تبیان، دستیار زندگی
ام حسبتم ان تترکوا و لمّا یعلم الله الّذین جاهدوا منکم و لم یتّخذوا من دون الله و لا رسوله و لا المومنین و لیجة والله خبیر بما تعملون. (توبه/16) ترجمه: آیا گمان برده‌اید که به امان خود رها می‌شوید و خداوند کسانی را از شما که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس 2

امتحان جهاد


- ام حسبتم ان تترکوا و لمّا یعلم الله الّذین جاهدوا منکم و لم یتّخذوا من دون الله و لا رسوله و لا المومنین و لیجة والله خبیر بما تعملون. (توبه/16)

ترجمه:

آیا گمان برده‌اید که به امان خود رها می‌شوید و خداوند کسانی را از شما که «جهاد می‌کنند و دوست همرازی به جای خداوند و پیامبر و مومنان، نگرفته‌اند، معلوم نمی‌دارد؟ و خداوند به کار و کردار شما آگاه است.

دنیا دار امتحان و رویارویی با ناملایمات است و در این میان مراتب نزدیکی و تقرب به خدای متعال تنها نصیب کسانی می‌شود که به پروردگار هستی و آیات و ایمان خالص داشته و در صحنه امتحان، مراتب خلوص ایمان خود را به اثبات رسانده باشند. آری مقام عمل است که پکان و ناپکان را از هم جدا می‌سازد و مردان با اخلاص را از کسانی که تنها دعوی ایمان دارند تمایز می‌بخشد.

میدان کارزار و جهاد در راه خدا یکی از مهمترین عرصه‌های امتحان است، پس مومنین که حقیقتاً به لوازم ایمان خود پایبند هستند، باید امر به قتال را امتثال کنند، حتی به سوی امتثال آن از یکدیگر سبقت بگیرند و بی‌درنگ صفای جوهره و حقیقت ایمان خود را آشکار سازند و با دستمایه سربلندی از بوته محک مبارزه به سوی محبوبشان گام بردارند.

قهرمان بزرگ امتحان جهاد و ایثار امیرمومنان علی(ع)، است؛ هرگاه سخن از یاری دین، یاوری نبی(ص)، حمایت مظلومان و سرکوبی مستکبران و دین ستیزان به میان آید، بی‌گمان او پیشتاز و سپهدار است.

در «مجمع البیان» به روایت امام صادق(ع) پس از شرح دلاوری‌های آن حضرت در سرکوبی علمداران سپاه کفر «در جنگ احد» و بیان وقایعی که در پی شکست لشگر اسلام رخ داد، آمده است: ... هر حمله‌ای که از جانب دشمن به سوی پیامبر(ص) می‌شد علی(ع) آن را دفع می‌نمود، تا اینکه شمشیر علی(ع) شکست، پیامبر(ص) شمشیر خود را که موسوم به ذوالفقار بود به علی(ع) داد، علی(ع) با کمال رشادت می‌جنگید تا آنکه هفتاد زخم به سر و صورت و بدن و شکم و پاهای آن حضرت وارد آمد، در همین موقع بود که جبرئیل نازل شد و عرضه داشت: ای محمد این است معنای «مواسات»؛ پیغمبر(ص) فرمود: او از من است و من از اویم. جبرئیل اضافه کرد: و من هم از شما دوتا. امام صادق(ع) فرمودند: پیامبر اسلام(ص) جبرئیل را میان زمین و آسمان بر روی کرسی‌ای از طلا مشاهده فرمود که می‌گوید: لاسیف الاذوالفقار و لافتی الاعلی.

در سوره مبارکه آل‌عمران آیه 142 نیز درباره نقش «جهاد و حماسه» در آشکار سازی ایمان واقعی و ایمان ظاهری و نیز درجات متفاوت مومنان می‌خوانیم: «ام حسبتم ان تدخلواالجنة و لمّا یعلم الله الذین جاهد وامنکم و یعلم الصابرین.»


11- و لنبلونّکم حتّی نعلم المجاهدین منکم و الصّابرین و نبلوا اخبار کم. (محمد/31)

ترجمه:

و البته شما را می‌آزماییم تا مجاهدان و شکیبایان شما را باز شناسانیم، و گزارش‌های [مربوط] شما را رسیدگی کنیم.

کلمه «بلاء» و «ابتلاء» به معنای امتحان و آزمایش است؛ و این آیه شریفه در بیان علل واجب شدن قتال بر مومنین می‌فرماید: ... و یک علتش این است که خدا می‌خواهد شما را بیازماید، تا بر شما معلوم شود که مجاهدان راستین راه خدا، و صابران و پایمردان بر دشواری‌های تکالیف الهی چه کسانی هستند. در جمله «ونبلوا اخبارکم» ظاهراً مراد از اخبار، همان اعمال است، تا معلوم گردد که در پرونده صاحبان اعمال چه دستاوردی ثبت شده است و فرجام ایشان پس از عبور از ورطه آزمایش و امتحان چگونه بوده است.

منبع:گلواژه های آسمانی


لینکها:

کلاس جهاد و شهادت(1)