تبیان، دستیار زندگی
ی ! بستری كودك سه ماهه به علت شكنجه كودك سه ماهه‌ای كه به دلیل آزار شدید دچار شكستگی در چند نقطه بدنش شده بود، در بیمارستان كودكان تهران بستری شد. به گزارش فارس، روز شنبه از بیمارستان كودكان تهران به مدد‌كاری از انجمن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوچولوی زخمی !

بستری كودك سه ماهه به علت شكنجه


كودك سه ماهه‌ای كه به دلیل آزار شدید دچار شكستگی در چند نقطه بدنش شده بود، در بیمارستان كودكان تهران بستری شد.

به گزارش فارس، روز شنبه از بیمارستان كودكان تهران به مدد‌كاری از انجمن حمایت از حقوق كودكان اطلاع داده شد، كودك سه ماهه‌ای در این بیمارستان بستری شده كه از ناحیه پا و قفسه سینه دچار شكستگی شده است.

همچنین بر روی سر این كودك آثار تورم نیز مشاهده می‌شد كه باعث ایجاد تب و تشنج در این كودك شده است.

پس از گزارش این كودك آزاری، مددكار انجمن برای بررسی موضوع در بیمارستان حضور یافت، اما مادر كودك از دادن اطلاعات به وی خودداری كرد.

بر اساس گزارش پزشكی، كودك 3 ماهه مورد آزار و اذیت شدید قرار گرفته بود.

صبح دیروز با بهبود نسبی این كودك والدین او برای ترخیص كردن فرزندشان به بیمارستان مراجعه كردند اما مسئولان بیمارستان در تماس با پلیس و دادستانی آنها را در جریان قرار دادند.

پس از بررسی وضعیت كودك آزار دیده با دستور دادستانی از تحویل این كودك به خانواده‌اش جلوگیری شد تا تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام شود.

یكی از اعضای انجمن صبح امروز با تایید این خبر افزود: انجمن در این پرونده مشاوره‌های لازم را داده است و امروز یكی از اعضای كمیته حقوقی انجمن برای گرفتن وكالت كودك 3 ماهه به بیمارستان می‌رود.


سومین قربانی كودك آزاری

این كودك سه ماهه سومین قربانی كودك آزاری شدید در فصل پائیز امسال است. در نخستین پرونده بدن پسر بچه 5 ماهه‌ای به نام امیرحسین بر اثر شكنجه‌های ناپدری‌اش نیمه فلج شد.

در دومین پرونده دختر 14 ساله‌ای به نام توران دچار آزار و اذیت و شنجه نامادری خود شد و سومین قربانی نیز كودك 3 ماهه است.

وقوع این جرم در خانواده‌ها و عدم آگاهی از قوانین مربوط به آن باعث شده است این پدیده تبدیل به پدیده‌ای خاموش شود و آمار منتشره در مورد آن به صورت جامع نباشد.


25 كودك آزاری شدید در 90 روز

بر اساس آمار سه ماهه پاییز سال گذشته ، انجمن حمایت از حقوق كودكان در این مدت 25 مورد كودك آزاری حاد گزارش شده كه بررسی آنها نشان می دهد بیشترین درصد خشونت علیه كودكان با 64 درصد توسط پدر خانواده بوده است.

پس از آن مادر با 20 درصد، پدر و مادر به طور مشترك با 8 درصد، مربی مهد و افراد غریبه هر كدام با 4 درصد در مرتبه بعدی آزار رسانان به كودك قرار دارند.

بر اساس این گزارش 68 درصد از كودكان آزار دیده پسر و 32 درصد دختر هستند.

64 درصد آزار‌ها به صورت جسمی (كتك زدن، كشیدن مو و سوزاندن)، 16 درصد ممانعت از تحصیل، 12 درصد سوءاستفاده جنسی از كودكان و نیز 8 درصد وادار كردن به تكدی‌گری و خرید و فروش مواد مخدر بوده است.

یك كارشناس در این رابطه اعتقاد دارد، اگر بخواهیم كه جامعه ما به مكانی شایسته و امن برای كودكان تبدیل گردد باید سعی كنیم میزان مشاركت نهادهای اجتماعی را در امور كودكان افزایش دهیم، مهمترین راهبرد در این زمینه می‌تواند گسترش همكاری‌ها باشد.

طاهری می‌گوید، لازم است در كشور شورای سیاست گذاری كودكان تشكیل شود تا تمامی موسسات دولتی مرتبط با كودكان و نوجوانان تحت نظر شورای مذكور سیاست‌های كلان كشور را در مورد این قشر از جامعه را تهیه و تدوین كنند.


70 درصد خشونت‌ها در خانه

همچنین یك بررسی تخصصی در خصوص كودك آزاری نشان می‌دهد، 70 درصد موارد اعمال خشونت و آزار‌گری در محیط خانه رخ داده است.

بیشترین گروه سنی در معرض آزار، كودكان 5 تا 9 ساله با 36 درصد و 10 تا 14 ساله با 30 درصد بوده است.

همچنین آمار نشان می دهد كه دختران با 63 درصد به میزان بیشتری از پسران با 37 درصد مورد آزار قرار گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش، ناخواسته به دنیا آمده فرزندان، تعداد زیاد فرزندان، بیسوادی والدین، اعتیاد والدین، تنبیه والدین در كودكی شان در ایجاد كودك آزاری موثر است.


هزار كودك آزاری در یك سال

سینا قنبر‌پور، روزنامه‌نگار و عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان كه چندین سال در رابطه با پدیده كودك آزادی تحقیق كرده است نیز می‌گوید، حدود 12 سال از زمانی كه اولین موارد كودك آزاری در نشریات منتشر شد می‌گذرد، اگرچه در مورد ماده 220 قانون مجازات اسلامی و بند الف ماده 59 بارها اطلاع‌رسانی كرده‌ایم اما هنوز از تعداد 8000 مورد خشونت در سال 84 هزار مورد مربوط به كودك آزاری است.

این‌كه دختران كم سن و سال را به افراد مسن می‌سپارند مصداق بارز كودك آزاری است زیرا دختر بالای 9 سال مسئولیت كیفری دارد و باید برای ازدواج خود قدرت تشخیص داشته باشد.

وی اظهار داشت: برخی از قضات نیز حتی از مواد قانون حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان مصوب 81 اطلاع ندارند. اگر خبرنگاران حوادث به موقع و درست پشتیبانی شوند می‌توانم به یك نتیجه مثبت دست یابیم.

منبع : سایت بازتاب