تبیان، دستیار زندگی
عادات غذایی در فرهنگ های گوناگون مختلف است. اکثر جوامع با توجه به سنن و رسومشان رسم های مخصوصی برای آشپزی و اولویت های غذایی شان دارند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی ریشه لغات فرنگی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی ریشه لغات فرنگی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: شیرین طاهری
زمینه و نوع پروژه: ادبیات
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی خدیجه کبری
خوراکی، یا غذا خوردنی‌ای است که در جوامع متفاوت به صورت خام و دست‌نخورده، تغییریافته و یا نیمه تغییریافته برای مصرف آماده می شود. خوراک می تواند منشاء حیوانی یا گیاهی (و یا گاهی معدنی) داشته باشد، و برای رفع نیاز تغذیه و یا لذت بردن مصرف شود. در گذشته جمع آوری خوراک به شیوه شکار یا چیدن میوه انجام می گرفت، ولی امروزه تهیه آن بیشتر با استفاده از دامپروری، و ماهیگیری صورت می گیرد.
عادات غذایی در فرهنگ های گوناگون مختلف است. اکثر جوامع با توجه به سنن و رسومشان رسم های مخصوصی برای آشپزی و اولویت های غذایی‌شان دارند. بسیاری از فرهنگ ها غذاهای خود را توسط روش های تدارک، شیوه های آشپزی، و تهیه غذا متنوع ساخته‌اند.

بررسی ریشه لغات فرنگی

ریشه کلمات:

ریشه ابتدایی‌ترین واحد لغوی یک کلمه یا یک خانواده است (ریشه را اساس کلمه نیز می نامند) که مهم‌ترین بعد مفاد معنایی را حمل می کند و نمی تواند به اجزای کوچک‌تر تقسیم شود. تقریباً همه زبان ها دارای کلمات گنجایشی هستند و ممکن است تنها از تکواژهای ریشه مرکب شوند.
پیدا کردن ریشه کلمات خارجی در غذاها در زبان فارسی
 تا به حال به این فکر کردید ریشه برخی از مواد غذایی که می خورید چی هست یا پیشینه شون به چه دوارن و کشوری باز می گردد. در تمام زبان ها و ادبیات های مختلف با هر دستور زبان قاعده و قوانین کلمات ریشه ای دارند. در ادبیات فارسی نیز بدین گونه است.
در پژوهش حاضر دانش آموزان سعی کردند که ریشه چند غذا و پیشینه خود آنان را بیابند و مشخص کنند که آیا موادغذایی که ما به صورت معمول می خوریم پیشنشون به ایران بر می گردد یا کشورهای بیگانه؟ اصلاً خود این کلمات چه جور به وجود آمده؟ آیا داستان های نقل شده درباره این داستان ها درست است یا خیر؟ آن ها جهت دستیابی به اهداف پژوهش علاوه بر مطالعات کتابخانه ای واینترنت از فرهنگنامه های مختلف فارسی استفاده کردند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با انواع فرهنگ نامه ها و دایره المعارف ها

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: مهدی رحمانی - تنظیم: یگانه داودی