تبیان، دستیار زندگی
کاهش قند خون در موش های دیابتی شده با داروی استرپتوزوتوسین با استفاده از داروهای گیاهی تخم هندوانه ابوجهل، گزنه و چایی قرمز.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش قند خون با داروهای گیاهی

کاهش قند خون با داروهای گیاهی

دهمین دوره

از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: کاهش قند خون در موش های دیابتی شده با داروی استرپتوزوتوسین با استفاده از داروهای گیاهی تخم هندوانه ابوجهل، گزنه و چایی قرمز
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: یاسمن جعفری، مهکامه اسکویی، غزل شهریاری، صدف مغار
زمینه و نوع پروژه: شیمی/پزشکی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان سرای دانش (واحد رسالت)

کاهش قند خون در موش های دیابتی شده با داروی استرپتوزوتوسین با استفاده از داروهای گیاهی تخم هندوانه ابوجهل، گزنه و چایی قرمز.

کاهش قند خون با داروهای گیاهی

دیابت شایع‌ترین بیماری مربوط به بیماری های غدد و متابولیسم است که بیش آر 150 میلیون نفر را در سراسر جهان و نزدیک به 3 میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند و موارد قابل توجهی از آن نیز ناشناخته باقی مانده است. با توجه به افزایش دانش بشری در مورد دیابت و عوارض آن نیاز برای یافتن ترکیبات موثر در درمان این بیماری متابولیکی که دارای عوارض جانبی کمتری باشد احساس می گردد. گیاهان دارویی و مشتقات آ ن هااگرچه از دیر باز در درمان دیابت قندی و عوارض ناشی از آن مطرح بوده‌اند ولی در مورد اثر بخشی قطعی بسیاری از ان ها تا کنون شواهد تحقیقاتی و معتبری منتشر نشده است. دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی داشتند که میزان کاهش قند خون را در موش های دیابتی شده با استفاده از داوری استرپتوزوتوسین را اندازه گیری کنند.

کاهش قند خون با داروهای گیاهی

ابتدا در این مطالعه تعدادی موش سوری از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تهیه گردید و سپس این موش ها با دوز مناسب داروی استرپتوزوتوسین و با استفاده از تزریق داخل صفاقی دیابتی شدند. پس از 48 ساعت قند خون ناشتای موش هایی که دارو دریافت کرده بودند با دستگاه گلوکومتر انداره گیری شد و قند خون بالای mg/dl150 به عنوان موش دیابتی در نظر گرفته شد. قسمتی از کار تهیه عصاره هیدرو الکلی از گیاهان دارویی مورد استفاده در مطالعه است. در این مرحله عصاره هیدرو الکلی را تهیه می کنیم. عصاره ها را به مدت 3 هفته به صورت خوراکی به موش ها می خورانیم و هر 4 روز یک بار قند خون آن ها را با استفاده از دستگاه گلوکومتر اندازه گرفتند و در پایان قند خون موش شاهد (کنترل) را با موش هایی که از عصاره های گیاهی استفاده کرده‌اند را مقایسه نمودند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام آرمایش

آشنایی با مفهوم دیابت و عوامل موثر بر آن

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی