تبیان، دستیار زندگی
جت اسکیت وسیله ای است که برای بازی یک فرد تعیین شده است، کنترل این اسکیت برد مانند اسکیت بردهای معمولی است، با این تفاوت که نیروی محرکه ی آن نیروی الکتریکی می باشد و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جت اسکیت
جت اسکیت

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: جت اسکیت
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: مارال رئیس میرزائی جمکرانی
زمینه و نوع پروژه: مکانیک
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 9 تهران


جت اسکیت وسیله ای است که برای بازی یک فرد تعیین شده است، کنترل این اسکیت برد مانند اسکیت بردهای معمولی است، با این تفاوت که نیروی محرکه‌ آن نیروی الکتریکی می باشد و سرعت آن بیشتر است. از این وسیله می توان  در محیط های سربسته و محیط های باز استفاده کرد. برای راه اندازی این وسیله اول باید مانند راه انداختن اسکیت بردهای معمولی هندلی زده شود، سپس بعد از 3 ثانیه دکمه روشن که برروی دسته قرار دارد را زده تا موتور روشن گردد. برای متوقف کردن اسکیت برد هم تنها کافی است دکمه‌ خاموش زده شود.


یکی از معضلات جامعه امروزی ما این است که نوجوانان و جوانان ما برای کسب هیجان بسیار به بازی های کامپیوتری روی می آورند که رابطه‌شان با دوستان شان کم تر می شود و دوستان واقعیشان کم تر می شوند که این باعث می شود در برخورد اجتماعی خود به مشکل بربخورند و این جامعه را به سمت جامعه ای نادرست سوق می دهد!

از طرف دیگر جوانان ما به اسکیت برد علاقه زیادی نشان می دهند، ولی به علت سرعت کم و پا زدن متداول برای حرکت اسکیت برد پس از مدتی آن ها از اسکیت برد خسته می شوند و دوباره به سمت بازی های کامپیوتری می روند.


هدف دانش آموزان از این طرح این است که با افزایش سرعت اسکیت برد و رفع نواقص ذکر شده جوانان را از پشت کامپیوترها بلند کنند. این طرح، طرح جدیدی نیست و قبلاً هم اسکیت بردهایی با نیروی محرکه غیر انسان هم درست شده ولی مزایای طرح حاضر نسبت به طرح های قبل این است که این طرح کاملاً با طبیعت دوست است یعنی با نیروی الکتریکی کار می کند بر خلاف بعضی از نمونه های دیگر که با سوخت های فصیلی کار می کنند، دومین مزیت این طرح این است که بر خلاف نمونه های دیگر شکل کلی اسکیت برد در آن حفظ شده است!

جت اسکیت

جت اسکیت وسیله ای است که برای بازی یک فرد تعیین شده است. از این وسیله می توان هم در محیط های سربسته (باشگاه ها) و محیط های باز استفاده کرد. همچنین می توان به عنوان اسباب بازی و هم به عنوان یک وسیله‌ نقلیه از آن استفاده کرد. دانش آموزان در پژوهش حاضر با استفاده از چوب، آهن، پلاستیک تفلن، موتور دی سی و پیچ و مهره سعی در ساخت جت اسکیت داشتند.


روش کار
دانش آموزان اول به تحقیق درباره وجود اسکیت هایی متشابه به جت اسکیت و انواع بردهای برقی و فسیلی پرداخته، سپس با دیدن تصاویر ایده گرفته و شروع به طراحی کردند، پس از طراحی شروع به تحقیق درباره‌ انواع موتور و باتری کردند و بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب و خریداری نمودند، سپس به طراحی شاسی موتور پرداخته و شروع به ساخت آن نمودند و طبق طراحی قطعات را در محل اصلی خود قرار داده و متصل کردند.
در این مرحله پس از آزمایش میزان بازدهی وسیله مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت و پس از پیدا کردن نواقص کار، سعی در برطرف کردن این نواقص شد و طرح اصلاح شده طراحی گردید.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
جوش کاری
برش کاری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی