تبیان، دستیار زندگی
دیابت نوعی بیماری است که حاصل کمبود یا ناتوانی هورمون انسولین است وبدن قادر به تولید انسولین و یا استفاده مناسب از این ماده نمی باشد. دیابت سلول های بدن نتوانند به نحو مناسب از کربوهیدرات ها به عنوان یک ماده غذایی اساسی استفاده نمایند که نتیجه آن افزایش..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه پاستیل گیاهی برای کودکان دیابتی

پاستیل میوه ای مولتی ویتامین

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه پاستیل گیاهی برای کودکان دیابتی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: نرگس سلطان محمدی، زینب هوشی سادات
زمینه و نوع پروژه: روان‌شناسی، جامعه شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دخترانه رفاه

دیابت چیست؟

دیابت نوعی بیماری است که حاصل کمبود یا ناتوانی هورمون انسولین است وبدن قادر به تولید انسولین و یا استفاده مناسب از این ماده نمی باشد. دیابت سلول های بدن نتوانند به نحو مناسب از کربوهیدرات ها به عنوان یک ماده غذایی اساسی استفاده نمایند که نتیجه آن افزایش قند خون خواهد بود. البته ژنتیک و کم تحرکی در بروز دیابت موثر است.

انواع دیابت

تهیه پاستیل گیاهی برای کودکان دیابتی

دیابت شیرین نوع یک
دستگاه ایمنی بدن به سلول های سازنده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آن ها را از بین می برند. در نتیجه تولید انسولین کاهش میابد. برای ورود قند به سلولهاابتدا باید انسولین به مولکول های گیرنده در غشاء سلول متصل شود. کاهش انسولین سبب کاهش این اتصالات و عدم ورود قند کافی به سلول ها می شود.


دیابت شیرین نوع دو
در افراد چاقی و کم تحرک بیشتر شایاست. در افراد با سابقه دیابت در خانواده دیده می شود. در این بیماری انسولین به مقدار کافی وجود دارد اما تعداد مولکول های گیرنده آن در سطح غشاء سلول کم است پس قند کافی وارد سلول نمی شود.


انسولین چیست؟
انسولین پروتئینی است که به وسیله لوزالمعده ساخته می شود، هنگامی که میزان قند خون افزایش میابد این هورمون ترشح می شود و به دو روش میزان قند خون راکاهش می دهد.
۱. سلول ها را وادار می کند که گلوکز بیشتری مصرف کند
۲. کبد و ماهیچه هارا وادار می سازد تا گلوکز َرا به گلیکوژن تبدیل و آن را ذخیره کنند.

تهیه پاستیل گیاهی برای کودکان دیابتی

گیاهانی که برای دیابت مفید هستند
آلوئه ورا: این گیاه به عنوان کیاه شفا بخش شناخته می شود. شیره خشک شده و ژل آن که از قسمت داخل برگ ها به دست میاید، در کاهش میزان گلوکز خون بسیار موثر است. دارچین: این ادویه دسترسی سلول های چربی رابه انسولین آسان تر می کند و تبدیل گلوکز به سلول های چربی را چند برابر افزایش می دهد. همچنین ممکن است با داروهایی مانند آنتی بیوتیک، دیابت، رقیق کننده خون، داروی قلبی و بعضی دیگر از داروها تداخل داشته باشد.


پیاز: این گیاه تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش قند خون دارد. پیاز روی سوخت و ساز گلوکز در کبد تأثیر می گذارد و باعث افزایش ترشح انسولین می شود.


سیر: این گیاه بهترین درمان برای کاهش مستقیم قند خون، باز سازی سلول های لوزالمعده و تولید انسولین است.
قره قاط: این میوه اختلالات پر خطر دیابت مانند آسیب های چشمی و آب مروارید را کاهش می دهد.

روش پژوهش

به دلیل اینکه کودکان دیابتی از خوردن خوراکی های زیادی که در آن ها گلوکز وجود دارد محروم‌اند، دانش آموزان به فکر ساختن پاستیلی بدون قند (بدون گلوکز) افتادند.
 
مواد سازنده پاستیل
 ژلاتین یا پکتین
 پودر تار تار
 ثعلب
 گیاهان کاهنده قند خون
 شیرین کنندهای طبیعی: عسل و استویا
 رنگ طبیعی


برای تهیه پاستیل میزان مساوی از پکتین و تارتار را در آب حرارت داده سپس شیرین کننده های طبیعی و عصاره آلوورا یا پودر دارچین را اضافه نمودند و در نهایت رنگ را اضافه کردند. در ابتدا به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و سپس به مدت نیم ساعت در فر نگهداری نمودند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با انواع پاستیل ها
آشنایی با دیابت

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی