تبیان، دستیار زندگی
یکی دیگر از کاربردهای گیاهان و درختان استفاه از چوب آن ها است. از چوب درختان برای ساختن در، پنجره، میز، صندلی، کاغذ و بسیاری وسایل دیگر استفاده می شده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از  گیاهان در صنایع چوب

چکیده


 یکی دیگر از کاربردهای گیاهان و درختان استفاه از چوب آن ها است. از چوب درختان برای ساختن در، پنجره، میز، صندلی، کاغذ و بسیاری وسایل دیگر استفاده می شده است.

اهداف

  • آشنایی با استفاده از درختان به عنوان ماده اولیه تهیه لوازم چوبی
  • آشنایی با موارد استفاده از چوب درختان
  • آشنایی با فواید و مضرات قطع درختان

شرح درس


استفاده از  گیاهان در صنایع چوب

چوب، از نظر گیاه شناسی، بخش جامد و سخت زیر پوست ساقه درخت یا دیگر گیاهان چوبی است که به شکل بافت آوندی وجود دارد. چوب یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام در طبیعت است و بدون وجود آن بشر هیچ گاه نمی توانست به سطح پیشرفت و رفاه کنونی برسد. در زمان گذشته، چوب ابتدا، ماده ای حیاتی برای ساخت ابزارهای اولیه، خانه و قایق برای حرکت در رودها بود. سپس، برای ساخت اکثر اشیا و ابزارهای سودمندی که انسان در زندگی و جنگ ها از آ ها استفاده می کرد به کار رفت.


چوب تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر است. نفت و زغال و دیگر معادن سرانجام روزی تمام خواهد شد، ولی جنگلی که خوب نگهداری شود (حتی گاه بدون نگهداری) بطور نامحدود به تولید چوب ادامه خواهد داد. چوب یکی از مفیدترین موادی است که ما در اختیار داریم. چوب محکم است اما می توان به سادگی آن را برید و به شکل های مختلف درآورد. بخش عمدهٔ چوب از تنهٔ درخت ها به دست می آید.
چوب یکی از قدیمی رین و ابتدایی ترین مصالح و مواد ساختمانی موجود در طبیعت است که بشر در طول تاریخ از آن استفاده کرده است.

فکر کنید

به اطراف خود نگاه کنید. چه چیزهایی را می بینید که در ساخت آن ها چوب به کار رفته است؟ آیا می دانید که این اشیا چگونه ساخته می شوند؟
اگر به یک نجاری و یا کارگاه چوب بری بروید، می توانید از نزدیک با فرآیند تبدیل شدن تنه و الوار درختان به میز و صندلی و اشیای مورد استفاده دیگر آشنا شوید.

بسیاری از وسایلی که اطراف ما وجود دارند از چوب به دست می آیند. کاغذی که روی آن می نویسید، مدادی که با آن می نویسید، نیمکتی که روی آن نشسته اید و موارد بی شمار دیگری را می توان نام برد که از چوب تهیه شده اند.

حال می توانید اهمیت فوق العاده چوب در زندگی انسان و لزوم نگهداری از گیاهان و جنگل ها را درک کنید، به نظر شما چگونه می توان از چوب به عنوان یک منبع حیاتی بسیار مهم بهترین نگهداری و استفاده را کرد؟


بسیاری از مردم عقیده دارند که بریدن درختان برای استفاده از چوب آن ها کار درستی نیست، زیرا باعث از بین رفتن و کاهش جمعیت درختان و جنگل ها شده و تولید اکسیژن و هوای سالم را کاهش می دهد، اما اگر درختان بریده نشوند چگونه می توان چوب مورد نیاز برای تولید مواد و اشیای مورد نیاز زندگی انسان، مثل کاغذ، میز و صندلی، مداد و ... را تهیه کرد؟

استفاده از  گیاهان در صنایع چوب

مسلم است که قطع بی رویه و آسیب عمدی به درختان کار صحیحی نیست و ما همواره و در هر شرایطی باید از طبیعت و درختان محافظت کنیم.

اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که در روایتی پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است. هم چنین حضرت علی (ع) می فرمایند: پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می افزاید.

امام صادق (ع) نیز می فرمایند: قطع بی رویه درختان میوه دار عذاب سخت الهی را در پی دارد.

از مجموع این مطالب می توانیم بفهمیم که در فرهنگ ایرانیان اهمیت به طبیعت و قداست آن به لحاظ یک موهبت خدادادی دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی بوده است.

درختان می توانند آب و هوا و اقلیم شهر و منطقه را کنترل و تعدیل کنند، درختان مانند حفاظی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید عمل می کنند، درختان آلودگی هوا را کاهش می دهند و در کاهش آلودگی های صوتی هم نقش به سزایی دارند، بنابراین بریدن درختان و کاهش جمعیت آن ها باعث محرومیت از امتیازات گفته شده است.


از طرفی نیاز زندگی و بشر امروز به چوب و محصولات چوبی باید از طریق درختان تامین شود، بنابراین این کار باید با برنامه ریزی صحیح و توسط کارشناسان و به صورت اصولی انجام شود، ما نیز باید در مصرف چوب و کاغذ صرفه جویی کنیم تا درختان کمتری قطع شوند. باید بیاموزیم كه منابع خدادادى محدود هستند و انسان متعهد كسى است كه از این منابع درست استفاده كند، در استفاده از آن ها اسراف نكند و در نگهدارى و حفظ آن براى نسل آینده احساس مسئولیت كند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: نسیم گوهری