تبیان، دستیار زندگی
سالانه هزاران مورد سرطان پانکراس (لوزالمعده) جدید در سرتاسر دنیا تشخیص داده می شود. این بیماری معمولاً از سن 45 سالگی به سراغ انسان می آید و آمار مبتلایان در بین خانم ها و آقایان برابر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 ماده ی غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس

سالانه هزاران مورد سرطان پانکراس (لوزالمعده) جدید در سرتاسر دنیا تشخیص داده می شود. این بیماری معمولاً از سن 45 سالگی به سراغ انسان می آید و آمار مبتلایان در بین خانم ‌ها و آقایان برابر است.

فاطمه مهدی پور – بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تغذیه در سرطان پانکراس

متأسفانه سرطان پانکراس تا رسیدن به مرحله ی پیشرفته تشخیص داده نمی شود و بدون درد و علامت خاصی در بدن رشد می کند. از آنجایی که سلول‌ های سرطان در دستگاه گوارش قرار دارند علائم گوارشی این بیماری بیشتر نمایان می شود. از بین این علائم می توان به دل درد، نفخ، تهوع، اسهال، مدفوع کم رنگ و همچنین علائم عمومی مانند کاهش وزن بدون دلیل، خستگی و بی‌ حالی، بی اشتهایی، افزایش میزان قند خون و غیره نیز اشاره کرد. این سرطان در قسمت‌ های مختلفی از پانکراس بروز می کند و متناسب با آن نیز علائم مختلفی نشان می ‌دهد. در هر حال نتایج پژوهش ها نشان می دهند که تغذیه نقش موثری در پیشگیری و مقابله با این بیماری دارد. گوجه فرنگی، توت فرنگی، انبه و غیره جزو مواد غذایی مفیدی هستند که شما را از شر این بیماری نجات می دهند. با ما باشید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

توت فرنگی: برای تخریب سلول‌ های بیمار

توت فرنگی حاوی میزان زیادی «اسید الاژیک» است که ترکیبی با خواص ضدسرطانی بالاست. این ترکیب در میوه های دیگری مانند انار نیز وجود دارد که با سرطان پانکراس مقابله می کند. نتایج بررسی های آزمایشگاهی که در دانشگاه کارولینای شمالی ایالات متحده ی آمریکا انجام شده است نشان می دهد که اسید الاژیک قادر است رشد سلول‌ های سرطانی را در عرض 72 ساعت متوقف کند. محققان معتقد هستند که باید در این زمینه آزمایش ‌های بیشتری انجام شود تا دز مورد نیاز برای استفاده در انسان را کشف کنند.

کیوی جزو میوه هایی است که با سرطان پانکراس مقابله می کند؛ چون سرشار از لوتئین است. به عقیده ی متخصصان این ترکیب آنتی اکسیدانی باعث نابودی سلول‌ های آسیب دیده و سرطان در پانکراس و کبد می شود

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان

گوجه فرنگی جزو سبزیجات سرشار از لیکوپن است. این ترکیب شیمیایی همیشه مورد توجه محققان بوده است. در بین سال‌ های 1994 تا 1997، محققان برنامه ی غذایی 462 بیمار مبتلا به سرطان پانکراس را سرشار از لیکوپن کردند و به نتایج قابل تأملی رسیدند. آن‌ ها مشاهده کردند که سلول‌ های سرطانی به میزان 31 درصد کاهش پیدا کرده است. میزان لیکوپن افزوده به برنامه ی غذایی این افراد بر حسب عوامل متعددی مانند سابقه ی فامیلی، مصرف دخانیات، بیماری، اضافه وزن و غیره تنظیم شد.

کلم: یک مرتبه در هفته کارساز است

کلم ها خانواده ای پرخاصیت هستند. کلم چینی، بروکسل، بروکلی، کلم کیل و غیره برای مقابله با سرطان پانکراس فوق العاده عمل می کنند. به عقیده ی محققان مصرف کلم به میزان حداقل یک مرتبه در هفته خطر ابتلا به سرطان پانکراس را به میزان 40 درصد کاهش می دهد. اسید فولیک موجود در کلم ها نقش مهمی در محافظت از این ارگان دارد.

کیوی برای نابودی سلول‌ های سرطانی

تا چند روز دیگر بازار میوه و تره بار پر از کیوی می شود که بمب ویتامین است. کیوی جزو میوه هایی است که با سرطان پانکراس مقابله می کند؛ چون سرشار از لوتئین است. به عقیده ی متخصصان این ترکیب آنتی اکسیدانی باعث نابودی سلول‌ های آسیب دیده و سرطان در پانکراس و کبد می شود.

انبه: قدرت خنثی کنندگی بالا

انبه میوه ای باخاصیت و حاوی ترکیبی قوی به نام «لوپئول» است که شهرت ضدسرطانی بالایی دارد. محققان دانشگاه سوزو چین، لوپئول را به سلول‌ های سرطانی پانکراس تزریق کردند. در نهایت مشاهده شد که این ترکیب باعث توقف رشد و گسترش سلول‌ های سرطانی شده و آن‌ ها را خنثی می کند.

در بین سال‌ های 1994 تا 1997، محققان برنامه ی غذایی 462 بیمار مبتلا به سرطان پانکراس را سرشار از لیکوپن کردند و به نتایج قابل تأملی رسیدند. آن‌ ها مشاهده کردند که سلول‌ های سرطانی به میزان 31 درصد کاهش پیدا کرده است

زردچوبه برای توقف رشد تومورها

زردچوبه با سلول‌ های سرطانی پانکراس مقابله می کند. محققان دانشگاه تگزاس ایالات متحده ی آمریکا ترکیبات این ادویه ی پرخاصیت را سه بار در هفته و به مدت یک ماه به بدن موش ‌های مبتلا به بیماری تزریق کردند. آن‌ ها مشاهده کردند که رشد سلول‌ های سرطانی به میزان 42 درصد متوقف شد. خوشبختانه مصرف زردچوبه هیچ عوارض جانبی ندارد و بدن را در برابر اکثر سرطان ها بیمه می کند.

چای سبز: تومورها را کاهش می ‌دهد

محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن روی تأثیر چای سبز در متاستاز سرطان بررسی کردند و متوجه شدند که این نوع چای برای مقابله با سرطان پانکراس موثر است. آن‌ ها عصاره ی چای سبز را به 18 موش مبتلا به این نوع سرطان تزریق کردند و در پایان 13 هفته متوجه کاهش تومورها شدند؛ در حالی که این اتفاق در موش ‌هایی که چای سبز دریافت نکردند مشاهده نشد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.