تبیان، دستیار زندگی
یکی از نگرانی هایی که همیشه در خصوص نیش پشه ها وجود دارد، احتمال انتقال ویروس هپاتیت و ایدز و بسیاری از بیماری های انسانی به انسان دیگر است. پشه ها در طول نیش زدن هیچ خونی را وارد بدن طعمه نمی کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان رودهن

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان رودهن در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت دستگاه و محلول دورکننده ی حشرات
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، هاجر خان محمدی هستم از مدرسه فرزانگان رودهن در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ام.


تبیان: هدف شما از انجام این پژوهش چیست؟
یکی از نگرانی هایی که همیشه در خصوص نیش پشه ها وجود دارد، احتمال انتقال ویروس هپاتیت و ایدز و بسیاری از بیماری های انسانی به انسان دیگر است. پشه ها در طول نیش زدن هیچ خونی را وارد بدن طعمه نمی کنند، بلکه تنها مقداری بزاق خود را داخل بدن تزریق می کنند تا به راحتی بتوانند مکیدن خون را انجام دهند.

در واقع بسیاری از بیماری ها همچون مالاریا و تب دنگ از طریق همین بزاق پشه قابل انتقال است، چرا که ویروس یا انگل عامل بروز این بیماری ها، برای مدت کافی در بدن پشه زنده مانده و تکثیر شده و ویروس ها و انگل های بیشتری را تولید می کند و همین مسئله باعث انتقال بیماری به افراد مختلف است. در همین راستا تصمیم به انجام پروژه ای با این عنوان شدیم.


تبیان: آیا ویروس در بدن پشه تکثیر می شود؟
تحقیقات بی شمار انجام گرفته حاکی از آن است که ویروس ایدز و هپاتیت در بدن پشه نه قادر به تکثیر بوده و نه می تواند برای مدت طولانی زنده بماند و تنها در سیستم گوارشی پشه وجود خواهد داشت که آن هم قابل انتقال به انسان نیست.

حتی زمانی که پشه را گزیده HIV فرد ناقل و مبتلا به ویروس باشد، با نیش زدن فرد دیگر، خطری برای ابتلای آن فرد به ویروس ایدز یا هپاتیت وجود ندارد، اگرچه از نظر بسیاری از دانشمندان این فرضیه قابل قبول نیست.


تبیان: از ویژگی های این طرح بگویید؟
1- این طرح، اولین طرح ابتکاری در سطح کشور بوده که به دلیل نداشتن عوارض، قیمت ارزان و سادگی، اما در عین حال کاربردی بودن، حائز اهمیت است.
2- مقرون به صرفه بودن و قابلیت استفاده در همه ی خانه ها و مکان ها از ویژگی های بارز این طرح است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان رودهن در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: وسایل مورد استفاده در این پروژه به چه صورت است؟ این پروژه را چگونه به انجام رساندید؟
وسایل مورد استفاده در این طرح، همه وسایلی ساده اند که به راحتی و با اندکی جستجو، می توان آن را در همه ی خانه ها یافت. برای ساخت وسیله دورکننده پشه در ابتدا به وسیله ای نیاز پیدا می کنیم که هم بتواند ماده مورد نیازمان را بدون ریخته شدن به بیرون نگاه دارد و هم در برابر حرارت، پایدار باشد و آسیبی به انسان نرساند. چون برای کار با دستگاه دور کننده پشه، باید آن را به جریان برق شهری وصل کنیم.
پس بهترین وسیله برای نارسایی و نگهداری حجم مشخصی از ماده، لیوان پلاستیکی است که در همه جا یافت می شود. البته اشتباه نشود که از لیوان های یک بار مصرف نمی توان استفاده کرد، چون جنس آن ها کاغذ بوده و به راحتی جریان الکتریسیته را به درون دستگاه هدایت می کنند و باعث سوختن کاغذ و برق گرفتگی می شود.

برای این که جریان الکتریکی به درون دستگاه هدایت شود، به المنت نیاز داریم. برای این کار هم از میله آهنی پوشه های کاغذی و کلاسوری استفاده شده است تا جریان به راحتی به داخل لیوان هدایت شود، اما قبل از چسباندن المنت به داخل لیوان، باید آن را به جریان برق متصل کنیم، که برای این کار، از سیم دوشاخه ای استفاده شده است.
تا این بخش دستگاه ما ساخته شده است، اما باید توجه داشته باشیم که برای کار و استفاده از دستگاه و محلول، باید تا کمی بالاتر از سطح المنت را آب و محلول ریخت تا جریان برق با آب واکنش ندهد و المنت نسوزد. یک فن کامپیوتر را در بالای دستگاه نصب می کنیم تا کمک کند بخارات در فضا پخش شود.

تبیان: طرز کار دستگاه چگونه است؟
برای به کار انداختن دستگاه، باید ابتدا آن را به جریان الکتریسیته شهر وصل کنیم. همان طور که گفته شد، جنس لیوان از پلاستیک بوده و هیچ خطری هنگام استفاده ندارد. پس از اتصال به برق شهر، کمی آب درون دستگاه می ریزیم و صبر می کنیم تا آب به جوش آید.

وقتی آب به جوش آمد، درون لیوان و آب با قطره چکانی که به همراه محلول مخصوص آماده است، از محلول دورکننده پشه می ریزیم و پنج دقیقه دیگر صبر می کنیم تا وقتی که مطمئن شویم قطرات محلول به همراه آب بخار شده اند و در فضا پخش شده اند. هم زمان فن کامپیوتر را که بالای دستگاه نصب شده است را به پریز می زنیم تا بچرخد و بخارها و محلول دور کننده پشه را در اطراف خانه پخش کند.
اگر این دستگاه دورکننده حشرات تا یک ربع ساعت روشن بماند و محلول در هوا بخار شود، می توان تا حداقل سه ساعت خوابی آرام و بی دغدغه داشت.


تبیان: از انجام این پروژه چه نتیجه ای گرفتید؟
این محلول توانست پشه های موجود در ظرف را به راحتی بیهوش کرده و معلق نماید و تعداد زیادی از آن ها را با اسپری بیشتر بکشد، با افزایش زمان، پشه های بیشتری سست و کشته شدند.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان