تبیان، دستیار زندگی
تغییر نحوه زندگی مردم و ماشینی شدن آن، مصرف سیگار و کاهش تحرک بدنی موجب افزایش شیوع بیمارهایی مانند دیابت، چربی خون،..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوشش دهی استنت قلب
پوشش دهی استنت قلب

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: پوشش دهی استنت قلب به وسیلهٔ داروی پاکلی تاکسل
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: رژینا علی مقدم-شبنم ورمزیاری
زمینه و نوع پروژه: پزشکی/داروسازی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 6 تهران


تغییر نحوه زندگی مردم و ماشینی شدن آن، مصرف سیگار و کاهش تحرک بدنی موجب افزایش شیوع بیمارهایی مانند دیابت، چربی خون، افزایش فشار خون، و تنگی عروق شده و به تبع آن حملات قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یافته است. امروزه محققان در پی یافتن راه هایی جهت پیشگیری و درمان این بیمارها به منظور افزایش طول عمر و تقویت روحیه امید به زندگی در مردم هستند. یکی از انواع بیماری های قلبی و عروقی آترواسکلروز بوده که همه سا له گریبان گیر عده زیادی از مردم می شود. هر چند راه های متفاوتی برای درمان بیمار مذکور وجود دارد. اما در بسیاری از موارد، هزینه بالای این درمان ها منجر به عدم پیگیری بیمار شده است. به امید فرا رسیدن زمانی که هیچ یک از بیماران به علت گرانی هزینه های درمانی، مجبور به قطع روند معالجه خود نشوند.
 
روش انجام تحقیق:
-1 شبکه تور مانندی از جنس استیل تهیه و چند قطعه از آن بریده و تقریباً به شکل فنر فرم داده شد.
نانولیپوزوم حاوی داروی باکلی تاکسل با غلظت 32/0 میلی گرم و لیپوزوم بدون دارو به عنوان شاهد از انستیتو پاستور ایران تهیه شد.
-3 پاکلی تاکسل با غلظت 6 میلی گرم در میلی لیتر دوبار متوالی به نسبت 1 به 2 با سرم نمکی رقیق شد و جذب نوری آن در 230 نانو متر توسط دستگاه اسپکتوفتومتر بررسی گردید.
-4 به علت غلیظ بودن نمونه های به دست آمده، از پاکلی تاکسل با غلظت 3 میلی گرم در میلی لیتر برداشته و به نسبت 1 به 3، پنج بار متوالی رقت سازی توسط سرم نمکی برای رسم نمودار استاندارد انجام گرفت. پس از به دست آمدن جذب نوری هر رقت در 230 نانو متر نمودار استاندار رسم گردید.
 5- فنرها درون چسب بونیل سیانو آکربلات غوطه ور شده و پس از خروج، مدتی در هوای آزاد می مانند تا مقداری خشک شوند.
6- پس از آن که چسب روی فنرها مقداری از حالت مایع درآمد و سفت تر شد. بر روی یکی از 5/1 میلی لیتر از نانولیپوزوم بدون دارو، روی فنر دیگر 5/1 میلی لیتر داروی تنها و بر روی مورد دیگر 5/1 میلی لیتر دارو و سپس 5/1 میلی لیتر سود، اسپری شد.
7- تمامی فنرها یک شبانه روز برای پلیمریزاسیون کامل چسب نگهداری شده‌اند.
8-پس از 24 ساعت هر یک از فنرهای در 20 میلی لیتر سرم نمکی انداخته شد و به مدت 3 ساعت بر روی همزن مغناطیسی قرار گرفت.
9- جذب نوری دو نمونه لیپوزومه و لیپوزومه دارو بعد از 3 ساعت چرخش فنرها در سرم نمکی در 230 نانو متر قرائت شد.
10- دو نمونه لیپوزومه و لیپوزومه دارو به مدت یک هفته بر روی همزن مغناطیسی قرار گرفتند و مرحله 9 برای هر یک از دو نمونه مذکور انجام گرفت.
11- OD های به دست آمده برای مقایسه با نمودار استاندارد و محاسبه میزان رهایش دارو بر روی برنامه اکسل برده شد.

ابزار گردآوری اطلاعات توسط دانش آموزان به شرح زیر بود:
1. منابع معتبر موجود در فضای مجازی
2. کتابخانه
3. مصاحبه با افراد مرتبط
4. مشاهده
5. آزمایش

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با قلب و پوشش دهی به آن

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی

تنظیم:علی سرمدی