تبیان، دستیار زندگی
یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس مطرح شد. این گروه،..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی پایگاه امداد
طراحی پایگاه امداد

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی پایگاه امداد و نجات جاده های کویری با استفاده از بادگیر
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: محسن حسینی؛ ابوالفضل عابدینی
زمینه و نوع پروژه: معماری و شهر سازی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی
 
یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس مطرح شد. این گروه، از دانش آموزان تحقیق و بررسی ویژگی های بادگیرهای ایرانی (یکی از عناصر معماری ایرانی) را به عنوان موضوع انتخاب کردند.

پس از تحقیق و مطالعه این عنصر در معماری ایرانی، توسط دانش آموزان، کلاسی جهت ایده یابی برگزار شده و از دانش آموزان خواسته شد تا به کاربری جدیدی برای این عنصر فراموش شده در معماری ایرانی فکر کنند.

ایده گروه یعنی استفاده از بادگیر جهت پایگاه های امداد و نجات جاده ای در نقاط کویری انتخاب شد. در این پایگاه امکاناتی شامل اورژانس؛ پاسگاه پلیس؛ تعمیرگاه؛ سرویس بهداشتی؛ در نظر گرفته شده است و در قسمت بام کل این مجموعه بادگیرهایی جهت تأمین سرمایش این فضاها تعبیه شده است. در نتیجه ویژگی اصلی این مجتمع استفاده از بادگیر جهت فراهم نمودن امکانات سرمایشی طبیعی در پایگاه های امداد و نجات در مناطق کویری و گرم و خشک می باشد. از طرف دیگر فرم پلان این مجتمع از فرم هندسی در کاشی کاری های معماری ایرانی – اسلامی می باشد.

طراحی پایگاه امداد

مهارت های کسب شده

1 ـ آشنایی با ویژگی های فنی، فرمی و کاربری بادگیرهای مناطق کویری ایران

2 ـ آشنایی با روش های ایده یابی

3 ـ آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری

4 ـ آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)

5 ـ آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه




نام ایده: طراحی بنای معماری به شکل نوشابه
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: پوریا کوش آبادی؛ پوریا مهدیان؛ احسان حقیقی؛ طه رضوانی؛ علی حیدری
زمینه و نوع پروژه: معماری و شهر سازی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


با توجه به مضرات نوشیدنی های گازدار بر سلامتی انسان و اهمیت آموزش این موارد به افراد به ویژه کودکان، طراحی بنایی با کاربری آموزش مضرات این گونه از نوشیدنی ها؛ به عنوان ایده نهایی توسط گروه مطرح شد.

با توجه به توضیحات یکی از اعضاء گروه مبنی بر این که آموزش به شیوه‌ای جدید در مورد مضرات نوشیدنی های گازدار می تواند در ذهن افراد به ویژه کودکان موثرتر باشد، موجب شد تا ایده این گروه به عنوان یکی از ایده های برگزیده انتخاب شود.

این بنا به شکل نوشابه طراحی شده و می تواند در یکی از بوستان های شهری که محل تفریح افراد است؛ احداث شود. هم چنین  شامل سالن هایی است تا در آن فیلم های آموزشی در مورد تاثیرات منفی نوشابه در بدن انسان نمایش داده شود.

کاربری این نوع بناها مانند مراکز دارای آسمان نما جنبه آموزشی دارد. گروه در ارائه این ایده عقیده دارد که فرم این بنا افراد علاقمند به نوشابه های گازدار را به داخل بنا کشانده و به این بهانه مضرات این نوع نوشیدنی ها برای آن ها به نمایش در می آید. در نتیجه ساخت ماکت این سازه معماری هدف این پروژه می باشد. البته قابل ذکر است که ساخت فیلم های آموزشی در مورد مضرات نوشابه از اهداف این پروژه خارج است.

مهارت های کسب شده

1 ـ آشنایی با مضرات انواع نوشیدنی های گازدار بر سلامت انسان

2 ـ آشنایی با ویژگی های معمارانه بناهای آموزشی

3 ـ آشنایی با روش های ایده یابی

4 ـ آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری

5 ـ آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)

6 ـ آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی