تبیان، دستیار زندگی
همه ما وقتی از خانه بیرون می آییم و به عنوان عابر پیاده در میان انبوهی از وسایل نقلیه قرار می گیریم، آرزو می کنیم به سلامت به خانه برگردیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجه سلامتی

پنجه سلامتی

همه ما وقتی از خانه بیرون می آییم و به عنوان عابر پیاده در میان انبوهی از وسایل نقلیه قرار می گیریم، آرزو می کنیم به سلامت به خانه برگردیم.

اهمیت این آرزو وقتی برای ما روشن می شود که به خاطر بی توجهی، تصادفی ناگوار برایمان پیش بیاید. آن وقت که به خود می گوییم: کاش برای حرکت در خیابان از از روش مطمئنی استفاده می کردیم و حادثه ای برای ما پیش نمی آمد.

پنجه سلامتی، همان روش مطمئنی است که سلامت ما را هنگام عبور از عرض خیابان حفظ می کند.

پنجه سلامتی یعنی پنج پیام بسیار آسان که به ما می آموزد چگونه از عرض خیابانی که چراغ راهنمایی مخصوص عابر پیاده ندارد عبور کنیم. 

این پنج پیام به ترتیب عبارتند از:

پیام اول: برای گذشتن از عرض خیابان، ابتدا پشت خط کشی عابر پیاده می ایستیم. هنوز وقت آن نرسیده که وارد سواره رو (خیابان) بشویم!

پیام دوم: یه طرف چپ نگاه می کنیم تا ببینیم ماشینی به محل خط کشی عابر پیاده نزدیک می شود یا نه؟ اگر وسیله ی نقلیه ای به خط کشی عابر پیاده نزدیک می شد، وارد خیابان نمی شویم.

پیام سوم: به طرف راست نگاه می کنیم تا ببینیم ماشینی به محل خط کشی عابر پیاده نزدیک می شود یا نه؟ اگر نزدیک می شد وارد خیابان نمی شویم. 

پیام چهارم: بار دیگر به طرف چپ نگاه می کنیم تا ببینیم وقتی ما به راست نگاه می کردیم، وسیله نقلیه ای نزدیک شده است یا نه؟

 پیام پنجم: وقتی مطمئن شدیم که از سمت چپ و از سمت راست، ماشینی به ما نزدیک نمی شود، از محل خط کشی عابر پیاده وارد خیابان می شویم و از عرض خیابان بدون عجله و شتاب می گذریم.

پنجه سلامتی

انجام این پنج پیام بیشتر از پنج ثانیه طول نمی کشد، به همان اندازه که از یک تا پنج بشماریم، همین وقت کم و انجام این کارهای آسان موجب می شود تا به سلامت از خیابان بگذریم.  

منبع: کتاب فرهنگ ترافیک برای کودکان و نوجوانان

تنظیم: فهیمه امرالله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.