تبیان، دستیار زندگی
تولید روز افزون زباله از جمله کاغذ و مقوا و دفع غیر اصولی آن در محیط زیست، علاوه بر هدر دادن سرمایه های ملی، باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه چسب های گیاهی و چسب های دیگر

مقایسه چسب های گیاهی و چسب های دیگر

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت چسب گیاهی و مقایسه اثرات آن با چسب های موجود در بازار
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: فاطمه نوراله
زمینه و نوع پروژه: بیوشیمی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان دخترانه غیردولتی هما (دوره اول)


تولید روز افزون زباله از جمله کاغذ و مقوا و دفع غیر اصولی آن در محیط زیست، علاوه بر هدر دادن سرمایه های ملی، باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود. با توجّه به اهمیّت بازیافت ما در این تحقیق سع کردیم با استفاده از مواد دورریز چسب ساخته و کیفیت چسبندگی آن را اندازه گیری کنیم.

ضرورت تحقیق: با پیشرفت علوم و پیدایش فناوری های جدید و گوناگون جهت انجام بهتر امور لازم است بیاموزیم که چگونه از مواد طبیعی بهره بگیریم و در ساخت محصولات استفاده کنیم.

برای مثال وقتی آب برنجی که سرشار از نشاسته است دور می ریزیم منبعی سرشار از نشاسته را به هدر داده‌ایم بدون آن که حتی ذره‌ای از میزان اهمیت و استفاده همین نشاسته بدانیم.

بنابراین از آن جایی که وضعیت دنیا و جهان امروزه ما، به طور مداوم بر صرفه جویی تاکید می کند ضرورت این پروژه این است که گوشه‌ای از فوایدی که مواد به ظاهر بی مصرف (مثل پوست سیب زمینی) دارند را به مردم نشان دهد.


لذا دانش آموزن تصمیم به ساخت چسب گیاهی گرفتند آن ها به شیوه زیر عمل کردند. برای شروع کار بهتر است ابتدا با فرمول ساخت چسب نشاسته طبیعی اشنا شدند:

  1. یک فنجان شیر
  2. دو قاشق غذاخوری سرکه سفید
  3. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین
  4. یک و نیم قاشق غذاخوری آب

در شروع کار اطمینان حاصل نمودند که تمام ظروف مربوط به آزمایش استریلیزه باشد و پس از آن شیر را به داخل بشری ریخته و صبر کردند تا مقداری گرم شود.


در این پروژه دو بخشی هدف اولیه
ساخت گلدان سلولوزی با استفاده از چسب نشاسته است که به همین منظور شیر بیشتری اضافه نمودند (حدود 3 فنجان) تا چسب زیادتری دریافت کنند و از آن در گلدان استفاده کردند. توجه داشته باشید که با افزایش یا کاهش شیر تمامی مواد نیز باید به تناسب شیر افزایش یا کاهش پیدا کنند. پس از گرم شدن شیر 5 و یا 6 قاشق سرکه سفید به آن اضافه می کنیم. و صبر می کنیم تا زمانی که شیر بدون آن که جوش بیاید ببندد. (حدودا 5 تا 10 دقیقه)
پس از این مرحله وقتی شیر به طورکامل بست، آن را از یک صافی رد نموده و آب آن را دور ریختند.

مقایسه چسب های گیاهی و چسب های دیگر

در این مرحله نصف قاشق نشاسته به صورت پودری یا در صورت جامد بودن آن مقداری آب جوش در آن ریخته و آن را حل کردند.

مقایسه چسب های گیاهی و چسب های دیگر

پس از دور ریختن آب اضافه، مواد حاصله را در بشری استریلیزه به صورت جداگانه ریختند از یک نمونه سلولزی همانند شانه تخم مرغ برای درست کردن گلدان سلولوزی استفاده نمودند. چسب نشاسته حاصله را با نمونه سلولزی خرد شده مخلوط نمودند تا متوجه شوند که این روند باید با سرعت انجام گیرد زیرا امکان خشک شدن چسب زیاد است.

مقایسه چسب های گیاهی و چسب های دیگر


با مخلوط کردن چسب نشاسته با نمونه سلولزی به آن شکل یک گلدان می دهیم.

مهارت های کسب شده

  1. ساخت چسب از مواد طبیعی
  2. اندازه گیری کیفیت چسب ها
  3. ساخت گلدان از چسب تهیه شده
  4. اهمیت بازیافت مواد و حفظ محیط زیست

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی