تبیان، دستیار زندگی
هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی (که ضریب آن با EQ نشان داده می شود) هوش هیجانی همان توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان ها و استفاده از آن ها در زندگی است و یا به عبارتی دیگر شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان های خود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش هوش هیجانی برشیوه تصمیم گیری

نقش هوش هیجانی برشیوه تصمیم گیری

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

 

نام ایده: نقش هوش هیجانی برشیوه تصمیم گیری
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: نرگس سلطان محمدی، زینب هوشی سادات
زمینه و نوع پروژه: روان‌شناسی، جامعه شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دخترانه رفاه

هوش هیجانی چیست؟
هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی (که ضریب آن با EQ نشان داده می شود) هوش هیجانی همان توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان ها و استفاده از آن ها در زندگی است و یا به عبارتی دیگر شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان های خود است.
 
تصمیم گیری چیست؟
 برای حل هر مسئله ای معمولاً چندین راه حل و یا انتخاب وجود دارد. در بسیاری از موارد منابع کافی، زمان لازم و ... در اختیار ما نیست که بتوانیم از همه راه حل ها استفاده کنیم. بنابراین ناچاریم آن ها را اولویت بندی کرده و یکی از آن ها را انتخاب کنیم.


کاربردهای هوش هیجانی در زندگی
هوش هیجانی به دلیل کاربردهایی که دارد، جایگاهی ویژه برخوردار است. بخصوص در مورد کودکان، بسیار مفید می باشد. هوش هیجانی به کودکان کمک می کند تا در موقعیت های تهدید کننده و خطرناک، واکنش مناسب تری برای نجات خود انجام دهند. همچنین با کمک هوش هیجانی می توانند به ریشه های غم و شادی در خود پی ببرند و آن را مدیریت کنند.


عوامل موثر در هوش هیجانی
شناخت عواطف شخصی: خود آگاهی- تشخیص هر احساس به همان صورتی که بروز می کند- سنگ بنای هوش هیجانی است. توانایی نظارت بر احساسات در هر لحظه برای به دست آوردن بینش روان شناختی وادراک خویشتن، نقشی تعیین کننده دارد. ناتوانی در تشخیص احساسات واقعی، ما را به سردرگمی دچار می کند. افرادی که نسبت به احساسات خود اطمینان بیشتری دارند، بهتر می توانند زندگی خویش را هدایت کنند. این افراد درباره احساسات واقعی خود در زمینه اتخاذ تصمیمات شخصی از انتخاب همسر آینده گرفته تا شغلی که بر می گزینند، احساس اطمینان بیشتری دارند.


روش پژوهش
دانش آموزان در پژوهش حاضر تصمیم به بررسی نقش هوش هیجانی در تصمیم گیری دانش آموزان داشتند.

نقش هوش هیجانی برشیوه تصمیم گیری

اهداف پژوهش آن ها عبارت‌اند از:
1. تأثیر هوش هیجانی بر شیوه تصمیم گیری
2. نقش هوش هیجانی در تصمیم گیری ها
3. استفاده از هوش هیجانی در گرفتن یک تصمیم صحیح


آن ها جهت دستیابی به اهداف پژوهش سوالات زیر را مطرح نمودند و سعی در یافتن پاسخ آن ها نمودند.


1. آیا می توان بااستفاده از هوش هیجانی یک تصمیم گیری صحیح انجام داد؟
2. هوش هیجانی چه تاثیری بر شیوه تصمیم گیری دارد؟
3. نقش هوش هیجانی در شیوه تصمیم گیری چیست؟

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با مفاهیم هوش هیجانی و تصمیم گیری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی