تبیان، دستیار زندگی
پرفشار خونی به دو صورت اولیه یا اصلی و ثانویه تقسیم بندی می شود. حدود ۹۰ تا۹۵ درصد موارد پرفشار خونی اولیه نامیده می شوند که بالا بودن فشار خون بدون علت مشخص می باشد. باقی مانده که ۵ تا ۱۰ درصد موارد را تشکیل می دهند پرفشارخونی ثانویه نام دارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر سبک های مختلف موسیقی و ورزش بر فشار خون
تأثیر سبک های مختلف موسیقی و ورزش بر فشار خون

دهمین دوره از پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه‌ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده‌های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر سبک های مختلف موسیقی و ورزش بر فشار خون
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: شکیبا پازاج- عسل حسینی منش- گلبهار خاتمی
زمینه و نوع پروژه: پزشکی-هنر
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مجتمع آموزشی صبا


پرفشار خونی به دو صورت اولیه یا اصلی و ثانویه تقسیم بندی می شود. حدود ۹۰ تا۹۵ درصد موارد پرفشار خونی اولیه نامیده می شوند که بالا بودن فشار خون بدون علت مشخص می باشد. باقی مانده که ۵ تا ۱۰ درصد موارد را تشکیل می دهند پرفشارخونی ثانویه نام دارند و به عوارضی مشخص در کلیه ها ، شریان ها ، قلب یا غدد مربوط می شوند. پرفشار خونی مزمن یکی از فاکتورهای خطرزای سکته ،انفارکتوس عضله ی قلب ، نارسایی قلبی و آنوریسم شریان ها می باشد و یک عامل برجسته در ایجاد نارسایی کلیه نیزمی باشد. افزایشی درحد متوسط در فشار خون شریانی در دراز مدت می تواند به کوتاه شدن طول عمر بیانجامد.

تأثیر سبک های مختلف موسیقی و ورزش بر فشار خون

ورزش هایی كه باعث افزایش ضربان قلب می شوند نیز به كاهش فشار خون كمك كرده و می توانند برای سلامت شما مفید باشند. اما برخی افراد نمی توانند گرمای ناشی از ورزش را تحمل كنند و به همین دلیل از این كار اجتناب می كنند. این بهانه خوبی برای كنار گذاشتن ورزش نیست. فعالیت بدنی و تحریک زیاد باعث افزایش حجم گردش خون و جلوگیری از رکود خون در سیاهرگ عمقی پا می‌گردد و جریان خون را در کل بدن افزایش می‌دهد، از جمله بازگشت خون را زیاد می‌کند.
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این بود که به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند  نشان دهند که می توانند با ورزش کردن و گوش دادن به سبک های مختلف موسیقی فشار خون خود را کاهش دهند.

شیوه آزمایش آنها به شکل زیر بود:
در ابتدا آهنگ های مورد مطالعه را از اینترنت دانلود کردند . دانش آموزان مورد نظر را به محل آزمایش آورده، فشار خون آن ها را گرفتند و یادداشت کردند. برای هر دانش آموز چشم بندی بر روی چشمانش قرار دادند (تا عوامل محیطی بر روی دانش آموز تاثیر نگذارد.)، آهنگ را با استفاده از هدفون برای آن ها پخش کردند ، پس از دو دقیقه در حین گوش دادن به آهنگ فشار خون دانش آموزان مورد نظر را گرفتند و یادداشت نمودند.
 
آزمایش در مورد تاثیر ورزش بر فشار خون:
در ابتدا فشار خون دانش آموزان را گرفته و یادداشت کردند، پس از دو دقیقه دویدن دور زمین بسکتبال و دو دقیقه نرمش فشار خون آن ها را مجدد گرفتند و یادداشت نمودند.

مهارت‌های کسب شده

آشنایی با فشار خون و نحوه اندازه گیری آن



نام ایده: تاثیر رنگ میوه های قرمز و سفید بر سلامت قلب و فعالیت گلبولهای سفید
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: ثمین صبا پور-آنیتا خوش نیک- هلیا رحیمی زند
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی صبا

تأثیر سبک های مختلف موسیقی و ورزش بر فشار خون


اولین چیزی كه در هنگام انتخاب یک میوه برای خوردن شما را جذب كرده رنگ و جلوه خاص آن میوه است،آیا می دانید میوه های مختلف با رنگ های متفاوت چه خواصی دارند؟ در اولین قدم این رنگ اشیا است كه شما را به طرف آن شیء جذب و یا از آن دور می كند.در واقع احساس آرامش،لذت ناراحتی،تنش،صلح و دوستی و ... همه و همه در پرتو رنگ هاست.رنگ ها تمامی محیط ما و حتی خود ما را نیز تسخیر كرده اند و در تمام جسم جان و روح ما تاثیر گذارند. مثلا در مورد رنگ سیب سرخ و زیبا علاوه بر لذتی كه از رنگ آن در هنگام خوردن می بریم و در ما احساس شادابی و نشاط ایجاد می كند،در خواصش نیز تاثیر فراوانی دارد.تمامی سبزیجات و میوه هایی كه روزانه مصرف می كنید با توجه به نوع رنگشان منافع خاصی برای شما دارند.شاید تعجب كنید،اما فراموش نكنید كه رنگ ها بر همه وجود ما و در تمامی جوانب نفوذ دارند و این هم یك روش نفوذی آنهاست.


دانش آموزان برای انجام این پژوهش ابتدا با ساختمان قلب و سیتم ایمنی بدن آشنا شدند و بعد از آن به تحقیق در مورد تاثیررنگ میوه ها بر روی عوامل گوناگون چون سلامت قلب سیستم ایمنی بدن سلامت پوست جلوگیری از سرطان و... پرداختند. ابتدا با تشریح قلب در آزمایشگاه دریچه ها سرخرگ ها سیاهرگ ها و حفره های قلب را بررسی کردیم و در جلسات بعد با جستجو در مقالات علمی انگلیسی به ترجمه مقالات معتبر پرداخته و با استفاده از کتب دانشگاهی مطالب خود را پیرامون تاثیر رنگ میوه ها تکمیل کرده و با انجام آزمایش خون و مشورت با پزشک متخصص در مورد تاثیر رنگ میوه ها بر سیستم ایمنی و فعالیت گلبول های سفید پرداختند.

مهارت‌های کسب شده

آشنایی با مراحل اصولی انجام یک پژوهش موفق و اشنایی با مراحل اصولی جمع اوری اطلاعات تشریح قلب نحوه ترجمه مقالات و شمارش گلبول های قرمز و سفید از طریق ازمایش خون



نام ایده: مرفولوژی جنین و تاثیر عوامل محیطی بر جنین
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: آناهیتا کریمی-یاسمن ابددوست-ماریا ناجی مقدم
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی صبا

تأثیر سبک های مختلف موسیقی و ورزش بر فشار خون


شکل گیری جنین:
رویان اولیه نقطه ای به اندازه ی انتهای سوزن ته گرد است که در داخل دیواره رحم قرار میگیرد.همان طور که سلول ها به تقسیم شدن ادامه میدهند رویان به تدریج رشد می کند در حدود دو هفته بعد از بارور سازی بیش تر تغییرات روی میدهد و بدن انسانی کوچک شروع به شکل گیری می کند.
 
رویان اولیه صفحه ی گرد مسطحی را تشکیل می دهد، که بدن بچه خواهد بود لایه های سلول ها در بیرون ، دو کیسه ی محافظت کننده را در اطراف بجه به وجود می آورند . لایه ی محاقظ خارجی (کوریون یا مشیمیه ی بیرونی رویان ) و لایه ی محافظ داخلی (کیسه ی آمنیون) نامیده  می شود.رویان که شبیه به صفحه ای گرد می باشد، به تدریج بلند تر می شود ، قسمت هایی از آن چین می خورد و حمع می شود و یک سر آن سر رویان و سر دیگر آن ( دم) رویان را تشکیل می دهد. 
هدف دانش آموزان از انجام این پروژه این بود که تاثیر عوامل محیطی ( قرآن ، لوازم آرایش ، مایکروویو و ...) را بر روی جنین بیان کنند و مزایا و معایب آن ها را مورد بررسی قرار دهند و به افرادی که درباره ی این موضوع اطلاعات کم تری دارند کمک کرده باشند و بتوانیم آ نها را راهنمایی کنند.


این تحقیق درباره  اثر عواملی مانند اشعه های موبایل ،وایرلس،مایکروفر و تلاوت  قرآن و...بر روی دستگاه های بدن جنین است.دانش آموزان برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از منابع مختلفی مانند کتاب فیزیولوژی بدن انسان نوشته پرفسور گایتون و سایت های معتبر و ترجمه مطالب انگلیسی به فارسی استفاده کردند و با کمک دبیر راهنما به اصول پژوهش و تحقیق دست یافتند و با استفاده از مدل های موجود در آزمایشگاه مدرسه به کمک مسئولین محترم با ساختار بدن جنین آشنا شدند.

مهارت‌های کسب شده

آموزش تمام مراحل یک تحقیق اصولی و روش جمع اوری مطالب از روی کتب دانشگاهی و ترجمه مقالات انگلیسی تهیه ورد و پاور پوینت

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی