تبیان، دستیار زندگی
یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی و مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس مطرح شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی فضاهای مختلف
طراحی فضاهای مختلف

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی مرکز آموزش علم نجوم، با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: هاشمی؛ صدرا آرین منش؛ آرمین نیکخواه؛ سید امیرحسین عرب
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی و مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس مطرح شد.

دانش آموزان تحقیق و بررسی ویژگی های زیگورات چغازنبیل (یکی از بناهای در معماری ایرانی) را به عنوان موضوع انتخاب کردند.

از آنجایی که در گذشته زیگورات چغازنبیل علاوه بر کاربرد مذهبی (معبد)؛ به عنوان رصد خانه و تقویم نیز از آن استفاده می شده است در نتیجه گروه تصمیم گرفتند از فرم این بنا جهت طراحی مرکز آموزش علم نجوم (رصد خانه) استفاده کنند.

علاوه بر آن بحث استفاده از فضای سبز در بناهای بلند، در معماری پایدار، مورد توجه گروه قرار گرفت و در نتیجه در فرم های پلکانی بنای این بنا که برگرفته از فضاهای پلکانی زیگورات چغازنبیل است؛ فضاهای آموزشی و تفریحی روباز طراحی شده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه زیگورات چغازنبیل جهت مطالعات نجومی به کار برده می شده است؛ بر روی بام این دانشگاه رصد خانه‌ای نیز طراحی شده است. لذا هدف گروه ساخت ماکت سازه بنای مرکز آموزش علم نجوم با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل؛ شناسایی و احیاء این بنا بود.

طراحی فضاهای مختلف

مهارت های کسب شده

  • آشنایی با ویژگی های بناهای نجومی در گذشته و برج رادکان، زیگورات چغازنیبل
  • آشنایی با مبانی معماری پایدار
  • آشنایی با موش های ایده یابی
  • آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه معماری
  • آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
  • آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه



نام ایده: طراحی فضای استراحتگاه شهری دارای ساعت خورشیدی، جهت استفاده عموم در محیط های شهری.
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: سید پارسا فتحنایی؛ محمد خشنود؛ سامیار بختیاری
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


با آموزش مبانی معماری سازگار با محیط زیست (معماری پایدار) در کلاس؛ بررسی و مطالعه نقش انرژی های تجدید پذیر در معماری به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس؛ توسط مدرس مطرح شد. در نتیجه دانش آموزان تحقیق و بررسی سیستم های تولید و ذخیره انرژی الکتریکی از نور خورشید را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردند.

ایده پروژه شامل طراحی و ساخت ماکت فضایی جهت استراحت افراد در محیط های شهری می باشد که دارای ساعتی در پلان فضا است که از طریق انرژی خورشید و تبدیل آن به جریان الکتریکی؛ کار کرده و در فضا از طریق پیام های صوتی؛ مناسبت های ملی و مذهبی درج شده در تقویم رسمی کشور؛ اعلام می شود.

دور تا دور این فضا دو طبقه بوده تا افراد بتوانند جهت دیدن مناظر اطراف شهری؛ از این فضا استفاده کنند. علاوه بر آن از آن جایی که حوض آب به عنوان یکی از نمادهای اصلی در معماری ایرانی می باشد؛ حوض آبی در وسط این فضا قرار گرفته است.

گروه حضور این عنصر را جهت استراحت و آرامش افراد استفاده کننده از این فضا الزامی می دانند. علاوه بر آن با توجه به تأکید حفظ هویت در معماری پایدار؛ فرم پلان، نیمکت ها و المان های این فضا با استفاده از فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی- اسلامی، طراحی شده است. در نتیجه هدف در این پروژه ساخت ماکت این فضا و آشنایی با سیستم های خورشیدی و فرم های هندسی معماری بومی بود.

طراحی فضاهای مختلف

مهارت های کسب شده

  • آشنایی با مبانی معماری پایدار
  • آشنایی با سیستم های تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی
  • آشنایی با روش های ایده یابی
  • آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه معماری
  • آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
  • آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه



نام ایده: طراحی فضای تفریحی کودکان و نوجوانان جهت بازی های سنتی ایرانی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: آراز اقایی؛ ارشیا آزادی فر؛ محمد مهدی قدس شریفی؛ علیرضا جاویدی؛ ابوالفضل قاسمی
زمینه و نوع پروژه: معماری و شهر سازی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


یکی از مواردی که درتوسعه پایدار مطرح می شود؛ احیاء فرهنگ های بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی و مطالعه بازی های سنتی ایرانی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس ارائه شد.

پس از تحقیق و مطالعه این گونه از بازی ها و سرگرمی های ایرانی، توسط دانش آموزان، کلاسی جهت ایده یابی برگزار شد. از دانش آموزان خواسته شد تا با تمرکز بر احیای این گونه بازی ها که تا حدی رو به فراموشی می روند، ایده هایشان را ارائه کنند.

در پایان این کلاس ها، ایده گروه یعنی طراحی فضایی عمومی با کاربری تفریح کودکان و نوجوانان و احیاء بازی های سنتی ایرانی، به عنوان یکی از طرح های برگزیده انتخاب شد. هدف دانش آموزان در این پروژه، طراحی فضایی است تا امکانات اجرای بازی ها و سرگرمی های سنتی ایرانی شامل هفت سنگ؛ لی لی؛ یک قل دو قل ... برای کودکان و نوجوانان فراهم شود.

این امکانات شامل طراحی زمین و میزهای مناسب این بازی ها می باشد. فرم پلان فضاهای طراحی شده در این فضا؛ جهت هماهنگی با هویت معماری سنتی ایرانی؛ از فرم های هندسی به کار رفته در کاشی کاری معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است. در نتیجه هدف در این پروژه ساخت ماکت این فضا می باشد.

مهارت های کسب شده

  • آشنایی با بازی ها و سرگرمی های سنتی ایرانی (تحقیق و پژوهش)
  • آشنایی با روش های ایده یابی
  • آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری
  • آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
  • آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی