تبیان، دستیار زندگی
مداد ابزاری برای نوشتن، طراحی و نقاشی است و در انواع گوناگونی وجود دارد. در فارسی مداد به معنای مرکّب تحریر بوده و در متون کهن همین معنا را می دهد. بخش خارجی مدادها معمولا از چوب یا کاغذ ساخته شده می شود و درون آن مغزیِ مداد که بخش استوانه ای شکل و.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه مداد خوراکی برای کودکان

تهیه مداد خوراکی برای کودکان

دهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب،  علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: تهیه مداد خوراکی برای کودکان
نام ارائه دهنده/دهندگان: زهرا کرمی، زهرا رمضانی، حانیه میرزاحسینیان، مایده فروتن، مهلا حسینی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان رفاه (دوره اول)


مداد ابزاری برای نوشتن، طراحی و نقاشی است و در انواع گوناگونی وجود دارد. در فارسی مداد به معنای مرکّب تحریر بوده و در متون کهن همین معنا را می دهد. بخش خارجی مدادها معمولا از چوب یا کاغذ ساخته شده می شود و درون آن مغزیِ مداد که بخش استوانه‌ای شکل و باریکی است قرار می گیرد. این مغزی از ماده سیاهی به نام گرافیت یا مواد رنگی به همراه ترکیبات دیگر تشکیل می شود مداد را از مخلوط گرافیت و خاک رس چرب بدون اکسید آهن تهیه می نمایند. خاک رس و گرافیت را جدا جدا نرم می نمایند و آنگاه هر دوی آنها را به صورت گرد در آورده، مخلوط می کنند و آب هم به آنها می افزایند. و با فشار از منافذی رد می کنند.

تهیه مداد خوراکی برای کودکان    تهیه مداد خوراکی برای کودکان

در نتیجه میله هایی که ضخامت آنها، دو تا سه سانتی‌متر می باشد، حاصل می گردد. این میله ها را نخست در هوا خشک می کنند و آنگاه در ظروف سفالی در بسته قرار می دهند و تا هزار درجه حرارت می دهند. مداد رنگی نوعی مداد است که مغزی ِ آن اثر رنگی بر جای می گذارد. مغزی آن از رنگدانه (ماده رنگی) فشرده، نوعی موم و کائولین (یک نوع خاک رس) ترکیب شده‌است. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافیت درجه‌بندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتا نرم است.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر تولید مدادی از جنس شکلات برای کودکانی که عادت به جویدن مداد دارند می باشد و همچنین
1.جلو گیری از بیماری های ناشی از جویدن ته مداد
2.ترک عادت جویدن ته مداد به روش صحیح
3.آسیب نرسیدن به کودکان در طرح جلو گیری از جویدن ته مداد
4.جلو گیری از قطع بی روی درختان


لذا جهت دستیابی به اهداف آن ها آغاز به تولید مداد شمعی های خوراکی کردند، روش پژوهش آن ها اینگونه بود که ابتدا تعداد زیادی چوب شور، شکلات سفید، رنگ های خوراکی و برچسب تهیه نمودند. شکلات سفید را به طریقه بن ماری ذوب کردند و با چند قطره رنگ خوراکی به رنگ دلخواه خود در آوردند، سپس چوب های شور را به اندازه دلخواه برش زده و در شکلات غوطه ور کردند و روی ورق آلومینیوم چرب شده قرار دادند و چند دقیقه در یخچال قرار دادند تا سفت تر شوند سپس با برچسب مورد علاقه تزئین کردند تا به شکل مداد شمعی شود.

مهارت های کسب شده

1. روش تهیه مداد خوراکی
2. آشنایی با مضرات خوردن مداد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی