تبیان، دستیار زندگی
اطراف میدان رازی یا همان میدان گمرک تهران و خیابان شوش و کوچه پسکوچه های آن، محل فعالیت یکی از مشاغل پررونق است. در این فروشگاه ها لباس های رنگارنگ از روسروی و روپوش و لباس گرم تا کیف و کفش و شلوار جین پیدا می شود؛ تنها باید وقت گذاشت تا لباسی مناسب پیدا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجناس مارک دار با قیمت یک دهم بازار

اطراف میدان رازی یا همان میدان گمرک تهران و خیابان شوش و کوچه پسکوچه های آن، محل فعالیت یکی از مشاغل پررونق است. در این فروشگاه ها لباس های رنگارنگ از روسروی و روپوش و لباس گرم تا کیف و کفش و شلوار جین پیدا می شود؛ تنها باید وقت گذاشت تا لباسی مناسب پیدا کرد. این را فروشنده یکی از مغازه های تاناکورا می گوید. اینجا تا دلتان بخواهد می توانید لباس های مختلف را بپوشید و با لباس های دیگرتان هماهنگ کنید؛ بدون اینکه صاحب مغازه شاکی شود و از کوره دربرود. البته در هر مغازه چندین فروشنده، فعال هستند. فروشندگانی که از لباس های گاهی عجیبشان مشخص است که خودشان هم تاناکوراپوش هستند.

بخش اجتماعی تبیان
تاناکورا

قبلا کسی خجالت نمی کشید

به گزارش مهر، وجود اجناس مارک دار آن هم با قیمت یک دهم بازار می تواند افراد را به خرید از این مغازه ها ترغیب کند. داخل مغازه بویی تند و تیز به مشام می خورد که خاص این فروشگاه هاست. «مرتضی جعفرنژاد» یکی از کاسبان فروشگاه تاناکوراست. جعفرنژاد حدود ۲۰سال است لباس دست دوم می فروشد. «تا همین چند سال پیش هرجا فروشگاه تاناکورا افتتاح می شد مردم به هم خبر هم می دادند که مثلاً فلان جا، تاناکورایی باز شده و جنس هایش هم خوب است. اینطور نبود که کسی خجالت بکشد از ما خرید کند. البته ۱۵، ۲۰ سال پیش تنوع جنس مثل حالا نبود ولی مدل هایی که ما داشتیم گاهی در بهترین فروشگاه های شهر هم پیدا نمی شد و به همین دلیل هم بود که فروشگاه های تاناکورا به یک باره پرطرفدار شد. اما رفته رفته، وضع تغییر کرد.»

مشتری های تاناکورا تغییر کرده است

جعفرنژاد معتقد است هنوز هم مشتریان خود را دارند اما نوع آنها کمی تغییر کرده است، توضیح می دهد: «این روزها کسانی که از ما خرید می کنند دیگر آنهایی نیستند که قبلاً به عشق لباس خارجی می آمدند. بیشتر افرادی هستند که شاید دستشان اندکی تنگ باشد و دوست دارند لباس خوب بپوشند. معمولاً این افراد دوست ندارند که اطرافیانشان بدانند که از اینجا خرید می کنند و این موضوع را از رفتارشان می توان فهمید. برخی از مشتریان ما وقتی مشغول وارسی و انتخاب لباس هستند کاملاً معلوم است که معذبند؛ به همین دلیل تابلوی تاناکورا را از سر در مغازه برداشتیم تا مردم راحت تر باشند.»

در همین هنگام دختر جوانی قیمت مانتوی مشکی را می پرسد. مانتو ظاهراً بی عیب و نقص به نظر می رسد و قیمتش آنقدر مناسب است که دختر بدون کوچک ترین چک و چانه ای آن را برمی دارد. مغازه دار می گوید: «این طور هم نیست که لباس های اینجا همگی کهنه و رنگ و رو رفته باشند. همین مانتو را دیدید؟! نهایتاً دو سه بار پوشیده شده. مارک دار هم است. همین مشتری اگر بخواهد همین مانتو را نو بخرد باید حداقل ۱۰ برابر پول دهد. البته مسلماً می توان با کمی بیشتر از این قیمت، جنس بی کیفیت و چینی هم پیدا کرد اما خیلی ها ترجیح می دهند لباس دست دوم بخرند اما کیفیت و دوختش خوب باشد.»

این فروشنده می گوید که سود بالایی از این کار نمی برد: «با این نرخ ارز و پول باربری و اجاره مغازه فکر نکنید که سودمان هم آنقدر ها بالاست. به هر حال فروشگاه هایی هستند که لباس ها را با قیمت مناسب عرضه می کنند و مسلماً نباید توقع کیفیت بالا را از آنها داشت. همین خیابان جمهوری و راسته کوچه برلن اگر بروید کاپشن ۵۰هزار تومانی هم پیدا می کنید که چینی هستند یا کار تولیدی های درجه چندم.»

خبری از دکوراسیون نیست

اینجا جایی است که خبری از رگال های شیک و قفسه های مرتب نیست. لباس ها در چند جعبه بزرگ روی هم ریخته شده است و آنهایی هم که چشمگیرترند روی چوب لباسی های نازک جا گرفته اند.

خانم مسنی که مشغول وارسی لباس هاست دنبال پیراهن مجلسی برای خودش می گردد. او می گوید: «قیمت برخی لباس های مجلسی آنقدر بالاست که از عهده خریدش برنمی آییم. با این قیمت ها افرادی مثل من ناچار هستند که لباس دست دوم بخرند. پسرم که دانشجوست مدتی پیش دنبال کاپشن چرم بود. جوان است و دوست دارد شیک و امروزی باشد. چرم فروشی ها کاپشن کمتر از یک میلیون تومان نداشتند. آمدم و از اینجا یک کاپشن مناسب برای او خریدم.»

یکی دیگر از مشتریان که چند لباس دست دوم خریده است نامش «محسن» است. او می گوید: «قیمت بالای لباس ها با توجه به نوع پارچه و ابزار و یراق آنها نکته عجیبی نیست. گاهی گران بودن لباس ها سبب می شود برخی افراد کلاً قید لباس تازه را بزنند یا منتظر بمانند تا پایان هر فصل که زمان حراج می شود؛ اما تاناکورایی ها مغازه های همیشه حراجند. این را از نوشته روی شیشه فروشگاه می توان فهمید که حالا جای تابلوی «تاناکورا» را گرفته و به این شکل مشتریان را جذب می کند.»

لباس ها ضد عفونی می شوند!

«مهرداد عرب» صاحب یکی دیگر از فروشگاه های دست دوم فروشی در خیابان گمرک است. او درباره بیماری پوستی که ممکن است از این لباس ها منتقل شود می گوید: «معمولاً زمستان ها کسب و کار ما هم رونق می گیرد. مردم به خرید لباس های تابستانی دست دوم علاقه چندانی نشان نمی دهند. دلیلش هم این است که اولاً قیمت لباس های نو تابستانی آنقدر زیاد نیست و دیگر اینکه چون این قبیل لباس ها با پوست بدن به صورت مستقیم تماس دارند مردم استقبال خاصی از آنها نمی کنند. البته همه این لباس ها ضدعفونی می شوند و بویی هم که از آنها به مشام می رسد به دلیل مصرف همین مواد است. تا به حال هم فردی را ندیده ام که به دلیل استفاده از این لباس ها به بیماری پوستی مبتلا شده باشد. در مورد لباس های زمستانی اما قضیه فرق می کند.» او ادامه می دهد: «لباس ها دو دسته اند. لباس هایی مثل کاپشن و کت و شلوار کمتر ممکن است موجب بروز مشکل شوند ولی لباس های زیر، چون در تماس مستقیم با بدن هستند در انتقال بیماری ها موثرند.»

راه حلی برای راضی کردن بچه ها

یکی از مصرف کنندگان تاناکورا دلیل خرید خود را مشکل اقتصادی بیان می کند و می گوید: «من ۴ بچه دارم که هر کدامشان در سنین مختلف و با سلیقه های خاص خود هستند. برای تأمین نیازشان نمی توانم لباس های نو بخرم. ترجیح می دهم پول کمتری برای خرید لباس بدهم و نیاز آنها را همانطور که دوست دارند تأمین کنم. شاید برخی از مردم که مثل من مشکل اقتصادی دارند به دلیل بوی بد لباس های دست دوم از آنها فراری باشند ولی با چند بار شستن این بو هم از بین می رود و قابل استفاده هستند.»

با این وجود شاید بتوان جوانان طبقه متوسط را بیشترین مشتریان فروشگاه های تاناکورا دانست که زورشان به تورم نرسیده و اگر قبلاً سالی یکی، دوبار گذرشان به فروشگاه های برندهای مطرح می افتاد و بر حسب اتفاق خرید هم می کردند حالا مشتری ثابت این فروشگاه ها هستند.

تاناکورا ها چه قیمتی دارند؟

یکی از اصلی ترین دلیل محبوبیت برخی تاناکورا ها، ارزان بودن جنس هایشان است؛ طوری که هر کسی با هر مقدار پولی که در جیبش دارد بتواند جنس دست دوم بخرد. البته به این معنی نیست که قیمت همه جنس های تاناکورا ارزان است. برخی از اجناس مارک دار و مرغوب دست دوم نیز با قیمت های بالا به فروش می رسند. کفش های ورزشی و کتانی مارک دار از گران ترین جنس های تاناکوراست که بیشتر آنها ۷۰ هزار تا ۳۲۰ هزار تومان قیمت دارد و به قول فروشندگان اگر بخواهید همین کفش ها را از بیرون بخرید باید ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان پول بدهید. قیمت ژاکت ها از ۲۴۰ هزار تومان شروع می شود تا حدود ۴۰۰ هزار تومان. کاپشن ها هم از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمتشان متفاوت است. لباس های مردانه و زنانه مارک دار هم از ۱۲هزار تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت خورده است.

تاناکورا عفونت زا نیست ولی نمی توانیم آن را پیشنهاد دهیم!

دکتر «هوشنگ پوراشرف» متخصص پوست، احتمال انتقال هرگونه بیماری را از طریق پوشیدن لباس های دست دوم کم می داند و می گوید: «اگر این لباس ها با شستن، جوشاندن یا اتو کردن ضد عفونی شوند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.» او یادآوری می کند که اگر از نظر بهداشتی مشکلی باشد مربوط به لباس هایی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند. او می گوید: «برخی از لباس های دست دوم خارجی به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می شوند که در این صورت ممکن است باعث ایجاد بیماری شوند. بعضی از بیماری های غیر عفونی به صورت آلرژی، حساسیت پوستی و خارش ظاهر می شوند. گاهی هم بعضی ویروس ها به دستگاه تنفسی حمله می کنند و بر آن اثر می گذارند. نوع حاد تر این بیماری ها سیاه زخم است که هم مشکلات ریوی و هم پوستی حاد ایجاد می کنند. البته باید توجه کرد که علایم این بیماری ها بعد از چند هفته ظاهر می شوند.»

شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی توان توصیه به پوشیدن آنها کرد. زیرا بسیاری از میکروب ها حتی بعد از شستن هم از بین نمی روند

این متخصص پوست توضیح می دهد: «این لباس ها نمی توانند عامل انتقال بیماری باشند ولی وزارت بهداشت در صورت مشاهده چنین مواردی قطعاً با آن برخورد خواهد کرد. شاید لباس های تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی توان توصیه به پوشیدن آنها کرد. زیرا بسیاری از میکروب ها حتی بعد از شستن هم از بین نمی روند و تا زمان زیادی دوام می آورند؛ مثلاً قارچ ها می توانند عامل خطرزا برای افرادی باشد که از این لباس ها استفاده می کنند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراهند. در واقع نمی توان به مصرف کنندگان این لباس ها اطمینان داد که پوشیدن تاناکورا اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده همیشه همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروس های این بیماری بعد از مدت طولانی خود را نشان می دهند.»

با فروشندگان پوشاک تاناکورا برخورد می شود

«ابوالقاسم شیرازی» رییس اتحادیه پوشاک و لباس تهران، پوشاک تاناکورا را حامل انواع بیماری های واگیردار پوستی می داند و می گوید: «وزارت بهداشت بر واردات پوشاک قاچاق هیچ نظارتی ندارد.» او واردکنندگان بی نام و نشان و فاقد صلاحیت را مسئول واردات پوشاک تاناکورا می داند و می گوید: «این عده با واردات قاچاق و پخش پوشاک وارداتی در مناطق جنوبی شهر اقدام به توزیع در بازار می کنند.»

رییس اتحادیه پوشاک و لباس دوخته تهران با تأکید بر اینکه در صورت آگاهی از عرضه پوشاک تاناکورا با فروشندگان برخورد قانونی می شود، می گوید: «البته برخورد اتحادیه دردی را دوا نمی کند و باید زمینه های استفاده از تاناکورا برطرف شود.»


منبع: جام جم