تبیان، دستیار زندگی
این برنامه دارای چند سؤال چهار گزینه ای است که اگر کاربر جواب درست بدهد امتیاز مثبت می گیرد. در این سیستم کاربر دیگر نیاز به شرکت در آزمون کتبی و ... ندارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم افزار آزمون چهار گزینه ای
نرم افزار آزمون چهار گزینه ای

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: نرم افزار آزمون چهار گزینه ای
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: پویان هاشم زاده، کسری یاراحمدی
زمینه و نوع پروژه: کامپیوتر
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: سرای دانش واحد سید خندان


این برنامه دارای چند سوال چهار گزینه ای است که اگر کاربر جواب درست بدهد امتیاز مثبت می گیرد. در این سیستم کاربر دیگر نیاز به شرکت در آزمون کتبی و ... ندارد. این برنامه با پرسیدن سوالات چهار گزینه ای از شخص کاربر آزمون می گیرد که با هر جواب درست امتیاز مثبت به شخص کاربر می دهد و در انتها جمع امتیازها را می گوید.


این سیستم به کاربر اجازه می دهد که با رایانه آزمون خود را بدهد.

نرم افزار آزمون چهار گزینه ای


روش پژوهش
در جلسه اول دانش آموزان با الفبای الگوریتم برنامه نویسی آشنا شدند. در این بخش دانش آموزان با دستورات منطقی، حلقه و شرط و نحوه عملکرد آن ها آشنا می شوند و درک صحیحی از برنامه نویسی بدست می آورند.
در جلسه دوم با انواع زبانهای برنامه نویسی، تاریخچه و کاربرد آن ها آشنا بویژه در حوزه زبانهای برنامه نویسی شیء گرا آشنا می شوند.
در جلسات سوم و چهارم دانش آموزان با محیط نرم افزار ویژیوال بیسیک آشنا شده و نحوه برنامه سازی و خطایابی در تاین نرم را فرا گرفتند


تجهیزات و روش ها
تجهیزات مورد نیاز
- زبان برنامه نویسی visual basic
- سیستم نرم افزاری windows
طرز کار نرم افزار
در شروع کاربر دکمهٔ شروع را می زند و سوال اول می آید که دارای چهار گزینه است که اگر بتواند پاسخ درست بدهد امتیاز مثبت می گیرد و اگر پاسخ ندهد امتیاز نمی گیرد و این روند تا آخرین سوال ادامه پیدا می کند و در آخر تمام امتیازها جمع شده و نمایش داده می شود.

نرم افزار آزمون چهار گزینه ای


شکل 1- نمایش نرم افزار

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری، آشنایی با الگوریتم برنامه نویسی



نام ایده: نرم افزار رمزنگاری
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: پویان هاشم زاده، کسری یاراحمدی
زمینه و نوع پروژه: کامپیوتر
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: سرای دانش واحد سید خندان


این نرم افزار به منظور افزایش امنیت فضای مجازی طراحی شده است. نرم افزار به این صورت عمل می کند که کاربر متن (کاراکتر) را در نرم افزار وارد می کند. نرم افزار متن را به صورت یک کد به کاربر تحویل می دهد و کاربری که دارای این نرم افزار با این جدول باشد، می توان رمز را رمزگشایی کرده و کاراکترها را مشاهده کند.
روش پژوهش: در پژوهش حاضر دانش آموزان تصمیم به طراحی نرم افزار رمز نگاری گرفتند.
وسایل مورد نیاز
- سخت افزار (کامپیوتر)
- Visual Studio Package
- زبان برنامه نویسی ((Visual Basic
- سیستم عامل که نرم افزار بر روی آن اجرا می شود (Windows)


طرز کار نرم افزار
این نرم افزار براساس جدول کدهایی که طراحی شده است، کاراکترها را که کاربر وارد می کند به صورت رمز در می آورد. پس از رمز شدن کاراکترها، رمز به وجود آمده را برای کاربر مقابل که دارای این نرم افزار با همین جدول کد است، ارسال کرده و کاربر مقابل با وارد کردن رمز کاراکترهای رمز نگاری شده، کاراکترها را مشاهده می کند.

نرم افزار آزمون چهار گزینه ای


شکل 1- شکل نرم افزار


برنامه نویسی پروژه:
در این پروژه از زبان برنامه نویسی Visual Basic 6 استفاده شده است. Visual Basic 6 در سال 1987 تا 1998 استفاده می شد. این زبان برنامه نویسی توسط شرکت Microsoft تولید و عرضه شد. برای نصب کردن این زبان به اجزایی همچون: سیستم عامل Windows
و visual studio و ... می باشد.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری، آشنایی با الگوریتم برنامه نویسی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی