تبیان، دستیار زندگی

گشتن در طبیعت، سالم‌تان می‌کند

ما انسان‌ها برای یافتن آرامش، پناه بردن به خانه‌هایمان را به تماشای مناظر طبیعی ترجیح می‌دهیم، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد گشت و گذار در طبیعت به شدت استرس را سرکوب می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طبیعت گردی، طبیعت و سلامت، طبیعت و استرس،

هیچ حسی به زیبایی فرو رفتن در آغوش جنگل و درختان نیست. استشمام عطر دل‌انگیز گل‌ها و گوش سپردن به آوای رودخانه، آرامشی وصف ناشدنی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

متأسفانه امروزه بسیاری از ما، غرق شدن در دنیای تکنولوژی و تلفن‌های همراه را به سفر به دنیای طبیعت ترجیح می‌دهیم و از طریق تلفن‌های همراهمان، به تماشای طبیعت می‌نشینیم.

در واقع اکثر ما انسان‌ها برای یافتن آرامش، پناه بردن به خانه‌هایمان را به تماشای مناظر طبیعی ترجیح می‌دهیم، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد درک طبیعت به شدت استرس را سرکوب می‌کند.

در بررسی اخیر یکی از دانشگاه‌های ژاپن، دانشمندان دریافته‌اند در خون افرادی که برای گذراندن اوقات فراغت به جنگل‌ها پناه برده‌اند، مقدار بسیار کمی از کورتیزول (هورمون استرس) یافت می‌شود. همچنین تعداد ضربان قلب و فشارخون این افراد نیز بسیار کمتر از افرادی است که برای تفریح به شهرهای دیگر سفر می‌کنند.

بهترین درمان برای افراد ترسو و کسانی که دائما از اوضاع زندگی ناراضی‌اند، سپردن خود به دامان طبیعت است

 

پیاده‌روی در طبیعت سبب تقویت سیستم ایمنی و عضلات می‌شود

تنها ذهن ما انسان‌ها نیست که از طبیعت بهره می‌گیرد، بلکه بدن ما نیز از آن استفاده می‌کند.
شواهد نشان می‌دهد ماده‌ای تحت عنوان فیتونسید (اسانس چوب) از درختان تولید می‌شود که اثر فرح بخش و شادی‌آوری بر انسان دارد.

همانطور که می‌دانید مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است که هر یک دارای وظایف مخصوصی هستند. نیمکره راست، احساسات طبیعی و غریزی انسان مانند خواب و... را تنظیم می‌کند و نیمکره چپ وظیفه ایجاد نظم در کارها را به عهده دارد، مانند تنظیم وقت در کارها و... .

با توجه به شیوه‌های زندگی شهرنشینی، فعالیت نیمکره چپ بیشتر از راست است که این مسئله توسط درختان قابل حل می باشد. فیتونسید تولیدشده توسط درختان باعث ایجاد تعادل بین دو نیمکره مغز شده و حالتی طبیعی را برای انسان بوجود می آورد.

این ماده همچنین نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، زیرا فیتونسید باکتری‌ها و قارچ‌های تک سلولی و برخی از حشرات را نیز از بین می‌برد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد استشمام این ماده‌ی موثر، در تولید بیشتر گلبول‌های سفید خون موثر است. همانطور که می‌دانید گلبول‌های سفید، سلول‌های ایمنی بدن هستند و از بدن در برابر تهاجم عوامل خارجی و بیماری‌زا دفاع می‌کنند.

ذهن ما پس از قدم زدن و تماشای طبیعت، خلاق‌تر می‌شود

بررسی دانشمندان نشان می‌دهد بهره جستن از طبیعت سبب افزایش قوه‌ی بصری و خلاقیت ذهن خواهد شد، زیرا فرد با جهانی تازه روبه‌رو شده و زندگی موجودات جنگل و سربرآوردن زیبای درختان از خاک برایش الهام بخش خواهد بود.

همچنین باید بدانید که بیابان نیز یک دوست شفادهنده و الهام بخش شعر و موسیقی است و قدم زدن در آن آرامشی عمیق را به انسان می‌بخشد.

بهترین درمان برای افراد ترسو و کسانی که دائما از اوضاع زندگی ناراضی‌اند، سپردن خود به دامان طبیعت است.

پس بیایید قدر طبیعت که نعمتی بسیار بزرگ است را بدانیم و بیش از پیش از آن بهره‌مند شویم.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.