تبیان، دستیار زندگی

9 دلیل باورنکردنی پوکی استخوان

زمانی که صحبت از پوکی استخوان می‌شود، انگشت اتهام به سمت یائسگی و یا کمبود کلسیم می رود. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که این بیماری پنهان و بی‌صدا را به جان خانم‌ها و همچنین آقایان می‌اندازند. از تغذیه گرفته تا بیماری‌ها، مصرف برخی داروها، اختلالات هورمونی و غیره در سلامت استخوان‌هایتان تاثیر دارند. در این مطلب شما را با شش عامل کمتر شناخته شده‌ی پوکی استخوان آشنا می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

اسکلت بدن، بیماری پوکی استخوان

رژیم های لاغری زودهنگام

امروزه نوجوانان زیادی را می بینیم که از سنین پایین رژیم می گیرند. اینکه همه ی افراد به فکر تناسب اندام خود باشند خوب است، اما رژیم های غیرعلمی و سخت گیرانه می‌تواند در طولانی مدت عوارض سنگینی ایجاد کند.

زمانی که میزان انرژی دریافتی به میزان کافی نباشد، بافت های موسوم به بافت چربی کوچکتر شده و باعث کاهش هورمون لپتین می‌شود. این کاهش هورمون، مغز را تهدید می‌کند.

در این شرایط مغز استروژن کمی تولید کرده و عملکرد تخمدانی در حالت استراحت قرار می گیرد. در نتیجه سیکل قاعدگی زنانه به هم می ریزد و حتی تا قطع کامل عادت ماهانه نیز پیش می رود.

علاوه بر این کاهش مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم باعث کاهش استحکام استخوان‌ها شده و خطر بروز مشکلات سلامتی در دوره ی دوم زندگی یعنی شکستگی استخوانی را افزایش می دهد.

توصیه می‌کنیم اگر فرزندتان در سنین نوجوانی است، دقت بیشتر در تغذیه ی او داشته باشید.

مشکلات تیروئید و بیماری‌های دیگر

بیماری های غدد آندوکرین مانند پرکاری تیروئید جزو اختلالاتی هست که می‌تواند خطر تخریب بافت استخوانی را افزایش دهد.

بیماری کوشینگ (پرکاری غدد فوق کلیوی) که در نتیجه‌ی ترشح بیش از حد کورتیزول بروز می‌کند، باعث کاهش فعالیت استئوپلاست یا همان سلول های استخوان ساز می‌شود.

روماتیسم التهابی مانند پلی آرتریت روماتوئید، لوپوس (بیماری خودایمنی مزمن)، اسپوندیلیت ( بیماری مفصلی مزمن و پیشرونده) نیز باعث شکنندگی استخوان‌ها می‌شوند.

ابتلا به ویروس اچ آی وی نیز روی استخوان‌ها تاثیر می گذارد. به نظر می رسد که مصرف داروهای ضدویروسی خاص این بیماری باعث بروز مشکلات استخوانی می‌شود. تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.

علاوه بر این بیماری‌ها، بیماری‌های گوارشی مانند سیروز کبدی نیز در ابتلا به پوکی استخوان‌ها نقش دارند.

به عقیده‌ی متخصصان مسمومیت سلول‌های استخوان‌ساز به واسطه‌ی مصرف الکل و دخانیات، کمبود کلسیم و ویتامین و عوامل ژنتیکی جزو دلایل اصلی ابتلا به پوکی استخوان هستند

 

بای پس معده

دلیل اصلی این مشکل هنوز به درستی روشن نشده است، اما آنچه که پیداست عمل جراحی بای پس معده که برای درمان چاقی مفرط انجام می‌شود، می‌تواند یکی از عوامل ناشناخته‌ی پوکی استخوان باشد، چون باعث بروز اختلال در جذب کلسیم و ویتامین D می‌شود.

تاخیرهای طولانی در عادت ماهانه

تاخیر چند روزه در سیکل قاعدگی طبیعی و بسیار رایج است، اما اگر این مشکل طولانی شده و تا آمنوره (فقدان قاعدگی) پیش برود می‌تواند نشان دهنده‌ی عدم عملکرد درست تخمدان ها باشد و این مسئله نیز خطر بروز پوکی استخوان زودهنگام را بالا می برد. آمنوره در اغلب موارد با آنورکسیا (بی اشتهایی عصبی) همراه است.

مصرف دخانیات

افراد سیگاری دو برابر افراد غیرسیگاری در معرض شکستگی استخوان قرار دارند. هنوز به درستی علت این مشکل یافته نشده است، اما به نظر می رسد سیگار به طور مستقیم استخوان‌ها را مسموم می‌کند. هر چه بیشتر سیگار بکشید، این خطر افزایش پیدا می‌کند.

مصرف برخی داروها

داروهای کورتیکواستروئید (کورتون ها) جزو داروهایی هستند که برای اکثر بیماری‌ها(به مدت چند ماه) تجویز می‌شوند. این داروها یکی از عوامل رایج بروز پوکی استخوان هستند.

داروهای مهارکننده آروماتوز که برای خانم های مبتلا به سرطان سینه تجویز می‌شوند، نیز خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می دهند.

علاوه بر این داروهای آنتی آندورژن که برای مقابله با سرطان پروستات مصرف می‌شوند نیز همین تاثیر را به جا می گذارند.

این داروها برای استخوان‌ها سم هستند، به خصوص اگر به مدت طولانی و با دوز بالا مصرف شوند. این مسمومیت روی سلول های استخوان ساز موثر بوده و در فعالیت آنها اختلال ایجاد می‌کند.

تاخیر چند روزه در سیکل قاعدگی خانم‌ها طبیعی است، اما اگر این مشکل طولانی شده و تا آمنوره (فقدان قاعدگی) پیش برود، خطر بروز پوکی استخوان زودهنگام را بالا می‌برد

 

مصرف غذاهای خیلی شور

اگر نمک زیادی مصرف می کنید، کمی گوش به زنگ باشید، چون زیاده روی در مصرف نمک فقط به  افزایش فشار خون منجر نمی شود، بلکه به استخوان‌ها نیز آسیب می رساند.

نمک بیش از اندازه باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود و در طولانی مدت می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود.

مصرف الکل

مصرف الکل نیز مانند مصرف دخانیات به استخوان‌ها آسیب می رساند. همچنان دلیل این امر ناشناخته است، اما آنچیزی که معلوم است مصرف الکل برای استخوان‌ها سم است.

کاهش میزان هورمون تستوسترون

معمولا پوکی استخوان در آقایان رواج کمتری دارد. از هر سه زن، یک زن از سن 50 سالگی به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، در حالیکه این آمار برای آقایان 1 در 7 است. دلیل اصلی این مشکل کاهش ناگهانی ترشح هورمون استروژن در سنین یائسگی است که سرعت کاهش بافت استخوانی در خانم ها را افزایش می دهد. این مسئله در آقایان بروز نمی‌کند.

با این حال امکان دارد که آقایان نیز در سنین بالا به این بیماری مبتلا شوند. این مشکل معمولا به واسطه ی ابتلا به بیماری‌های هیپوگنادیسم (فعالیت کم غدد جنسی)، روماتیسم التهابی مزمن و یا درمان طولانی مدت با کورتون ها بروز می‌کند.

هیپوگنادیسم در نتیجه ی ترشح ناکافی هورمون تستوسترون بروز می‌کند. این بیماری باعث کاهش قدرت استخوان‌سازی بدن شده و احتمال تخریب بافت آنها را بالا می برد.

به عقیده‌ی متخصصان مسمومیت سلول های استخوان ساز به واسطه‌ی مصرف الکل و دخانیات، کمبود کلسیم و ویتامین و عوامل ژنتیکی جزو دلایل اصلی ابتلا به پوکی استخوان هستند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.