تبیان، دستیار زندگی
تمام فعالیت هایی که ما در طول روز انجام می دهیم، مقداری کالری صرف انجام آن ها می شود و بدن ما کالری لازم برای این فعالیت ها را از طریق ذخیره های انرژی خود و نیز غذاهایی که به طور روزمره می خوریم به دست می آورد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندازه گیری انرژی شیمیایی در بادام زمینی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: اندازه گیری انرژی شیمیایی در بادام زمینی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: مهلا سراج، حانیه بیات، ملیکا دلشادی، یکتا خوش اخلاق، حانیه رحمانیان، نیلوفر کرمی،
زمینه و نوع پروژه: تجربی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی خدیجه کبری

اندازه گیری انرژی شیمیایی در بادام زمینی

کالری
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تغذیه سالم و کنترل وزن انجام می گیرد، توزین دقیق مواد غذایی و تعیین کالری غذاهای دریافتی در گروه های 6 گانه هرم راهنمای غذایی می باشد. که بهترین راه برای مشخص شدن میزان کالری دریافتی پس از مصرف هر وعده اصلی غذایی می باشد.

بر این اساس مطالعه ای انجام گرفته که کالری دقیق مواد غذایی را در 100 گرم از آن غذا را مشخص کرده و میزان سوختن آن ماده غذایی با ورزش هایی نظیر پیاده روی، یا طناب زدن و یا دوچرخه سواری بر حسب دقیقه را مشخص کرده است که در ادامه خواهد آمد.


میزان مصرف کالری
تمام فعالیت هایی که ما در طول روز انجام می دهیم، مقداری کالری صرف انجام آن ها می شود و بدن ما کالری لازم برای این فعالیت ها را از طریق ذخیره های انرژی خود و نیز غذاهایی که به طور روزمره می خوریم به دست می آورد. بدن انسان به مرور زمان و با گذشت سن در مصرف انرژی بسیار صرفه جو می شود. بنابراین اگر ما در دوران کودکی یا نوجوانی کالری زیادی دریافت می کردیم و وزن بدن ما اضافه نمی شد به دو دلیل بود: یکی این که فعالیت بیشتری وجود داشت و دوم اینکه بدن در فعالیت ها انرژی بیشتری استفاده می کرد.


بادام زمینی گیاه بومی برزیل بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می باشد. بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن در حدود 30 سانتی متر می باشد. برگ های آن مرکب از دو زوج برگچه است گل های آن دو نوع متفاوت برنگ زرد می باشد که پس از تلقیح، دم گل خم شده و به سطح خاک می رسد و سپس به تدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می شود.

میوه بادام زمینی به طول تقریبی 4 سانتی متر است و دریا پوسته شکننده به رنگ خاکستری مایل به زرد می باشد. بر روی پوسته یک تا سه برجستگی مشاهده می شود که هر یک محل دانه ها را نشان می دهد.
دانه بادام زمینی تقریباً مانند فندق برنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است. پوسته نازکی دانه را پوشانده که برنگ قرمز قهوه ای است. بادام زمینی دارای موادی مانند آراشین، کوناراشین، چربی، پروتئین و ویتامین های مختلف است.

اندازه گیری انرژی شیمیایی در بادام زمینی

خواص داروئی:

بادام زمینی از نظر طب قدیم ایران متعادل است. چون بادام زمینی دری پروتئین می باشد بنابراین از نظر غذایی بسیار مهم است.

1-برای تقویت ریه و طحال مفید است.
2-کلسترول خوب خون را بالا می برد.
3-درد معده را از بین می برد.
4-نرم کننده سینه است.
5-سرفه خشک را برطرف می کند.
6-شیر را در مادران شیر ده زیاد می کند.
7-ملین است.
8-بسیار مقوی است.
9-برای تقویت قوای دماغی مفید است.
10-به هضم غذا کمک می کند.

مضرات:

بادام زمینی با اینکه غذای بسیار مقوی و خوبی است بعلت اینکه دارای روغن های اشباع شده می باشد کلسترول خون را بالا برده و باعث تصلب شرائین می شود. بنابراین آنهایی که دارای بیماری قلبی بوده و یا کلسترول خونشان بالا است باید از خوردن آن خورددی کنند.

اگر کره بادام زمینی می خرید دقت کنید که تازه و از کارخانه مطمئن باشد زیرا در بعضی مواد بادام زمینی و یا کره آن در اثر عدم دقت در تولید، آلوده به قارچ سمی افلاتوکسین می شود که سرطان زا بوده و باعث سرطان کبد می شود. مانند آجیل مصرف می شود.
دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در محاسبه میزان کالری بادام زمینی داشتند آن ها جهت انجام این کار از دستگاه کالری متر استفاده کردند.


روش کار به این صورت است که برای تعیین هر کالری از مشخصه های گرمایی دو (یا چند) ماده با دمای متفاوت را درون ظرفی که از محیط ایزوله شده باشد یعنی با محیط تبادل گرمایی نکند به نام کالریمتر (گرماسنج) مخلوط می کنند. کالریمتر یک ظرف دو جداره است که بین دوجداره آن خلاء شده است. در یک کالریمتر خوب مشابه فلاسک، جدار خارجی آن را برای جلوگیری از تشعشع آینه می کنند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با طریقه استفاده از دستگاه کالریمتر

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: مهدی رحمانی - تنظیم: یگانه داودی