تبیان، دستیار زندگی
اغلب مردم معنای واقعی کلمه اعتماد به نفسرا به خوبی درک نمی کنند. به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری را که مطلوب و مورد نظرشان است در زند گی تجربه نمی کنند چون فکر می کنند اعتماد به نفس یعنی این که ایمان و اعتماد به موفقیت هایی که در کارها..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتماد به نفس برمهارت های ارتباطی

تأثیر اعتماد به نفس برمهارت های ارتباطی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر اعتماد به نفس برمهارتهای ارتباطی دختران 12 تا 15 سال
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: مطهره رضایی، مبینا زمانی خواه، مریم صفاری آشتیانی
زمینه و نوع پروژه: روان‌شناسی، جامعه شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دخترانه رفاه


اغلب مردم معنای واقعی کلمه "اعتماد به نفس" را به خوبی درک نمی کنند. به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری را که مطلوب و مورد نظرشان است در زند گی تجربه نمی کنند چون فکر می کنند اعتماد به نفس یعنی این که ایمان و اعتماد به موفقیت هایی که در کارها به دست می آورند. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقیان است که قبل از این که در کاری موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجامان کار داشته باشیم.

اعتماد به نفس چیست؟

کفایت یعنی توانایی که درحد کافی و تسلط بر امور باشد.
منحصر به فرد یعنی با توجه و در نظر گرفتن تفاوت های فردی.
به تعبیر دیگر اعتماد به نفس یعنی ان احساس و شناختی که از توانایی ها و محدودیت های بیرونی و درونی خود دارید.
 
بنا براین وقتی که اعتماد به نفس و خود باوری خود را بر اساس آن که و آن چه به راستی هستید و نه بر اساس موفقیت ها و دست یا بی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا می کنید چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت. حال با توجه به مفاهیم بالا می توان گفت که اعتماد به نفس واقعی همواره در درون خود شما تولید می شود نه از بیرون. اعتماد به نفس واقعی زاییده تعهد شما به خودتان است. این تعهد که هر ان چه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته ها و نیازهایتان برسید.


اعتماد به نفس باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان. اعتماد به نفس حقیقت این نیست که نترسیم. بلکه ان است که بدانید و مطمئن باشید با این که می ترسید اما بی گمان دست به عمل خواهید زد.


انواع اعتماد به نفس!!!
* اعتماد به نفس رفتاری
* اعتماد به نفس احساسی، عاطفی
* اعتماد به نفس روحی و معنوی

به منظوران که اقتدار شخصی لازم را به دست آورده و رضایت و غنایی که استحقاقش را دارید تجربه کنید، به هر سه نوع اعتماد به نفس نیاز دارید.

تأثیر اعتماد به نفس برمهارت های ارتباطی

-- اعتماد به نفس رفتاری، به معنای قابلیت و توانایی در عمل کردن و انجام دادن کارهاست. از کارهای ساده گرفته تا کارهای سخت همانند جامه عمل پوشاندن به رویاهایتان. این همان نوع از  اعتماد به نفس است که مورد نظر اغلب ماست.

-- اعتماد به نفس احساسی و عاطفی به معنای توانایی در تسلط و به کنترل در آوردن دنیای احساس و عواطف شماست. این که بدانید چه احساساتی دارید، معنایان ها را بفهمید و بتوانید انتخاب های احساسی درست بکنید و ازخود در مقابل درد و رنج روحی و لطمه ها و صد مه های عاطفی محافظت کنید و بدانید چگونه روابطی صمیمی، سالم و مانگار خلق نمایید.

-- سومین نوع از اعتماد به نفس که مهم‌ترین انها می باشد، اعتماد به نفس روحی و معنوی است. این نوع از اعتماد به نفس همانا اعتماد و ایمان شما به جهان هستی و کل آفرینش و موجودات است. این ایمان روحی که زندگی، هدف و نهایتی مثبت را در پی خواهد داشت و شما به خاطر هدفی این جا هستید و زندگی 70 - 80 - 90 ساله‌تان بر روی این کره خاکی هدف و مقصودی را دنبال می کند.

اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشید می توانید و تواناییان را دارید که تمام توانتان را به کار بگیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آن گونه که مطلوب و دلخواه شماست تغییر دهید.

روش پژوهش

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتماد به نفس بر مهارت های ارتباطی دختران بود لذا آن ها جهت انجام پژوهش حاضر به بررسی تأثیر اعتماد به نفس برمهارتهای ارتباطی دختران 12 تا 15 سال مدرسه دخترانه رفاه پرداختند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با مفاهیم اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی