تبیان، دستیار زندگی
با توجه به محدودیت سوخت های فسیلی و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن ها، ایجاد امکانات جدید جهت تولید انرژی مورد توجه روزافزون محققان است. هدف اصلی این پروژه استفاده از قوانین هیدرولیک در بالا بردن و حمل وسایل سنگین جهت خفظ محیط زیست است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ماشین هیدرولیکی

ساخت ماشین هیدرولیکی

دهمین دوره

از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: ساخت ماشین هیدرولیکی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: زینب کبرکوهی
زمینه و نوع پروژه: فیزیک
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: نمونه دولتی مکتب الاحرار


با توجه به محدودیت سوخت های فسیلی و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن ها، ایجاد امکانات جدید جهت تولید انرژی مورد توجه روزافزون محققان است. هدف اصلی این پروژه استفاده از قوانین هیدرولیک در بالا بردن و حمل وسایل سنگین جهت خفظ محیط زیست است.

ساخت ماشین هیدرولیکی

اساس کار

هیدرولیک مطالعه مایعات و خواص مکانیکی آن ها است که می توانند حرکت کنند، در برابر حرکت مقاومت کنند و در برابر اعمال فشار کار انجام دهند که این علم منشأ کار ویلچر، صندلی دندانپزشکی، ترمز ماشین و .... است.


مایعات تراکم ناپذیر هستند یعنی وقتی به آن ها فشار وارد کنید نمی توانید حجم آن ها را تغییر دهید. این موضوع اصل پاسکال است که بیان می کند با مایع تحت فشار می توان نیرو را منتقل کرد، تغییر داد یا کنترل نمود. بنابراین با اعمال نیرو در یک سوی سیستم هیدرولیکی به سیال مورد نظر، که می تواند آب یا روغن باشد، مایع، نیروی وارده را به سر دیگر سیستم منتقل می کند زیرا فشار، یعنی نیرو به ازای واحد سطح در تمامی نقاط مایع و در تمامی جهات یکسان است.


در این پروژه از آب به عنوان سیال و ازسرنگ به عنوان پیستون استفاده شده است و شلنگ های سرم جهت انتقال نیرو از سرنگ مبدأ به سرنگ مقصد به کار رفته است. این ماشین هیدرولیکی که مانند یک جرثقیل طراحی می شود توانایی بالا بردن وسیله، حفر در زمین و.. را دارد.

ساخت ماشین هیدرولیکی

وسایل مورد نیاز

سرنگ به عنوان مخزن نگهداری مایع و پیستون شلنگ نازک سرم - تخته چوب برای بدنه ماشین- چسب چوب


مزایای طرح
سادگی، انعظاف پذیری، سادگی کنترل سرعت، کاهش فرسایش قطعات، کنترل قدرت های زیاد با نیروهای ناچیز

مهارت های کسب شده

شناخت قانون پاسکال و نحوه به کارگیری آن در انجام کار

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی