تبیان، دستیار زندگی
وقتی كودكی گریه می كند اطرافیان خیلی سریع كودك را به والدینش ارجاع می دهند و مسئولیت برطرف كردن گریه او را به خودشان واگذار می كنند. در چنین مواقعی اگر والدین هم كم تجربه باشند ممكن است كلافه شوند و نتوانند علت دقیق گریه را تشخیص دهند. بدیهی است در مورد..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر و تشخیص گریه‌ی بچه

گریه نوزاد

دهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: آیا مادرمی تواند صدای گریه‌ی بچه‌ی خود را از بین سایر بچه ها تشخیص دهد؟
نام ارائه دهنده/دهندگان: حانیه‌ابوالحسنی- محدثه‌رضی - فاطمه‌فرهنگ
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی و روانشناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان دخترانه رفاه


وقتی كودكی گریه می‌كند اطرافیان خیلی سریع كودك را به والدینش ارجاع می‌دهند و مسئولیت برطرف‌كردن گریه او را به خودشان واگذار می‌كنند. در چنین مواقعی اگر والدین هم كم تجربه باشند ممكن است كلافه شوند و نتوانند علت دقیق گریه را تشخیص دهند. بدیهی است در مورد گریه های طبیعی مانند گرسنگی و ... خیلی سریع می‌توان به نتیجه رسید. ولی والدین باید بدانند تمام گریه های كودكان در طول روز به معنای گرسنگی و خوردن شیر نیست. تعدادی نشانه در میان نوزادان وجود دارد كه هركدام از این علائم، بیانگر علت اصلی گریه كودك است.

دل‌درد نوزاد

فهمیدن علت گریه نوزاد ممكن است در آغاز دشوار باشد ولی والدین خیلی زود یاد خواهند گرفت كه چگونه نیاز های كودك خود را پیش‌بینی كنند. گریه نوزاد احساس درونیش را برای شما بازگو می كند و توجه شما به گریه‌اش اصلاً به معنی لوس كردن او نیست، چون نوزاد هیچ‌وقت لوس نمی شود. مادر ممكن است فكر كند اگر بلا‌فاصله بعد از شنیدن صدای گریه نوزاد به سمت او برود، او را بد عادت خواهد كرد ولی این نگرانی ها کاملاً بی‌مورد است و هر چقدر مادر در روزهای اول زندگی، سریع‌تر به واكنش‌ های نوزاد پاسخ دهد، نوزاد هم احساس امنیت بیشتری خواهد كرد و هر‌چه احساس امنیت بیشتر باشد.
 
 نوزاد برای اذیت‌كردن والدینش گریه نمی كند، چون در آن زمان اصلاً نمی داند كه گریه‌اش چه حسی در آن ها ایجاد می كند. در مورد گریه‌ و بی‌قراری هر كودكی، اولین چیزی كه باید به آن فكر كرد این است كه ممكن است بچه گرسنه باشد. مادر باید بررسی كند آیا فرزندش شیر كافی دریافت می‌كند یا خیر. وقتی مادر یاد بگیرد نشانه های گرسنه بودن كودك مثل نق‌نق كردن، سر و صدا راه انداختن و دنبال سینه مادر گشتن هنگامی كه او را در آغوش می‌گیرد را بشناسد، مشكلات سیر كردن او قبل از این‌كه گریه كند، كمتر می‌شود. گاهی اوقات ممكن است بینی كودك كیپ شده باشد. در این حالت كودك كمی شیر می‌خورد اما در ادامه بینی‌اش كیپ می‌شود و احساس خفگی به او دست می‌دهد و سینه مادر را رها می‌كند. در این حالت هم باید مادر با پزشك كودك مشورت كند. دیگر احتمال ممكن این است كه پای كودك سوخته باشد و همین باعث گریه او شود. بنابراین همان گونه که بیان شد گریه کودکان دلایل مختلفی دارد.
 
دانش آموزان جهت انجام پژوهش حاضر تصمیم گرفتند که مادرانی که کودکانشان را برای آزمایش در اتاق دیگر قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار دهند و مشخص شده که مادران می توانند گریه بچه خود را تشخیص دهند. و در پایان دانش آموزان بیان کردند که گریه ها انواع مختلفی دارد ولی اگر مادر با نحوه‌‌ گریه کردن بچه آگاهی داشته باشد می تواند بچه را تشخیص دهد.

مهارت های کسب شده

توانایی جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، توانایی طراحی آزمایش برای آزمودن فرضیه ها، توانایی آزمودن فرضیه ها و نتیجه گیری از اطلاعات

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی