تبیان، دستیار زندگی
لذا در این پژوهش, پژوهشگران تصمیم گرفتند که تغییراتی را در معماری بیونیکی ایجاد کند و با ساختار شکنی در لوله کشی ساختمان ها که سال های زیادی است, تغییراتی کلی به خود ندیده است, محدودیت های معمار را کمتر کرده و ضعف های دیگر را در این زمینه برطرف کند که ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوله کشی بیونیک با الهام از آوند گیاهان
لوله کشی بیونیک با الهام از آوند گیاهان

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: لوله کشی بیونیک با الهام از آوند گیاهان
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: سینا اسدی - امیرحسین نجفی
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: سلام ایران زمین


روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده‌نمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهسته تمامیت سازه به آن دست پیدا می کنند و مهم‌ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند. جان راسکین، شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسنده انگلیسی و نویسنده کتاب معروف «هفت مشعل معماری»، در این باره گفته است: «هیچ گاه از هیچ چیز تقلید مکن، مگر فرم های طبیعی». از دیرباز تا کنون یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی انسان ها آب بوده است و استفاده های آن در آشامیدن, شستشو و غیره می باشد.

مصرف آب با توجه به مختصات جغرافیایی متفاوت است ولی در اکثر نقاط جهان ما انسان ها معمولاً آن را از طریق لوله کشی در ساختمان هایی مصرف می کنیم که روز به روز همراه با تحول در علم معماری متفاوت تر از دیروز ساخته می شوند ولی این تغییر و تحول در ساختمان ها را فقط می توانیم در ظاهر و نماهای داخلی و بیرونی ساختمان ها ببینیم. یکی از گرایش های معماری که باعث تغییر و تحول در طول سال های اخیر در ساختمان ها شده است, معماری بیونیکی (Bionic) بوده است که اصل در آن الهام گرفتن از طبیعت و پدیده های طبیعی است ولی همان طور که در سطرهای بالاتر نیز ذکر شد, تحول و تغییر حتی در این گرایش از معماری فقط در سطح نما و داخل ساختمان بوده است و توجهی به اجزای داخلی ساختمان نظیر لوله کشی نشده است.

لوله کشی بیونیک با الهام از آوند گیاهان

در این پژوهش, پژوهشگر قصد دارد تغییراتی را در معماری بیونیکی ایجاد کند و با ساختار شکنی در لوله کشی ساختمان ها که سال های زیادی است, تغییراتی کلی به خود ندیده است, محدودیت های معمار را کمتر کرده و ضعف های دیگر را در این زمینه برطرف کند که این کار با الهام گرفتن از آوند گیاهان در لوله کشی میسر است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در زندگی روزانه‌ی ما پیش بیاید این است که لوله های ساختمانی که در آن زندگی می کنیم دچار آسیب شود و تعمیرکار نتواند آن را به درستی تعمیر کند و تعمیر کردن آن طول بکشد و خانه یا ساختمان ما خیس و مملو از آب شود که این مشکل را می توان به سادگی در ساختمان های هم جوارمان ببینیم. یکی دیگر از مشکلات, نبود جایگاهی برای لوله کشی در پیشرفت و سیر تکاملی معماری بیونیک بوده است که شاید این مورد باعث شود, جایگاه علم بیونیک در دسته سه علم برتر جهان به خطر بیفتد.
 
لذا در این پژوهش, پژوهشگران تصمیم گرفتند که تغییراتی را در معماری بیونیکی ایجاد کند و با ساختار شکنی در لوله کشی ساختمان ها که سال های زیادی است, تغییراتی کلی به خود ندیده است, محدودیت های معمار را کمتر کرده و ضعف های دیگر را در این زمینه برطرف کند که این کار با الهام گرفتن از آوند گیاهان در لوله کشی میسر شد.

مهارت های کسب شده

نرم افزارهای معماری

– اصول معماری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی