تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان؛ تحقیق و بررسی فرم ها و نقوش به کار رفته در معماری ایرانی اسلامی را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی بناهای مختلف

طراحی بناهای مختلف

دهمین دوره

از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی استادیوم ورزشی با استفاده از فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی – اسلامی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: آرمین رنجبران؛ آرتین ظریف راد؛ آبتبن محمودی؛ امیر پویا معمار زاده؛ پارسا نوری امیری
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


معماری در جهان اسلام یکی از بزرگ‌ترین جلوه های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی به شمار می رود. از لحاظ تاریخی معماری اولین هنری به شمار می آید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده، از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی به عنوان یکی از موفق‌ترین شیوه های معماری در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است. در یک نگاه جامع نگر می توان پیوستاری ارزشمند و پویا را در بناهای اسلامی باز شناسی کرد که موجب شده تمامی آن ها در قالبی واحد با عنوان معماری اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند.
 
دانش آموزان؛ تحقیق و بررسی فرم ها و نقوش به کار رفته در معماری ایرانی اسلامی را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردند. در نتیجه ابتدا دانش آموزان با طریقه ترسیم اشکال هندسی چون (پنج کند؛ شمسه و ...) آشنا شدند. پس از آن تعدادی از این اشکال توسط گروه انتخاب شده و به شکل لگو (LEGO) از این اشکال جهت ساخت یک استادیوم ورزشی استفاده کرده‌اند.

از این اشکال جهت ساخت دیوارها؛ سقف و اجزای این استادیوم استفاده شده است. در نتیجه هدف در این پروژه شناخت این گونه اشکال و نقوش و استفاده از آن ها در ساخت سازه سه بعدی می باشد. علاوه بر این ها فرم پلان و سقف این مجتمع از فرم هندسی در کاشی کاری های معماری ایرانی – اسلامی می باشد. علاوه بر آن عنصر شیشه های رنگی که در معماری ایرانی وجود دارد جهت طراحی سقف این سازه به کار رفته است. در نتیجه با طراحی این سازه معماری (استادیوم ورزشی) به وسیله این فرم ها به نوعی هویت معماری ایرانی احیاء خواهد شد.

طراحی بناهای مختلف

مهارت های کسب شده


1 ـ آشنایی با فرم ها و نقوش به کار رفته در معماری ایرانی - اسلامی.

2 ـ آشنایی با روش های ایده یابی

3 ـ آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری

4 ـ آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)

5 ـ آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه
کلیدواژه ها: معماری، استادیوم ورزشی، معماری اسلامی

***********************************

نام ایده: طراحی استراحتگاه های شهری با الهام از یخچال های ایرانی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: پارسا فرحی نزاد؛ ارشیا شاهمرادی
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی و مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس دانش آموزان تحقیق و بررسی ویژگی های یخچال های ایرانی (یکی از عناصر معماری ایرانی) را به عنوان موضوع انتخاب کردند. پس از تحقیق و مطالعه این عنصر در معماری ایرانی، این نتیجه به دست آمد که از لحاظ فرمی یخچال ها به گونه‌ای بوده‌اند که فضایی خنک تر از بیرون را تأمین می کرده‌اند.

در نتیجه در کلاسی که جهت ایده یابی برگزار شد ایده گروه بر اساس همین ویژگی در یخچال ها شکل گرفت. به گونه‌ای که تصمیم گرفتند تا استراحت گاه شهری به شکل یخچال های قدیمی شامل نیمکت؛ آب خوری و حوض آب طراحی شده است.

تا از این طریق درون این استراحت گاه ها در تابستان فضایی خنک تر از فضای بیرون تأمین می شود و عابرین بتوانند چند دقیقه ای را برای جلوگیری از گرمازدگی به استراحت بپردازند و با این ایده یک کاربری جدید از این گونه بناها گرفته شود. علاوه بر آن جهت احیاء یکی از عناصر معماری ایرانی و حفظ هویت معماری ایرانی ـ اسلامی در طراحی عناصر شهری استفاده از ویژگی های فرمی و فنی یخچال های ایرانی بهره برده‌اند. در این پروژه هدف این است تا ماکت ایده یعنی استراحتگاهی بر اساس فرم یخچال های گذشته ساخته شود.

مهارت های کسب شده

آشنایی با ویژگی های فنی و فرمی یخچال های ایرانی (یکی از عناصر معماری ایرانی ـ اسلامی)

آشنایی با عوامل گرمازدگی در فصول گرم سال در تهران

آشنایی با روش های ایده یابی

آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری

آشنایی با روش های ایده یابی

آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)

آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه

***************************************

نام ایده: طراحی مرکز آموزش علم نجوم، با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل.
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: هاشمی؛ صدرا آرین منش؛ آرمین نیکخواه؛ سید امیرحسین عرب
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می باشد. در نتیجه بررسی و مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط مدرس مطرح شد.

دانش آموزان تحقیق و بررسی ویژگی های زیگورات چغازنبیل (یکی از بناهای در معماری ایرانی) را به عنوان موضوع انتخاب کردند. از آنجایی که در گذشته زیگورات چغازنبیل علاوه بر کاربرد مذهبی (معبد)؛ به عنوان رصد خانه و تقویم نیز استفاده می شده است در نتیجه گروه تصمیم گرفتند از فرم این بنا جهت طراحی مرکز آموزش علم نجوم (رصد خانه) استفاده کنند.

علاوه بر آن بحث استفاده از فضای سبز در بناهای بلند، در معماری پایدار، مورد توجه گروه قرار گرفت و در نتیجه در فرم های پلکانی بنای این بنا که برگرفته از فضاهای پلکانی زیگورات چغازنبیل است؛ فضاهای آموزشی و تفریحی روباز طراحی شده است. از طرف دیگر با توجه به اینکه زیگورات چغازنبیل جهت مطالعات نجومی به کار برده می شده است؛ بر روی بام این دانشگاه رصد خانه‌ای نیز طراحی شده است. لذا هدف گروه ساخت ماکت سازه بنای مرکز آموزش علم نجوم با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل؛ شناسایی و احیاء این بنا بود.

مهارت های کسب شده

  • آشنایی با ویژگی های بناهای نجومی در گذشته و برج رادکان، زیگورات چغازنیبل
  • آشنایی با مبانی معماری پایدار
  • آشنایی با روش های ایده یابی
  • آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه معماری
  • آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
  • آشنایی با موارد استاندارد ارائه پروژه

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی