تبیان، دستیار زندگی
نانوتکنولوژی، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولی و اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر می شود. از همین تعریف ساده برمی آید که نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته هاست. ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنتز به وسیلهٔ زینک اکساید

سنتز به وسیله ی زینک اکساید

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سنتز و تولید سطوح لایه نشانی شده به وسیلهٔ زینک اکساید با دو نوع آب مقطر
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: نرگس احمد آقایی
زمینه و نوع پروژه: نانو
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: ثامن


نانوتکنولوژی، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر می شود. از همین تعریف ساده برمی آید که نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته هاست.

برای نانو تکنولوژی کاربردهایی را در حوزه های مختلف از غذا، دارو، تشخیص پزشکی و بیوتکنولوژی تا الکترونیک، کامپیوتر، ارتباطات، حمل‌ونقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمرده‌اند. کاربردهای وسیع این عرصه به همراه پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن، این فن آوری را به‌عنوان یک زمینه فرا رشته‌ای و فرابخش مطرح نموده است.


هر چند آزمایش ها و تحقیقات پیرامون نانو تکتولوژی از ابتدای دهه 80 قرن بیستم بطور جدی پیگیری شد، اما اثرات تحول آفرین، معجزه آسا و باورنکردنی نانو تکنولوژی در روند تحقیق و توسعه باعث گردید که نظر تمامی کشورهای بزرگ به این موضوع جلب گردد و فناوری نانو را به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت های تحقیقاتی خویش طی دهه اول قرن بیست و یکم محسوب نمایند.

استفاده از این فن‌آوری در کلیه علوم پزشکی، پتروشیمی، علوم مواد، صنایع دفاعی، الکترونیک، کامپوترهای کوانتومی و غیره باعث شده که تحقیقات در زمینه نانو به‌عنوان یک چالش اصلی علمی و صنعتی پیش روی جهانیان باشد. لذا محققین، اساتید و صنعتگران ایرانی نیز باید در یک بسیج همگانی، جایگاه، موقعیت و وضعیت خویش را در خصوص این موضوع مشخص نمایند و با یک برنامه‌ریزی علمی دقیق و کارشناسانه به حضوری فعال و حتی رقابتی سالم در این جایگاه، عرض‌اندام و ابراز وجود نمایند و برای چنین کاری طراحی یک برنامه منسجم، فراگیر و همه جانبه اجتناب‌ناپذیر است.

سنتز به وسیله ی زینک اکساید

دانش آموزان متوجه شدند که علم نانو علم جدیدی می باشد و تصمیم گرفتند که در این زمینه کار کنند. آن ها در زمینه نانو شیمی فعالیت خود را آغاز کردند، چرا که موضوعات زیادی برای تحقیق داشت و در زندگی روزمره با آن سر و کار بیشتری داریم.

ماده انتخابی آن ها در این رشته زینک اکساید است زیرا خاصیت آنتی باکتریال دارد و اگر روی سطوحی که روزمره با آن ها در تماس هستیم استفاده شود باعث از بین رفتن باکتری ها می شود و در نتیجه ابتلا به انواع بیماری ها کاهش می یابد. کل تحقیقاتی که در گذشته انجام شده زینک اکساید ساخته شده با آب مقطر دو بار تصفیه شده دارای میانگین 80 می باشد. با توجه به این هر چه این میانگین پایین تر باشد خاصیت آنتی باکتریال افزایش می یابد. آن ها با آب مقطر سه یا چهار بار تصفیه شده میانگین آن را اندازه گیری کردند.

مهارت های کسب شده

آموزش روش تحقیق علمی واصولی-آموزش جستجوی پیشرفته-آموزش تدوین مستندات در قالب پاور پوینت، بروشور، پوستر-آموزش نگارش فصل های پایان نامه -آموزش تدوین پروپوزال-اشنایی با علم نانو-آشنایی با روش سل ژل-تحلیل نتایج حاصل از طیف XRD-یادگیری معادله شرر

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی