تبیان، دستیار زندگی
تلسکوپ مادون قرمز نوعی تلسکوپ مخصوص است که تشعشعات مادون قرمز در فضا را جذب می کند. نورمادون قرمز، نوری است که شما قادر به دیدن آن نیستند، ولی می توانید آن را مانند اشعه های گرمایی حس کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تلسکوپ مادون قرمز
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، الناز مخدی پور هستم به همراه محدثه پورجعفردوست از مدرسه مکتب الاحرار در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: تلسکوپ مادون قرمز چیست؟
تلسکوپ مادون قرمز نوعی تلسکوپ مخصوص است که تشعشعات مادون قرمز در فضا را جذب می کند. نور مادون قرمز، نوری است که شما قادر به دیدن آن نیستند، ولی می توانید آن را مانند اشعه های گرمایی حس کنید. یک دوربین در تلسکوپ مادون قرمز، حرارت ستارگان دور را روی فیلم ضبط می کند. اطلاعات به دست آمده از این تلسکوپ دانشمندان را در شناخت پیدایش جهان یاری می کند. از نمونه های تلسکوپ فضایی تلسکوپ مادون قرمز جیمزوب است که در سال های آینده به فضا پرتاب می شود و جایگزین تلسکوپ قدرتمند هابل شده است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: درمورد کار پژوهشی خود توضیح دهید؟
تلسکوپ ساخته شده در این پژوهش، شامل میز اپتیکی است که گرمای ناشی از لامپ مادون قرمز را می سنجد. بااندازه گیری گرمای ناشی از نورمنعکس شده از آینه ها، می توان حرارت ناشی از اجسام دیگر را مطالعه کرد. برای اندازه گیری دما از ترمومتر استفاده شده است. در آخر با آزمایشات انجام شده و محافظ خورشیدی ساخته شده به کاهش 11 درصدی جذب گرما توسط محافظ خورشیدی رسیدیم که درمورد تلسکوپ جیمز وب بهترین حالت کاهش 22درصدی بوده است.


در آزمایشات انجام شده دمای اتاق همواره درنظر گرفته شده است، در جدول اول در میز اپتیکی چیده شده، دمای ترمومتر ناشی از انعکاس از یک آینه و هفت آینه به شکل شش ضلعی اندازه گرفته شده است. در این حالت ترمومتر با محافظ خورشیدی پوشیده شده است.

همان طور که داده های جدول نشان می دهد، با هفت آینه بهتر نور از لامپ گرمایی منعکس شده و در نهایت دمای ترمومتر بیشتر می شود. در این نمودار افزایش دمای ترمومتر را برای چیدمان با محافظ خورشیدی و بدون آن نشان می دهد. لازم به ذکر است که در حالت با سان شیلد، افزایش دما ناشی از انعکاس از آینه ها است.

40302010فاصله ترمومتر از لامپ مادون قرمز(سانتی متر)
25252525دمای اتاق (سانتی گراد)
31/132/531/730/9دمای ترمومتر(سانتی گراد)
انعکاس از یک آینه

38/237/435/434/5دمای ترمومتر(سانتی گراد)
انعکاس از هفت آینه


از دیگر آزمایشات انجام شده پیدا کردن گرم ترین نقطه از انعکاس نور آینه است که در دوحالتی که لامپ مادون قرمز با آینه زاویه 68 درجه و 53 درجه داشتند، دما اندازه گیری شده است.

40302010فاصله ترمومتر از لامپ مادون قرمز(سانتی متر)
25252525دمای اتاق (سانتی گراد)
26/226/33235دمای ترمومتر(سانتی گراد)
انعکاس در زاویه 68

26/226/33134/5دمای ترمومتر(سانتی گراد)
انعکاس در زاویه 53


تبیان: آینه موجود در تلسکوپ ها چه نقشی در آن ها دارند؟
آینه تلسکوپ چیزی در حدود 5/6متر ارتفاع دارد و از 18 آینه چندضلعی کوچک تر تشکیل شده است. این آینه به تلسکوپ کمک می کند تا تصاویری از آسمان شب شکار کند و هم چنین بتواند طیف نور ورودی را برای تحلیل مشخصه های دیگر سیارات، ستاره ها و اتمسفرهای مرتبط با سیاره های خارجی بشکافد. این تلسکوپ به عنوان یک هدف جهانی مشخص شده و در آن ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا به طورمشترک فعالیت می کنند.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان