تبیان، دستیار زندگی
اکثر بیماران مبتلا به سرطان در مراحلی از بیماری و در فاز انتهاوی درمان دچار بی اشتهائی و کاهش وزن می شوند و بروز این حالت با کاهش طول عمر د این بیماران ارتباط دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت لاغر شدن در بیماران مبتلا به سرطان
علت لاغر شدن در بیماران مبتلا به سرطان

دهمین دوره از پروژه‌ های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه‌ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده‌های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: علت لاغر شدن در بیماران مبتلا به سرطان
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: یاسمین سادات رفیعی طباطبایی، فاطمه پورصفری زاده
زمینه و نوع پروژه: پزشکی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: علوی اسلامی


اکثر بیماران مبتلا به سرطان در مراحلی از بیماری و در فاز انتهایی درمان دچار بی‌اشتهائی و کاهش وزن می‌شوند و بروز این حالت با کاهش طول عمر این بیماران ارتباط دارد. ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای در این بیماران و دادن کمک‌های روحی- روانی، دارای اهمیت زیادی است. علاوه بر این، تجویز بعضی داروها می‌تواند در بهبود بی‌اشتهایی آنان موثر واقع شود. بی‌اشتهایی باعث کاهش مصرف مواد خوراکی و یا فقدان دریافت کالری لازم به طور خوراکی در نهایت موجب لاغری و تحلیل فرد می‌شود. لاغری شایع‌تری شکایت بیماران سرطانی است و در 20 درصد موارد، علت مرگ این بیماران محسوب می‌شود. علت بروز این وضع خود سرطان و یا درمان‌های سرطان می‌باشد که موجب سوء تغذیه و ضعف بیمار می‌گردد. وجود بی‌اشتهایی و لاغری الزاماً ارتباط مستقیمی با وسعت سرطان زمینه‌ای ندارد.

علت لاغر شدن در بیماران مبتلا به سرطان

بیش از 80 درصد بیماران سرطانی، قبل از مرگ دچار لاغری می‌شوند. حدود 80 درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه در زمان تشخیص کاهش وزن بارزی را نشان می‌دهند. بی‌اشتهایی و لاغری بیماران سرطانی با کاهش طول عمر و افزایش عوارض شیمی درمانی و یا رادیو تراپی همراه است. علاوه بر این، عارضه مزبور ایجاد تهوع مزمن، ضعف و بی‌حالی کرده و باعث کاهش قوای فردی می‌شود. کاهش وزن نیز منجر به درد مفاصل و عضلات، زخم بستر، ضعف سیستم ایمنی و اختلالات روحی و روانی می‌گردد. بیزاری از مواد خوراکی در مواردی به دعواهای خانوادگی و گوشه‌گیری فرد نیز منجر می‌شود.
 
در پژوهش حاضر دانش آموزان با مطالعات کتابخانه ای، جستجو در اینترنت و پرسش از متخصصان پزشکی سعی در بررسی علل سرطان و علائم آن از جمله لاغر شدن داشتند.

مهارت‌های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با بیماری سرطان و علائم آن




نام ایده: تأثیر نانو ذرات بر درمان سرطان خون
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: زینب علیان -زهرا احمدی -ملیکا مربوط - نازنین زهرا پوشنده
زمینه و نوع پروژه: نانو -علوم زیستی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: علوی اسلامی


یکی از امید‌بخش‌ترین کاربردهای نانو ذرات، به کارگیری آن‌ها به منظور انجام هم‌زمان دو عمل تشخیص تومور و رساندن دارو به آن می‌باشد. این چنین عملکرد چند منظوره‌ای را شاید بتوان مهم‌ترین مشخصۀ نانو ذراتی دانست که در درمان سرطان استفاده می‌شوند و دانشمندان با به کارگیری آن‌ها قادر به وجود آوردن تحولات بسیار عظیمی در عرصۀ تشخیص، درمان و پیشگیری از سرطان خواهند بود. قابل توجه است که قابلیت دارورسانی به این طریق، خاص یک نوع داروی خاص نیست و در این شیوه می‌توان به طور همزمان چندین داروی متفاوت را به یک تومور انتقال داد.

علت لاغر شدن در بیماران مبتلا به سرطان

مطمئناً تلاش‌های فراوانی به منظور تولید نانو ذرات چند کاره‌ با خواص ویژۀ درمانی صورت خواهد گرفت؛ خواصی که هر سه عملکرد هدف یابی، ظرفیت ترابری و غلبه نمودن بر مقاومتی که تومور نسبت به دارو نشان می‌دهد، را به صورت یک‌جا داشته باشند. مع ‌ذلک دانشمندان فناوری‌نانو که در زمینۀ سرطان فعالیت می‌کنند خوش‌بین هستند که روش‌ها و رقابت‌های پیش‌بینی شده قادر خواهند بود بر چالش‌ها و پیچیدگی‌های موجود در این زمینه غلبه نمایند و نیز اینکه فناوری‌نانو تحولات بسیار عظیمی را در زمینۀ سرطان ایجاد خواهد کرد که منافع آن برای بیماران سرطانی بی‌شمار خواهد بود.

فناوری نانو یک میدان چند بعدی است که زمینه‌های وسیع و متنوعی از ابزارها را در حوزه مهندسی، بیولوژی، فیزیک و شیمی پوشش می‌دهد: از حوزه نانو بردارها جهت هدف‌گیری و رساندن هدفمند داروهای ضد سرطان، تا مکانیزم های کنترل کنندة عملیات جراحی و پروسه‌های ترمیم و بهبودی. این حوزه وسیع در مبارزه علیه سرطان، چالش‌های اساسی را پدید می‌آورد.
 
در پژوهش حاضر دانش آموزان با مطالعات کتابخانه ای، جستجو در اینترنت و پرسش از متخصصان پزشکی سعی در بررسی سرطان خون و راه های درمان آن و همچنین استفاده از فناوری نانو جهت درمان آن داشتند.

مهارت‌های کسب شده

آشنایی با فناوری نانو- آشنایی با سرطان خون- درک چگونگی عملکرد نانو دربرابر سرطان- شناخت نانو ذرات‌ها و نانو داروهای ضد سرطان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی