تبیان، دستیار زندگی
در لغت نامه چسب به عنوان ماده ای تعریف می شود كه بتواند با كمك اتصال سطحی دو ماده را كنار هم نگه دارد. این تعریف برای ماده ای كه مبنای یك صنعت چند میلیارد دلاری است و در آن بیش از 750 شركت در حال رقابت برای كسب سهم بازار هستند، ساده انگارانه است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت چسب نشاسته ای از آب برنج

ساخت چسب نشاسته ای از آب برنج

دهمین دوره از پروژه های دانش‌ آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سالهای گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: امکان سنجی ساخت چسب نشاسته ای از آب برنج و بررسی گلدان سلولزی ساخته شده با آن
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: علیا عظیمی- ملینا حمیدی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی گیاهی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان ثامن

در لغت نامه چسب به عنوان ماده ای تعریف می شود كه بتواند با كمك اتصال سطحی دو ماده را كنار هم نگه دارد. این تعریف برای ماده ای كه مبنای یك صنعت چند میلیارد دلاری است و در آن بیش از 750 شركت در حال رقابت برای كسب سهم بازار هستند، ساده انگارانه است. همانگونه که می دانید، با پیشرفت علوم و پدید آمدن فناوری های گوناگون جهت انجام بهتر کارهای صنعتی، بشر آموخت چگونه از مواد طبیعی بهتر بهره گیرد و به تدریج یاد گرفت که با تغییر شکل مواد طبیعی و ایجاد مواد ترکیبی یا مصنوعی و به کارگیری آن ها در فناوری های مختلف صنعتی، نسل جدیدی از مواد را برای اموری مانند اتصال، تقویت و حفاظت قطعات و تجهیزاتی با جنس های متنوع در اختیار داشته باشد.

گوشه کوچکی از این مجموعه عظیم مواد عبار تند از چسبها
با پیشرفت علوم و پیدایش فناوری های جدید و گوناگون جهت انجام بهتر امور لازم است بیاموزیم که چگونه از مواد طبیعی بهره بگیریم و در ساخت محصولات استفاده کنیم برای مثال وقتی آب برنجی که سرشار از نشاسته است دور می ریزیم منبعی سرشار از نشاسته را به هدر داده‌ایم بدون آن که حتی ذره ای از میزان اهمیت و استفاده‌ی همین نشاسته بدانیم.

ساخت چسب نشاسته ای از آب برنج

بنابراین دانش آموزان بیان کردند که از آن جایی که وضعیت دنیا و جهان امروزه‌ی ما به طور متداوم بر صرفه جویی تاکید می کند تصمیم برآن داریم که گوشه ای از فوایدی که مواد به ظاهر بی مصرف (مثل پوست سیب زمینی) دارند را به مردم نشان دهیم. تولید روز افزون زباله از جمله كاغذ و مقوا و دفع غیراصولی آن به محیط زیست بدون توجه به مقوله بازیافت، علاوه بر هدر دادن سرمایه های ملی باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود. امروزه در کارخانه ها عمدتاً از نشاسته ذرت برای تولید چسب استفاده می شود.

در این پژوهش پس از بررسی چسب ها، نشاسته از آب برنج گرفته شده و با استفاده از آن چسب ساخته می شود. می توان با استفاده از چسب نشاسته ساخته شده یک گلدان سلولزی ساخت که نشاسته به عنوان غذای گیاه باشد و سپس با انجام مشاهدات تأثیر این غذا بر روی گیاه و تفاوت در رشد گیاه مورد نظر و سایر گیاهان را دید. سپس با رعایت تمام شرایط آزمایشگاهی و ثابت نگه داشتن متغییرها به بررسی تأثیر نوع گلدان (سلولزی با چسب نشاسته، سلولزی با چسب چوب و پلاستیکی معمولی) پرداختند. نتایج نشان داد که گلدان سلولزی بسیار بهتر از گلدان پلاستیکی عمل می کند. از طرف دیگر این نوع گلدان ها  قابلیت تجزیه زودتر نیز دارا می باشند.

مهارتها ی کسب شده

1- بازیافت و اهمیت آن

2- ساخت چسب نشاسته ای

3- ساخت گلدان سلولزی و بررسی ویژگی های آن

4- طراحی آزمایشی جهت مقایسه گلدان سلولزی و گلدان پلاستیکی

5- استخراج نشاسته از آب برنج

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی