تبیان، دستیار زندگی
علف های هرز از دیر باز به عنوان رقیب گیاهان زراعی، برای کاهش تولید آن ها مطرح بوده اند. یکی از راه های اصلی مبارزه با علف های هرز استفاده از علف کش های است که امروزی گسترش زیادی یافته است. با توجه به هزینه زیاد مصرف سم ها و همچنین اثرات مخرب زیست محیطی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر علفکش های بیولوِژیک بر روی علف های هرز

تأثیر علفکشهای بیولوِژیک بر روی علف های هرز

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر علفکش های بیولوِژیک بر روی علف های هرز
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: هلیا عباسی – مریم باقری- کیانا کاووسی- ضحی علوی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی، گیاه شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: متوسطه دوره اول دخترانه سرای دانش واحد رسالت


علف های هرز از دیر باز به عنوان رقیب گیاهان زراعی، برای کاهش تولید آن ها مطرح بوده‌اند. یکی از راه های اصلی مبارزه با علف های هرز استفاده از علف کش های است که امروزی گسترش زیادی یافته است. با توجه به هزینه زیاد مصرف سم ها و هم چنین اثرات مخرب زیست محیطی آن امروزی پژوهشگران تلاش می کنند با استفاده از روش های زراعی مانند تناوب، انواع روش های شخم و یا روش های بیولوژیکی مانند استفاده از حشرات و عوامل بیماری زا گامی به منظور کاهش سهم سموم در کنترل علف های هرز بردارند.

هیچ یک از روش هایی که در کشاورزی ارگانیگ استفاده می شود به تنهایی نمی توانند جایگزین علف کش ها باشند و باید همواره ترکیبی از این روش ها را برای کنترل علف های هرز به کار برد.

باید این نکته را یاد آور شد که اگر انتخاب و کاربرد این روش ها بر اساس مطالعه و شرایط منطقه باشد تا حد زیادی مصرف علف کش ها و به دنبال آن اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از مصرف آن ها را کاهش می دهد.

گیاهان، سبزهای باارزش

کنترل علف های هرز یکی از جنبه های مهم تولید در هر نظام کشاورزی است. علف های هرز به دلیل رقابت با گیاهان زراعی برای عوامل محیطی و نهاده ها، موجب کاهش کیفیت و کمیت محصول و ایجاد پناهگاهی مناسب برای حشرات و عوامل بیماری زا می شوند که می توانند مشکل ساز باشند.

مبالغ هنگفتی که هر ساله کشاورزان صرف کاهش اثرات سوء علف های هرز بر روی محصولات خود می کنند و هم چنین خسارت هایی که آن ها به دلیل نبود کنترل کافی علف های هرز متحمل می شوند نشانگر اهمیت این موضوع است.

در حال حاضر کشاورزان آمریکایی سالانه حدود 2/6 میلیارد دلار صرف کنترل علف های هرز مزارع خود می کنند که از این میان 6/3 میلیارد دلار صرف خرید، حدود 200 میلیون کیلو گرم سموم مختلف علف کش می شود. آمریکا حدود 50 درصد از کل عملیات شخم در ارتباط با کنترل علف های هرز است و لازمه اجرای این عملیات شخم به کارگیری چهار و نیم میلیون دستگاه تراکتور و مصرف سالانه 75 میلیارد لیتر نفت خام است.
 
در پژوهش حاضر دانش آموزان سعی در بررسی تأثیر علف کش ها بر روی گیاهان هرز داشتند و جهت این کار از مطالعات کتابخانه ای، و جستجو در اینترنت استفاده بردند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با انواع علف کش ها

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی