تبیان، دستیار زندگی
سونی اکسپریا زد5 ، پرچمدار جدید گوشی های هوشمند سونی به لطف بدنه بهبود یافته، حسگر جدید اثر انگشت روی دکمه پاور، دوربین ارتقا یافته و باتری چالاک، به یک چشم انداز جذاب، البته روی کاغذ، تبدیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازبینی اولیه نسل جدید Xperia

سونی اکسپریا زد5 ، پرچمدار جدید گوشی های هوشمند سونی به لطف بدنه بهبود یافته، حسگر جدید اثر انگشت روی دکمه پاور، دوربین ارتقا یافته و باتری چالاک، به یک چشم انداز جذاب، البته روی کاغذ، تبدیل شده است.

ترجمه: محمد امین سعادت-بخش دانش و زندگی تبیان
سونی اکسپریا زد5

اگر شما تا کنون صاحب یکی از گوشی های سری اکسپریا بوده اید، طراحی ظریف و ناب زد5 برایتان بسیار آشنا خواهد بود. و البته سونی گام هایی را در راستای اینکه شما احساس با ارزش تر بودن نسبت به آن داشته باشید، برداشته است.


چیزی که میخواهید با دستانتان به آغوش بکشید !!

لوگوی اکسپریا به جداره فلزی لبه گوشی حک شده و بزرگترین تغییر نسبت به ساختار زد3، شیشه ی پشت گوشی است که اکنون حالت شبنم منجمد شده را به خود گرفته است. که این تغییر علاوه بر اینکه باعث می شود زد5 بسیار جذاب به نظر برسد و شما را به در آغوش کشیدنش در دستانتان تهییج کند، حتی از نمایان شدن اثرات انگشتی که بدنه گوشی را لمس می کند جلوگیری می کند.
سوکت MicroUSB که البته متاسفانه از نوع C نیست، با وجود آشکار بودن ضد آب است و طبق روال، جایگاه حافظه جانبی نیز در محل همیشگی قرار دارد ولی باتری جدانشدنی باقی می ماند.

حسگر اثر انگشت
سونی نیز مانند اپل و سامسونگ پرچمدار خود را به حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور مجهز کرده است. یک شاهکار مهندسی، باعث قرار گرفتن سنسور در یک فضای لاغر تر و باریک تر نسبت به گوشی های رقیب شده است. قرار گرفتن دکمه و حسگر در قسمت کناری گوشی بسیار راحت تر طبیعی تر در استفاده، نسبت به قرار گرفتن آن در قسمت جلو و پایین، مانند آنچه در اپل و سامسونگ مشاهده می شود است.

نمایشگر Full HD
زد5 نیز مانند زد3 پلاس، با نمایشگر 5.2 اینچی با کیفیت 1080p عرضه می شود. این نمایشگر نسبت به قول سونی مبنی بر طول عمر 2 روزه باتری، قابل قبول است. نمایش شارپ و زاویه دید دلچسب از ویژگی های این صفحه نمایش است.

دوربین ارتقا یافته
دوربین 23 مگاپیکسلی زد5 حاصل تغییر و تحول سونی در بخش دوربین در سری جدید است. این دوربین جدید قول سریع ترین اتوفوکوس در دنیا را می دهد، در حالی که برنامه Clear Image Zoom در زوم 5x مقداری از پیکسل ها را مصرف می کند، که نتیجه آن ظاهرا معادل 8 مگاپیکسل می شود که نیاز به بررسی ها و آزمایشات تخصصی بیشتری دارد.

سونی اکسپریا زد5

همچنین لنز این دوربین نیز پیشنهاد لرزشگیری بیشتری نسبت به آنچه در آیفون 6 پلاس و الجی جی4 یافت می شود را داده است.
همه و همه اینها به نظر جذاب می آید. اما باید منتظر ماند تا مشخص شود که دوربین زد5 می تواند گوشی های روز دنیا را پشت سر بگذارد یا خیر. در بررسی های کوتاه اولیه، اتوفوکوس واقعا سریع به نظر می رسد. حتی سریع تر از الجی جی4. البته این اختلاف تا حدودی قابل اغماض است. البته تست اتوفوکوس باید در محیطی مانند یک اتوبان صورت گیرد. جایی که اشیا با سرعت در حال حرکت هستند. ولی به هر حال اتوفوکوس در آزمایشات اولیه قابل قبول بنظر می رسید.

قدرت، سیستم عامل و باتری
Qualcomm’s Snapdragon 810 پردازنده زد5 و 3 گیگابایت رم موجبات انتظار ما را نسبت به اجرای روان و راحت اندروید Lollipop را فراهم می کنند.
حافظه داخلی گوشی 32 گیگابایت بوده و به همراه حافظه جانبی تا 200 گیگابایت را نیز پشتیبانی می کند.
بازگشت Power Mangement سونی موجب ایجاد ترفند هایی شده که باعث می شود باتری 2900 میلی آمپری زد5 تا 2 روز دوام داشته باشند. از دیگر آپشن های گوشی می توان به بلوتوث ورژن 4 و 2 سیمکارته بودن با ساپورت 4G هر سیم کارت اشاره کرد.

قضاوت نهایی
تاکنون آنچه از پرچمدار جدید سونی گفته شد جذاب بود. طراحی ظریف تر و با ارزش تر، و شیشه یخ زده پشت گوشی که باعث لذت بخش شدن در دست گرفتن گوشی می شود. دکمه پاور جدید و مسطح به همراه حسگر اثر انگشت و دوربین 23 مگاپیکسلی که قول سریع ترین اتوفوکوس دنیا را می دهد. البته ما باید قضاوت اصلی را در بازبینی جامع انجام دهیم، اما برای حال، ما سه گوشی جدید سونی، یعنی Z5 Premium ، Z5 Dual و Z5 Compact را از نظر قدرت و طراحی در موقعیتی دلپذیر به حساب می آوریم، مگر در مواردی مانند کوچک بودن صفحه نمایش Z5 Compact و یا صفحه نمایش غیر معقول Z5 Premium با کیفیت 4K !
اکسپریا زد5 در چهار رنگ سفید، مشکی گرافیتی، طلایی و سبز عرضه می شود.


منبع: http://www.stuff.tv/sony/xperia-z5/review