تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که تحول و پویایی یك جامعه مرهون توسعه و اعتلای فرهنگ آن جامعه است و توسعه و اعتلای فرهنگ نیز در گرو خلاقیت، ابتكار و نوآوری افراد جامعه به ویژه فرهیختگان و اندیشمندان و پژوهشگران آن است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7
محلی مناسب برای حضور دانش آموزان

اگر شما از جمله دانش آموزانی هستید که به تحقیق و پژوهش علاقمندید و به دنبال محلی مناسب با امکانات کافی برای پیشبرد پژوهشتان هستید، اگر محل زندگی یا مدرسه تان در منطقه 7 تهران واقع است، حتماً به پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7 سری بزنید و بعد از ثبت نام از امکانات این پژوهش سرا استفاده نمایید.

پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7، تهران

از آنجا که تحول و پویایی یك جامعه مرهون توسعه و اعتلای فرهنگ آن جامعه است و توسعه و اعتلای فرهنگ نیز در گرو خلاقیت، ابتكار و نوآوری افراد جامعه به ویژه فرهیختگان و اندیشمندان و پژوهشگران آن است.


بنابر این ایجاد شرایط و امكاناتی كه رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعداد ها و علایق و تفاوت توان مندی های دانش آموزان و نیز كثرت جمعیت آنان مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امكانات و منابع است لیكن محدودیت های موجود عمدتاً انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعداد ها و تفاوت های فردی دانش آموزان را با مشكل مواجه نموده است. لذا برنامه ریزان، مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان با نیا زهایی از آنان روبرو می شوند كه امكانات موجود قادر به تأمین آنها نیست. بدین جهت ایجاد زمینه ها و بستر هایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقمند و مستعدی كه با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسعه آموخته های خود اهتمام دارند امری ضروری به نظر می رسد.


پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7 تهران به عنوان یكی از راهكارها برای تأمین هدف فوق یعنی به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان دانش آموزان و هدایت استعداد ها و رشد و خلاقیت آنان با فراهم نمودن امكانات و تجهیزات لازم در سال 1384 تأسیس گردید.

پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7، تهران

از اهداف مهم این مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان
• رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان
• تشویق و ترغیب دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های علمی و كاربردی
• هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعدادهایشان
• فراهم نمودن امكان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی
• ایجاد زمینه مشاركت دانش‌آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای

پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7، تهران

امکانات این پژوهش سرا شامل:

1. آزمایشگاه: این مرکز با دارا بودن سه آزمایشگاه تخصصی در زمینه فیزیک، شیمی و زیست آماده آموزش و اجرای پروژه های دانش آموزی می باشد.


2. سایت رایانه ای: وجود سه سایت مجهز به رایانه پیشرفه، اینترنت پر سرعت و ویدئو پرژکتور از امکانات این مرکز می باشد که دانش آموزان می توانند برای انجام پروژه ها و آموزش مهارت های IT از تسهیلات آن استفاده نمایند.


3. کارگاه رباتیک: دانش آموزان با شرکت در این کارگاه با ساخت انواع ربات ها از جمله ربات هوشمند مسیر یاب، مین یاب، امدادگر آشنا می شوند. مدرسین مجرب با تدریس اصول و مقدمات و برنامه نویسی، ساخت رباط را به دانش آموزان آموزش می دهند.


4. کتابخانه: کتابخانه پژوهش سرا با در اختیار داشتن بیش از 3500 جلد کتاب و CD های علمی آماده ارائه خدمات به دانش آموزان می باشد و ضمناً لیست کتاب های موجود در سایت پژوهش سرا قابل رویت می باشد.

همچنین از فعالیت های پژوهش سرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. انجمن های علمی: دانش آموزان علاقمند به فعالیت های پژوهشی می توانند جهت عضویت در انجمن علمی شیمی، انجمن علمی رباتیک، انجمن علمی زیست شناسی و انجمن علمی نانو تکتولوژی و انجمن علمی هوا فضا و ... ثبت نام نمایند.
2. کارگاه آموزشی: یکی از مهم ترین اهداف این مرکز آموزش دانش آموزان به کار گروهی و افزایش توان علمی، خلاقیت، نوآوری و کار آفرینی می باشد.
3. اردوها و بازدید ها با موضوعات علمی و فرهنگی: گردش های جذاب به صورت گروه های دانش آموزی در طول سال می باشد.
4. ارتباط با سایر مراکز علمی، تحقیقاتی: از جمله برنامه های مشخص این مرکز فراهم آوردن امکان ارتباط دانش پژوهان با حوزه های علمی و تحقیقاتی مورد نیاز فعالیت های پژوهشی می باشد.
5. جشنواره ها، مسابقات و نمایشگاه ها: این مرکز در طول سال تحصیلی برای شناساییی استعداد و افزایش توان و خلاقیت فکری دانش آموزان مسابقات و جشنواره هایی برگزار می نماید.

6. انجمن مخترعان و نخبگان: این انجمن افتخار عضویت دانش آموزان مخترع و نخبه منطقه 7 را در بانک اطلاعاتی پژوهش سرا دارد و ظرفیت مناسبی برای معرفی فارغ التحصیلان موفق به دیگر اعضاء را مهیا می نماید.


شرایط ثبت نام و عضویت در پژوهش سرا برای دانش آموزان منطقه 7 تهران به این صورت است که کلیه دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه و هنرستان ها می توانند از طریق مدارس با مراجعه حضوری به پژوهش سرا در کارگاه ها و انجمن های علمی ثبت نام نمایند. تکمیل فرم ثبت نام تأیید شده توسط مدیر مدرسه و و الدین محترم می باشد.

شما دانش پژوهان علاقمند می توانید از طریق آدرس و شماره تماس زیر با این مجموعه در ارتباط باشید و برای ثبت نام اقدام نمایید. 

پژوهش سرای دانش آموزی اشراق منطقه 7، تهران

آدرس: زیر پل سیدخندان، خ دبستان، ك برادران شهید شعبانی، ك مریم، پ1
شماره تلفن: 88465087
آدرس رایانامه: eshrsq.7@yahoo.com
آدرس سایت: www.eshragh7.ir

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی