تبیان، دستیار زندگی
سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بستگان درجه اول آن ها به این بیماری مبتلا بوده اند، بسیار بیشتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان سینه را دور کنید

سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بستگان درجه اول آن‌ ها به این بیماری مبتلا بوده اند، بسیار بیشتر است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری – بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تغذیه در سرطان سینه

جهش در ژن های BRCA1 یا BRCA2 شایع ترین علت سرطان سینه ارثی است که از والدین منتقل می شود. از هر هشت زن آمریکایی، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. بر اساس پیش بینی انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری حدود 232 هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا می شوند و بیش از 40 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
سابقه خانوادگی، قرار گرفتن در معرض اشعه، داشتن سطح بالای استروژن، شیوه نادرست زندگی، مصرف سیگار و الکل و استرس مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.

محققان دریافته‌اند برای اینکه زنان دغدغه کمتری برای ابتلا به بیماری های سینه داشته باشند با به کار بردن چند راهکار ساده از خطر ابتلا در امان‌ هستند.
1-
وزن خود را متعادل کنید. زنانی که از سن 18 سالگی به بعد، دچار اضافه وزنی بیشتر از 9 کیلوگرم بوده‌اند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در زمان یائسگی در آن‌ ها بیشتر است.
2- مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنید. سبزیجات شامل: هویج، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع کلم (کلم بروکلی، کلم قرمز، کلم قمری، گل کلم، کلم پیچ). میوه ها شامل: مرکبات، انواع توت، توت فرنگی و گیلاس. نکته قابل توجه این است که سبزیجات را یا خام مصرف کنید و یا بخارپز کنید.

یک پژوهش جدید نشان می ‌دهد خطر بازگشت سرطان سینه در زنانی که غذاهای نشاسته دار مصرف می ‌کنند، بیشتر از دیگران است

3- مرتب ورزش کنید. روزانه 30 دقیقه و یا بیشتر ورزش انجام دهید.
4- چربی غذاها را از نوع خوب انتخاب کنید. چربی‌های خوب شامل چربی‌های غیر اشباع امگا 3 و امگا 6 است. چربی‌های اشباع و جامد مثل چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و روغن نباتی جامد مضر هستند. امگا 6 در روغن‌هایی از قبیل ذرت و آفتابگردان یافت می شود. امگا 3 در روغن‌هایی نظیر روغن ماهی سالمون، روغن ماهی قزل آلا و روغن ماهی ساردین یافت می‌شود. چربی‌های غیر اشباع در روغن های گیاهی نظیر: کانولا، زیتون، آجیل و دانه های روغنی یافت می شود.
5- کربوهیدرات مناسب و خوب را مصرف کنید. نان‌ها و غلات سبوس دار، لوبیا، باقلا و بنشن را مصرف کنید.
6- ویتامین C و E و سلنیوم را هر روز مصرف کنید. این مواد مغذی، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.
7- روحیه خود را بالا ببرید. نگاه مثبت به زندگی داشته باشید. با دوستان و خانواده باشید. خواب کافی داشته باشید (8-7 ساعت خواب در شب). استرس را از خود دور کنید.

رژیم مدیترانه ای

برای این که همه ی موارد بالا را با هم داشته باشید رژیم مدیترانه ای را در پیش بگیرید. نتیجه یک مطالعه در اسپانیا نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. در این مطالعه آمده است که رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، موثرتر از رژیم غذایی کم چربی است. این مطالعه که حدود پنج سال به طول انجامیده، داوطلبان به طور تصادفی تحت رژیم های غذایی متفاوتی قرار گرفتند، نتیجه نشان می دهد زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر (extra virgin) در روز استفاده می کنند، پنجاه درصد کمتر از داوطلبانی که رژیم غذایی کم چرب دارند، به سرطان سینه مبتلا می شوند. رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. ماهی نیز اهمیت ویژه ای در این رژیم غذایی دارد. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی سبب تشکیل اسیدهای چرب نیترو می شود. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، موثرتر از رژیم غذایی کم چربی است

از بازگشت سرطان جلوگیری کنید

یک پژوهش جدید نشان می ‌دهد خطر بازگشت سرطان سینه در زنانی که غذاهای نشاسته دار مصرف می ‌کنند، بیشتر از دیگران است. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا دریافتند مصرف بیش از اندازه غذاهایی حاوی کربوهیدرات به ویژه غذاهای نشاسته دار چه بسا خطر بازگشت سرطان سینه در زنان را افزایش دهد. جنیفر امنود، مسئول پژوهش و همکارانش مقادیر مصرف کربوهیدرات ‌ها به ویژه غذاهای نشاسته دار مثل سیب زمینی توسط زنانی را که به سرطان سینه مبتلا شده بودند، به مدت یک سال بررسی کرده و امکان بازگشت این بیماری را پیگیری کردند.
امنود گفت: زنانی که میزان مصرف کربوهیدرات به ویژه غذاهای نشاسته دار را افزایش دادند، با خطر بیشتر بازگشت بیماری نسبت به زنانی که مصرف این غذاها را کم کردند، روبه رو شدند.
پژوهشگران، زنان را بر اساس میانگین مصرف کربوهیدرات به 4 گروه تقسیم کردند و دریافتند برگشت سرطان در زنانی که خوردن غذاهای نشاسته دار را کاهش داده اند، 9.2 درصد است اما این درصد در بین کسانی که بالاترین میزان مصرف این غذاها را داشته اند، 14.2 درصد است.


منابع:
فارس
ایرنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.