تبیان، دستیار زندگی
ییماری MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائم بیماری‌ام اس و اثر گیاهان دارویی بر درمان آن
علائم بیماری‌ام اس و اثر گیاهان دارویی بر درمان آن

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها  و ایده ها ی خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها  یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: علائم بیماری‌ام اس و اثر گیاهان دارویی بر درمان آن
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: مونا احمدی، آیدا رحیم لو
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 9 تهران


بیماری‌ ام اس
MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می شود.


ام اس هنگامی در بدن آغاز می شود که گلبول های سفید که نقش دفاعی در بدن دارند به میلین که حفاظتی برای رشته های عصبی است و کمک می کند که پیام های الکتریکی با سرعتی چندین برابر منتقل شوند، به جای اینکه به یک عامل بیگانه حمله کنند، رشته های اعصاب مربوط به یکی از اندام های بدن بیمار را مورد تهاجم قرار می دهند، و آن اندام را دچار مشکل می کنند.


در سطح جهانی شیوع این بیماری به طور متوسط 30 در هر 100 هزار نفر است. 350 هزار نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند. معمولاً شخص مبتلا به ام اس در سال های بین 20 تا 50 سال تشخیص داده می شود. اما در کودکان و افراد مسن نیز دیده می شود. زن ها  دو برابر مردان احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

اکثر مبتلایان به بیماری افراد بین 20 تا 50 سال هستند و در کل جهان، هر چه از خط استوا دورتر شویم، خطر ابتلای به بیماری هم بیشتر می شود. به طوری که در مناطق سردسیر عرض های بالا و پایین جغرافیایی این بیماری بسیار شایع است. در بعضی کشورهای چند نژادی، مثل آمریکا که افراد نژادهای مختلف در کنار هم زندگی می کنند، بیشتر دیده شده است در بعضی نژادها ابتلای به MS بیشتر و در برخی دیگر کمتر است.


علت بیماری‌ام اس هنوز ناشناخته است. در 20 سال گذشته، محققان، اختلالات سیستم ایمنی بدن و ژنتیک را به عنوان عوامل مشکوک برای این بیماری توضیح داده‌اند. عامل خارجی (ویروس) هم از نظریات دانشمندان است که موجب می شود غلاف میلین بعنوان مزاحم توسط سیستم ایمنی بدن شناخته می شود؛ که البته این در حد یک نظریه است.
 
هنگامی که سیستم ایمنی بدن تحریک شود و بدن وادار به تولید پادتنهائی می شود که به اشتباه به عناصر خودی بدن حمله می کنند، در بیماری MS این پادتنها  به میلین (Myelin) که پوشش اعصاب می باشد حمله کرده و آن ها  را نابود می کنند.

میلین باعث می شود که پیام های عصبی به سرعت در طول عصب منتقل شود. حال اگر این ماده تخریب شود بر روی عصب نقاطی بدون میلین بنام پلاک به وجود می آید. با گسترش این پلاک ها  انتقال پیام عصبی در طول عصب کند شده و یا با مشکل مواجه می شود که خود باعث بروز  ام اس می شود.

علائم بیماری‌ام اس و اثر گیاهان دارویی بر درمان آن


 وقتی که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شد و التهاب اعصاب رخ داد؛ بدن در درک میلین به عنوان مزاحم دچار مشکل می شود و حملات رخ می دهند. پالس ها  و داده های الکتریکی که در طول اعصاب ما در سفر هستند کند تر می شوند. علاوه بر این اعصاب  نیز آسیب می بینند.

در حالی که میلین ممکن است بعد از حمله به ترمیم خود بپردازد اما تاثیرات آن باقی مانده و چون زخم دیده می شوند. (پلاک ها ) هر چه که بیشتر و بیشتر اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند؛ مشکلاتی در فرد پیش می آید که به خاطر سیستم عصبی بر روی چشم؛ کنترل گفتار، راه رفتن؛ نوشتن و حافظه تاثیر می گذارد.

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در شناخت بیماری‌ ام اس داشته و همچنین پژوهشی با شیوه میدانی و استفاده از منابع کتابخانه ای و منابع موجود در اینترنت درباره عصاره گیاهان موثر بر درمان آن داشتند.

مهارت های کسب شده

روش تحقیق- مطالعه کتابخانه ای -تحقیقات اینترنتی -روش سرچ مقالات علمی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی