تبیان، دستیار زندگی
رشد روز افزون جمعیت شهری و به تبع آن افزایش دخالت های بشر در محیط زیست و به مخاطره انداختن آن، انسان را وا می دارد تا نسبت به حفظ طبیعت به اندیشه بیفتد. اكنون زمانی است كه منابع رو به زوال است. پایداری انسانی مستقیماً با پایداری طبیعت در ارتباط است،..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت مواد دور ریختی و بازیافتی در طراحی مبلمان
مدیریت مواد دور ریختی و بازیافتی در طراحی مبلمان

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: مدیریت مواد دور ریختی و بازیافتی در طراحی مبلمان
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: مینو نیشابوری، نیلوفر رضوی، کیانا کاضمیان
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان ضحی


رشد روز افزون جمعیت شهری و به تبع آن افزایش دخالت های بشر در محیط زیست و به مخاطره انداختن آن، انسان را وا می دارد تا نسبت به حفظ طبیعت به اندیشه بیفتد. اكنون زمانی است كه منابع رو به زوال است. پایداری انسانی مستقیماً با پایداری طبیعت در ارتباط است، پایداری نیازمند زندگی مسوولانه ماست، پایداری یعنی خوب ساختن. اسراف و ضایع كردن پایداری نیست. منابع قابل جایگزین در صورتی كه مصرف آن ها طی یك دوره كندتر از تهیه دوباره آن ها باشد، پایدارند. آب دقیقاً یك منبع قابل جایگزین است. اما مصرف بیش از نیاز، پایداری نیست. بازیافت منابع می تواند به طور موثری افزایش یابد و پایداری را فراهم نماید. استفاده از مصالحی مانند چوب و غیره كه از منابع پایدار به دست می آیند (به همان سرعتی كه استفاده می کنیم جایگزین می شوند) یا منابع قابل جایگزین، تخصیص دادن مواد قابل بازیافت یا طراحی شده برای استفاده مجدد در مصالح مصرفی پروژه ها و استفاده از مصالح و فرآورده های محلی، راه دیگری است برای حفظ پایداری.
 
طبق تعریف کلی بازیافت داریم؛ اگر از مواد بدرد نخور، دوباره استفاده کنیم و یا وسایل دیگری با آن ها بسازیم در واقع آن مواد را بازیافت کرده‌ایم. مثلاً از کاغذهای باطله و روزنامه های کهنه، دوباره کاغذ بسازیم و یا از لوازم پلاستیکی کهنه شده دوباره لوازم نو تهیه کنیم. لوازم بازیافتی ارزان ترند. پس برای هزینه های کشور مفید و به صرفه تر از لوازم نو و تازه تولیدشده هستند. به علاوه، با بازیافت، به پاکیزگی و حفظ محیط زیست کمک می کنیم.


ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌ جویی کرده‌ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می کنیم.


فایده‌ی دیگر بازیافت صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده 90 درصد انرژی ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. علاوه بر این، وقتی زباله‌ی کمتری باشد، نیاز به محل برای دفن زباله نیز کمتر می شود.


دیگر فواید استفاده از مصالح بازیافتی:
_ احتیاجات ساكنین آن را برآورده می کند
_ سلامتی، رضایت و خشنودی، بهره وری و نشاط ساكنین خود را تأمین می کند.
_ بهره گیری سنجیده از راهكارهای تأیید شده معماری پایدار، ساخت و ساز با مواد غیرمسموم كننده، استفاده موثر از مصالح به دست آمده از مواد طبیعی پایدار، اتكا و وابستگی به خورشید برای نور روز، انرژی گرمایی و الكتریكی و بازیافت مواد را ملزم می کند.
_ یك تلفیق معمارانه از این راهكارها در یك ساختمان كه مایه افتخار استفاده كنندگان آن و در خدمت جهان طبیعی است.
گزارش کار
دانش آموزان سعی دارند با استفاده از مواد و مصالح دور ریختنی، چوب های شکسته، لوازم فرسوده‌ی منزل، و سایر لوازم بازیافتی سوئیتی ساده ولی کم خرج بسازیم و اینگونه، سهم بزرگی در کاهش هزینه های وسایل منزل داشته باشند.


لوازمی که در این مدلِ سوئیت تاکنون ساخته شده است:
کمد: کمد هم در مدل و هم در واقعیت از یخچال بدرد نخوری تهیه می شود که دیگر کارایی ندارد. می توان سطح بیرون آن را با استفاده از خرده چوب پوشاند تا نمای واقعی آن دیده نشود.


تخـت: تخت در واقعیت از فلزات کج و کوله و داغان تهیه شده است.


مبلمان: مبل ها از در دنیای واقعی از بشکه های نفت یا بشکه های ساختمان سازی درست می شوند اما ما در مدل خود، از رول های دستمال کاغذی استفاده کرده‌اند.


کابینت ها: کابینت ها از چوب های نجاری که در ابتدا توسط نجاران درست بریده نشده و دیگر فایده ای ندارد، ساخته شده. برای زیبایی کار، ما کابینت ها را به رنگ قهوه ای در آورده‌اند.


سینک: سینک داخل دستشویی از یک سینک قدیمی که دور انداخته شده و یک دوچرخه‌ی بی خاصیت درست شده است. در واقع، سینک قدیمی روی دوچرخه سوار می شود.
قفسه‌ی قرص و داروها: می توان از یک چمدان بدرد نخور و کهنه برای ساختن قفسه‌ی قرص ها استفاده کرد. داخل چمدان با چند تکه چوب قفسه درست می کنیم و پشت درِ آن را نیز آینه می چسبانند. می توان برای تزئین بیشتر از صدف استفاده کرد.


لوستر: از نصف بطری آب معدنی و قاشق های یکبار مصرف درست شده است.


فرش: با استفاده از تکه های بریده شده‌ی شلوار جین و دوختن آن ها به یکدیگر یک فرش تهیه کرده‌اند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه های ساخت وسایل از مواد بازیافتی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی