تبیان، دستیار زندگی
به طور مخفیانه و ناگهانی در قالب یک فایل اجرایی وارد دیسک یا فایل کامپیوتر می شود. با اجرای فایل آلوده توسط کاربر، مخفیانه نسخه جدیدی از خود را تولید می کند و به برنامه های دیگر می چسباند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس کامپیوتری

ویروس کامپیوتری

دهمین دوره

از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ویروس کامپیوتری
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: روژینا فخیم قنبر نژاد-شایلین مرتاض هجری
زمینه و نوع پروژه: کامپیوتر
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان غیردولتی گل نرگس

1983: یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه USC با نام کوهن برای توصیف یک برنامه کامپیوتری مخرب که خود را کپی می کند، واژه «ویروس» را به کار برد.
1986: اولین ویروس رایانه های شخصی در پاکستان ایجاد شد.
1988: اولین Anti-virus نوشته شد. در این سال انتشار خبرها در مورد ویروس ها شروع شد.
2000: ویروس I Love You به صورت اتوماتیک به نشانی ایمیل ها فرستاده می شد.
2001: ویروس Code Red و Nimda  هزاران کامپیوتر را آلوده کردند و بیش از 2 میلیارد دلار خسارت وارد کرد.
2002: در این سال کرم Klez ظاهر شد و برنامه های ضد ویروس را غیر فعال کرد

ویروس کامپیوتری


عملکرد ویروس کامپیوتری:
به طور مخفیانه و ناگهانی در قالب یک فایل اجرایی وارد دیسک یا فایل کامپیوتر می شود. با اجرای فایل آلوده توسط کاربر، مخفیانه نسخه جدیدی از خود را تولید می کند و به برنامه های دیگر می چسباند. و کامپیوتر آنفو لانزا می گیرد.


انواع ویروس

ویروس کامپیوتری


 ایمیل ویروس
از طریق ایمیل وارد سیستم می شود و معمولاً به صورت مخفیانه درون یک فایل ضمیمه قرار دارد. متن نامه متن مشخصی نیست و بسته به روحیه ارسال کننده می تواند محبت آمیز یا تهدید کننده باشد. با ارسال ایمیل به دیگر کامپیوترها ویروس گسترش می یابد.

ویروس کامپیوتری

اسب تروآ
در حالی که کاربر متوجه نیست و با تصاویر گرافیکی زیبا و موسیقی مسحور شده است برنامه عملیات مخرب خود را آغاز می کند. مثلاً شما یک بازی را از اینترنت دانلود می کنید. وقتی سرگرم انجام بازی هستید ویروس هم سرگرم کار خود است.

ویروس کامپیوتری

ماکرو
در فضای word و excel نفوذ می کند و در فایل های متنی (ducument) جای می گیرند. ماکرو ویروس ها معمولاً طوری تنظیم شده‌اند که به راحتی خود را در همه صفحات متنی ساخته شده با همان نرم افزار جای می دهند.

کرم اینترنتی

ویروس کامپیوتری

برنامه کرم برنامه‌ای است که با کپی کردن خود تولید مثل می کند. کرم ها برای تولید مثل نیاز به برنامه میزبان ندارند و بدون استفاده از یک برنامه حامل به تمامی سطوح سیستم کامپیوتری «خزیده» و نفوذ. می کنند.

ویروس کامپیوتری

هدف دانش آموزان از این تحقیق بررسی ویروس کامپیوتر بود. آن ها جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از روش مطالعات کتابخانه‌ای، جستجو در اینترنت و پرسش از متخصصان استفاده کردند.

مهارت های کسب شده

روش های تحقیق کردن-آشنایی با انواع ویروس ها و شیوه مواجه با آن ها


 بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی