تبیان، دستیار زندگی
مجموعه سخنرانی های خوب توسط اولیا مدرسه می تواند به هدایت دانش آموزان کمک کند، در این راستا مرکز یادگیری تبیان، اطلاعات پایه ای را برای ایراد سخنرانی در مدرسه برای شما گردآوری کرده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرایش نوجوان به اعتیاد (1)

از آن جایی که مدرسه نقش مهمی در برابر تربیت دانش آموزان دارد لازم دیدیم که در این مقاله به معزل اعتیاد در مدارس بپردازیم.

از وظایف مهم و خطیر بخش امور تربیتی و پرورشی در مدارس می توان به توجه مستمر به منویات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و اهتمام برای اقامه نماز جماعت و اعتلای فعالیت های قرآنی و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در مدرسه می باشد، بر همین پایه، بخش مرکز یادگیری همراه همیشگی معلمان پرورشی در چند سال اخیر فعالیت هایی در بخش شعرهای مناسبتی، متن مجری های مناسبتی، قرآن و صبحگاه در مدرسه مقالاتی را ارائه داده است،.

با توجه به استقبال این عزیزان در مدرسه، بر آن شدیم که با ارائه مسائل و شبهات دانش آموزان در سنین مختلف، آن ها را برای ورود به جامعه بزرگتر از خانواده و مدرسه آماده نماییم. بسیاری از مسائل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش آموزان و خانواده های آن ها را با سبک زندگی اسلامی آشنا می نماید.

گرایش نوجوان به اعتیاد

اعتیاد، واژه ناخوشایندی است که مفاهیمی چون رنج و گرفتاری و... را با خود تداعی می‌کند و علاوه بر فرد معتاد، خانواده، دوستان و اطرافیان را در گیر می کند. یکی از سنین پرخطر سنین نوجوانی و دوستان مدرسه می باشد که در چند طرح قبلی راجع به دوست یابی و اهمیت انتخاب دوست در مدرسه و در اجتماع صحبت کردیم. در این مقاله به مسئولیت بزرگ مربیان و مسئولین مدرسه در رابطه با مقاوم سازی مدارس در برابر اعتیاد خواهیم پرداخت.

نوجوانی که در سنین کم به سوی موادمخدر گرایش می‌یابد بیش از هر چیز موجب افسوس دیگران می‌شود.

مجموعه سخنرانی های خوب توسط اولیا مدرسه می تواند به هدایت دانش آموزان کمک کند، در این راستا مرکز یادگیری تبیان، اطلاعات پایه ای را برای ایراد سخنرانی در مدرسه برای شما گردآوری کرده است.

نگاه اسلام چیست ؟

اعتیاد نوعی بیماری مغزی مزمن، پیشرونده و عود کننده است اعتیاد از آن جهت بیماری محسوب می شود که مصرف مواد مخدر، ساختار مغز و نحوه کارکرد و فعالیت آن را تغییر می دهد. تغییراتی که بر اثر مصرف مواد مخدر در مغز انسان به وجود می آید ممکن است پایدار و بلند مدت باشد و به ایجاد رفتارهایی زیان بار در کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند منجر شود.
دین مبین اسلام انسان را به همه خوبى ها و استفاده از هر آن چیزی که مفید تمام می شود امر نموده و از هر آن چیزی كه زیان آور است منع مى نماید، در حدیث شریف آمده:‌( به خود و دیگران زیان مرسان) به همین منظور استفاده از مواد مخدر را دین اسلام حرام قرار داده است چون باعث ضرر جسمى و مفاسد زیادى مى شود،‌ و همان طوری كه شراب و سایر مواد نشه آور ضررهاى بى شمارى دارد مواد مخدر نیز باهمه انواع و اقسامش خساره هاى جانى،‌ مالى، اجتماعى و اخلاقى را در پى دارد.


خداوند مى فرماید:‌ «آن هایی كه پیامبر نبى امى- ناخوان- را پیروى مى كنند كه نام او را در نزد خود هم در تورات و هم در انجیل نوشته مى یابند، ایشان را به معروف یعنى پسندیده امر مى كند و ایشان را از منكر یعنى ناپسند باز مى دارد، و براى شان چیزهاى پاك را حلال مى گرداند و براى شان چیزهاى پلید را حرام مى سازد و بارهاى سنگین شان، و طوقى را كه برگردن شان است برمى دارد».


علما‌ از آیه مباركه فوق این اصل را استنباط نموده اند كه هر چیز خوب و پاكیزه مباح، و هر چیز پلید و خبیث حرام مى باشد. پس اگر ما مواد مخدر را زیر این اصل قرار دهیم آیا انسان عاقل و هوشیار چنین خواهد گفت كه این مواد مخدر خوب و پاك و مباح است ؟
 همه مردمان عاقل متفق به پلیدى و حرام بودن مواد مخدر هستند چون ضررها و زیان هاى بى شمار در آن نهفته است كه بر همه هویدا و آشكار است.
خداوند مى فرماید: « اى مومنان! زمانی كه نشه هستید به نماز نزدیك نشوید تا هر آنچه را مى گویید بدانید »( بقرة/ ٢١٩).
خداوند  در سوره ‌ مائدة در آیه  ٩١ مى فرماید : « اى مومنان!‌ شراب، قمار، سنگ هاى نصب شده براى پرستش و بخت آزمایی به وسیله تیرها پلید است از كردار شیطان بنابراین از آن دورى  كنید تا باشد كه رستگار شوید،‌ بى گمان شیطان مى خواهد تا به وسیله شراب و قمار دشمنى و نفرت را میان شما ایجاد كند، و شما را از ذكر خداوند و از نماز باز دارد،‌ پس آیا شما ازین اعمال ناشایسته اجتناب نمی كنید؟».
در آیات فوق كه خداوند شراب را برانسان حرام کرده ‌، زیان هاى گوناگون آنرا نیز بیان نموده است و كلمه ( خمر) یعنی شراب به معناى پنهان و پوشش مى باشد(عقل را مى پوشاند) پس همین خواص بلكه بالاتر از آن در مواد مخدر وجود دارد.


و چون در اسلام حفاظت از دین، جان، نسل، مال و عقل بسیار اهمیت دارد، آسیب رساندن به هریک از این ها جنایت بسیار بزرگی شمرده شده است.
كسب و منفعت از راه تجارت و زراعت مواد مخدر نیز حرام مى باشد؛ همان طور که پیامبر اکرم (ص) می فرماید:‌ » به تاكید هرگاه خداوند چیزى را حرام نماید، ‌پول آن را نیز حرام قرار مى دهد».
اکنون که نگاه اسلام را در این مورد دانستیم، باید علل و عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر را نیز مورد بررسی قرار داده و وظیفه ی والدین و مربیان را در پیشگیری از اعتیاد به این مواد بدانیم که در طرح آتی بدان می پردازیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: فاطمه شیرزاده