال پوستی را می خارانید تا جایی که پوست آن کنده شده و خونریزی می کند. این مسئله نگرانی زیادی ایجاد می کند، اما در اکثر موارد جای نگرانی نیست.

هر نوع زخم و جراحتی ناشی از اصلاح موهای زائد، کندن و غیره باعث خونریزی خال می شود. ولی هر نوع جراحتی روی خال های خوش خیم باعث بروز سرطان پوست نخواهد شد.

سرطان‌های پوستی که به دلیل خال ایجاد می شوند، نادر هستند. اما لازم است که هر نوع تغییر در شکل، رنگ و اندازه خال و بروز خارش، خونریزی، عفونت و درد در ناحیه خال تحت بررسی پزشکی قرار بگیرد.

در خصوص اسپری ها محتاط باشید

در سال 2003 پژوهشی روی احتمال بروز سرطان سینه و استفاده از اسپری بعد از اپیلاسیون زیر بغل ها انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که بعد از اصلاح موهای زاید، زیر بغل بریدگی های میکروسکوپی روی پوست ایجاد شده و امکان نفوذ ترکیبات شیمیایی موجود در این محصولات به داخل پوست فراهم می شود.

اما با این حال تاکنون نتایج قطعی و هشدار دهنده ای در خصوص تاثیر استفاده از اسپری ها و خوشبوکننده ها و ضدتعریق ها (مانند مام) در ابتلا به سرطان سینه به اثبات نرسیده است.

اما با این حال شما می توانید جانب احتیاط را رعایت کرده و از استفاده زیاد از این محصولات بویژه بلافاصله بعد از اصلاح موهای زاید زیربغل بپرهیزید.

سرطان های پوستی که به دلیل خال ایجاد می شوند، نادر هستند. اما لازم است که هر نوع تغییر در شکل، رنگ و اندازه خال و بروز خارش، خونریزی، عفونت و درد در ناحیه خال تحت بررسی پزشکی قرار بگیرد

 

ترک سیگار خوب است، اما کافی نیست

برخی افراد تصور می کنند اگر سیگار را ترک کنند و یا گوشت قرمز نخورند خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. اما واقعیت این است که عواملی مانند مسائل ژنتیکی، روش زندگی، محیط زیست و غیره نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند. در واقع نمی توان مطمئن بود که به عنوان مثال با ترک سیگار از سرطان ریه در امان بود و یا با عدم مصرف گوشت قرمز به سرطان کولون دچار نشد.

به عقیده ی متخصصان هیچ چیز درخصوص سرطان قابل پیش بینی نیست. همه ی ما باید نکات سلامتی را در زندگی رعایت کنیم. در واقع تنها مسئله ی قطعی که تمام متخصصان روی آن تاکید دارند و مطمئن ترین راه برای مقابله با این بیماری و به تاخیر انداختن آن می دانند، رعایت بهداشت زندگی و بهبود عادت های غلط روزمره است.

سرطان صرفا در کمین افراد بالای 50 سال نیست

برخی افراد بر این باور هستند که سرطان فقط به سراغ افراد بالای 50 سال می رود. البته نتایج پژوهشی که در انستیتوی ملی سرطان فرانسه انجام شده است نشان می دهد که افراد 65 تا 74 ساله بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌ها قرار دارند.

اما آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که سرطان به افراد جوان نیز رحم نمی کند و سن ابتلا به آن کاهش پیدا کرده است. در نتیجه حاشیه ی امنی وجود ندارد و همه ما باید به فکر پیشگیری از این بیماری باشیم.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.