تبیان، دستیار زندگی
موجودات شبیه سازی شده، همیشه در میان ما وجود داشته اند. البته نساخته شده در آزمایشگاه و با استفاده از تكنولوژی، بلكه منظور همان دوقلوهای مشابهی است كه به طور طبیعی خلق شده اند. برای انواع مختلف شبیه سازی، تکنولوژی های متفاوتی وجود دارد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبیه سازی گیاهان و جانوران

 شبیه سازی گیاهان و جانوران

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: شبیه سازی گیاهان و جانوران
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: پگاه کمالی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی/ گیاه شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دکتر شریعتی


در پژوهش حاضر دانش آموازن سعی در مطالعه درباره شبیه سازی حیوانات و گیاهان دارند و جهت کسب اطلاعات مورد نیاز خود از شیوه جستجو در اینترنت، پرس و جو از متخصصان و مطالعات کتابخانه ای استفاده کردند.


موجودات شبیه سازی شده، همیشه در میان ما وجود داشته‌اند. البته نه ساخته شده در آزمایشگاه و با استفاده از تكنولوژی، بلكه منظور همان دوقلوهای مشابهی است كه به طور طبیعی خلق شده‌اند. برای انواع مختلف شبیه سازی، تکنولوژی های متفاوتی وجود دارد. تكنیك انتقال هسته سلول سوماتیك (ScNT) تكنیكی است كه بیشتر از همه برای شبیه سازی تولید مثلی پستانداران استفاده می شود. در این روش موجود تولید شده، همان مواد ژنتیكی هسته ای حیوان اولیه را خواهد داشت. ممكن است روزی از تكنولوژی شبیه سازی درمانی در انسان ها برای تولید اعضای بدن از یك سلول استفاده شود.

همچنین شاید بتوان با كمك این تكنولوژی سلول های سالمی را تولید و آن ها را جایگزین سلول هایی كه در اثر بیماری های تحلیل برنده، مثل آلزایمر یا پاركینسون خراب شده‌اند، كرد. دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند از شبیه سازی برای تولید اعضا و بافت ها به منظور پیوند استفاده كنند. برای انجام این عمل، DNA باید از فردی كه به پیوند نیاز دارد گرفته شده و وارد یك سلول تخمك بدون هسته شود. پس از تقسیم تخمك حاوی مواد ژنتیكی بیمار، سلول های بنیادی حاصله كه قابلیت تبدیل به هر گونه بافتی را دارند كشت داده می شوند.

 شبیه سازی گیاهان و جانوران

مراحل شبیه سازی موجود زنده:

1. هسته زدایی از تخمک گیرنده
2. انتقال سلول دهنده به درون تخمک گیرنده توسط میکرومانیپولاتور
3. ایجاد پیوستگی بین سلول دهنده و تخمک گیرنده توسط اتاقک آمیختگی
4. کشت رویان به دست آمده در انکوباتور به مدت 3-5 روز
5. انتقال رویان در حال رشد به داخل رحم

وضعیت گوسفند شبیه سازی شده در ایران

اگر رویانا بتواند تولید مثل کند موفقیت ما کامل است، چون قابلیت تولید مثل یکی از فرآیندهای مهم است. دکتر نصر اصفهانی رئیس واحد اصفهان پژوهشکده رویان، در گفتگو با همشهری با طبیعی اعلام کردن وضعیت رویانا، گفت رویانا حدود 7 ماه دارد و در حال حاضر تفاوتی با گوسفندان هم سن خود ندارد. اما تا بلوغ هنوز حدود 2 ماه زمان دارد و چون هنگامی که رویانا بالغ می شود فصل جفت گیری بهار را از دست داده‌ایم، باید تا پاییز صبر کنیم و آن هنگام برای جفت گیری رویانا از چندین ماده از نژادهای خوب و خالص استفاده کنیم.

مهارت های کسب شده

نحوه تحقیق و جستجو در اینترنت، کار گروهی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی