تبیان، دستیار زندگی
در پژوهش حاضر دانش آموزان با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای، استفاده از کتب حوزه روانشناسی و همچنین جستجوی در اینترنت سعی در شخصیت شناسی کودکان با استفاده از نقاشی آن ها داشتند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت شناسی با استفاده از نقاشی کودکان
شخصیت شناسی با استفاده از نقاشی کودکان

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: شخصیت شناسی با استفاده از نقاشی کودکان
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: فاطمه صادقی آذر - محدثه نمازی دوست
زمینه و نوع پروژه: روانشناسی/هنر
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی دخترانه عترت


در پژوهش حاضر دانش آموزان با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای، استفاده از کتب حوزه روانشناسی و هم چنین جستجوی در اینترنت سعی در شخصیت شناسی کودکان با استفاده از نقاشی آن ها داشتند.
 
پرورش قدرت بیان نقاشی فقط وابسته به تکامل جسمی کودک نیست بلکه با درک و شعور نیز در ارتباط است. این ادراک در بدو تولد بسیار جزئی است ولی با پیشرفت سن بهتر می شود. در حقیقت می توان گفت کودک در ابتدا مهارت کافی ندارد. بنابراین نمی تواند خوب نقاشی کند. به همین دلیل حتی اگر از یک فرد بالغ بخواهیم با پا هایش خانه‌ای رسم کند حتماً اثری درهم و برهم خواهد شد، اما باز هم این خانه بسیار کامل‌تر از نقاشی یک کودک است. با وجود این کودک از آغاز خط نگاری های خود، سه وجه چشم، مغز و دست را به کار می اندازد تا به لذت برسد.

شخصیت شناسی با استفاده از نقاشی کودکان

امروزه روانشناسان تجربی معتقدند که رفتارهای گوناگون کودک در دوره های مختلف رشد بستگی کاملی به تحولات ارثی در رشد نظام های مغزی وی دارد.

پژوهش های پیاژه نشان می دهد که فرآیند منطق و ادراک کودک به طور دقیق ناشی از تحرکاتی است که در اطراف کودک وجود دارد و با تغییر آن تحرکات می تواند این فرآیند را کند و یا تندتر نمود. دنیای کودکان و گرایش کودک به دویدن، بازی کردن، خط خطی کشیدن و نقاشی کردن امری غریزی و یا وابسته به دنیای مخصوص رویارویی کودکان است.

در حقیقت اجتماعی کردن رفتار کودک به امکان ارتباط او به وسیله خطوط و علائم بستگی دارد. رسم و خط خطی کردن و اصولاً هر نوع فعالیت بدوی هنری می تواند معرف یکی از اشکال و یکی از مراحل بازی به صورت تکامل یافته تر و خلاق تر آن باشد که امکان بیان ادراک انتزاعی وحالات پیچیده روحی را فراهم می سازد.

در این مرحله، کودک به طور ناخودآگاه مسائل و مشکلاتی را که در ارتباط با بزرگسالان برایش به وجود می آید مطرح می کند و درست با این مفهوم است که بازی و مخصوصاً نقاشی برای او به صورت یک فعالیت اجتماعی درمی آید و ...

مهارت های کسب شده

مشاهده میدانی

- تحقیق با استفاده از کتاب های روانشناسی

- سایت های مختلف

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی