تبیان، دستیار زندگی
بعضی از موادی که برای رنگ کردن نخ، پارچه و پشم به کار می روند، از گیاهان به دست می آیند. برخی گیاهان دارای رنگ های طبیعی هستند که با روش های خاصی می توان از رنگ های آن ها در قالی بافی و نخ ریسی استفاده کرد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهان و کاربرد آن ها در رنگرزی

چکیده

بعضی از موادی که برای رنگ کردن نخ، پارچه و پشم به کار می روند، از گیاهان به دست می آیند. برخی گیاهان دارای رنگ های طبیعی هستند که با روش های خاصی می توان از رنگ های آن ها در قالی بافی و نخ ریسی استفاده کرد.

گیاهان و کاربرد آن ها در رنگرزی

اهداف

  • دانش آموزان با موارد استفاده از گیاهان در رنگرزی آشنا شوند.
  • دانش آموزان با نقش گیاهان در تولید پوشاک و فرش آشنا شوند.

شرح درس


آیا تاکنون به گیاه یا میوه ای دست زده اید که باعث شود دست شما رنگی شود؟ مثلا گردوی تازه که پوستی سبز دارد بعد از تماس با پوست دست باعث رنگی شدن پوست می شود که در صورت تماس طولانی، به سختی و در مدتی طولانی از پوست پاک خواهد شد، و یا لبو که دارای رنگی سرخ است. دسته ای از گیاهان دارای رنگینه هایی با ثبات عالی و متوسط هستند و در رنگرزی نقش مؤثری دارند.

رنگرزی در واقع فرآیندی است که در طی آن الیاف، نخ، پارچه و ... در محلولی که حاوی مواد رنگی می باشد، رنگ آمیزی می شود و در صنعت پوشاک و قالی بافی و نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. گیاهانی که دارای مواد و مایعات رنگین هستند، نقطه آغاز بهره مندی از این گیاهان برای انسان می باشد. در گذشته روش های سنتی مانند استفاده از خم های رنگرزی برای رنگ کردن الیاف استفاده می شد. ولی امروزه با استفاده از ماشین آلات صنعتی این کار انجام می شود.

مشاهده کنید


گیاهان و کاربرد آن ها در رنگرزی

مقداری پودر حنا، پوست گردوی تازه، پوست پیاز و پوست انار آماده کنید. حال به نظر شما چگونه می شود با این مواد پارچه سفید یا پنبه ای را رنگ کرد؟ می توانید کمی آب را همراه گیاهانی که گفته شد در ظرفی ریخته و روی حرارت به جوش آورید. بعد پارچه را درون ظرف در حال جوش بیندازید. اکنون می بینید که پارچه سفید رنگ مواد را به خود گرفته است.


در کشور ما رنگرزی سابقه ای طولانی دارد. در دوران آل بویه و بعد دوران سلجوقیان در شهرهای اصفهان، کاشان و یزد کارگاه های رنگرزی زیادی وجود داشته است، در این کارگاه ها بعد از رنگ شدن نخ ها و الیاف قالی بافان به بافتن قالی می پرداختند، در دوران صفویه که می توان آن را دوران اوج رنگرزی و قالی بافی نامید آثار با ارزش زیادی در موزه های سراسر دنیا وجود دارد.

رنگ های متعددی که در بافت قالی ها به کار رفته است که عبارتند از: قرمز سیر، آبی، سبز، زرد کمرنگ و نارنجی.


گیاهان زیادی هستند که از آن ها در رنگرزی و تولید نخ رنگی استفاده می شود. گل بابونه، برگ انگور عسگری، چغندر، پوست پیاز، برگ درخت توت، وسمه، گل رنگ، گل جعفری، برگ انجیر، پوست انار، بلوط، پوست گردو، هلیله، سماق، زعفران، جا شیر و غیره از گیاهانی هستند که در ایران یافت شده و از مواد رنگزای آن ها در رنگرزی استفاده می شود.


جالب است بدانیم که در رنگرزی از پوست انار بیشتر برای رنگ های خاکستری و تیره، و از گل انار برای رنگ قرمز استفاده می شود. وقتی که در پاییز میوه گردو را زدند پوست آن را که به راحتی نیز از گردو جدا می شود، خشک کرده و سپس مصرف می کنند، از پوست گردو معمولا رنگ قهوه ای به دست می آید. ترکیب رنگ گیاهان مختلف با هم می تواند رنگ های دیگری را ایجاد کند.


آیا شما گیاه خاصی را می شناسید که در تولید رنگ از آن استفاده شود؟
رنگرزی فرآیندی دقیق است. ما در این نوشتار فقط به معرفی گیاهان و استفاده آن ها در صنعت رنگرزی که در نهایت به استفاده در پوشاک و قالی منجر می شود، اشاره کردیم. در نوشتار بعدی به شرح کاربرد گیاهان در تولید چوب خواهیم پرداخت.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: نسیم گوهری